🍁🍂🥀 فقر و محرومیت اصالت ندارد بلکه نتیجه انحراف جامعه از اسلام است(6)🍁🍂🥀 🌷🌷 امام خامنه ای:🌷🌷 📛📛جمع ثروت و عدم انفاق از نظر اسلام يك ضد ارزش و يك گناه و شايد يك گناه كبيره است. اينجور نيست كه چون كار با سرمايه جايز و مباح هست، پس بنابراين انسان حق دارد- ولو از طرق مشروع و حلال- ثروتى را جمع كند و آن را نگه دارد، درحالیكه جامعه به ثروت او و به امكانات او و به دارائى او احتياج دارد، آن را در راه مصالح عمومى و در راه خدا خرج نكند؛ اين جايز باشد و مباح باشد، چنين چيزى نيست. ✅✅در اسلام انفاق يك اصل است؛ بايد در راه خدا خرج كرد. نميگويند معامله نكنيد و تحصيل مال نكنيد، بكنيد، اما خرج كنيد. اسلام مردم را عادت ميدهد كه آنچه را كه به دست آورده‏ اند، به قدر نياز زندگى- نياز متوسط، نه حالا با سختی و فشار، نياز معمولى و متوسط، ولو توأم با مقدارى رفاه و آسايش و گشايش در روزى- براى خودش صرف كند و خرج كند، ما زاد او و آنچه زياد میايد، بايد در راه مصالح عمومى جامعه خرج بشود. ⛔️⛔️اگر كسى ثروت را درآورد و آن را با اسراف، با خرجهاى بيخودى، با زياده‏ روی هاى گوناگون، با تجمل، با اشرافیگرى، با خوراك مسرفانه، با پوشاك مسرفانه، با مركب يا منزل مسرفانه، همه‏ ى آن را خرج كرد يا آن را نگه داشت و جمعِ ثروت كرد، اين از نظر اسلام مذموم و منفور است؛ 🔺🔺عدم انفاق منفور و مذموم است و اگر با جمع ثروت همراه باشد، حرام است. آيات متعددى در قرآن بعلاوه‏ ى روايات فراوان وجود دارد كه من به اين دو آيه اشاره ميكنم كه اولى در سوره‏ حديد است، ميفرمايد: «وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ. الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَ يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ‏»؛ آن كسانى كه بخل مي ورزند، ديگران را هم وادار به بخل ورزيدن ميكنند، ديگران را هم از انفاق در راه خدا باز ميدارند، خودشان هم اموال خودشان را در راه خدا نميدهند. اين بخل كردن معنايش اين نيست كه فقط حقوق شرعيه را نميدهد؛ بلكه فراتر از حقوق شرعيه، فراتر از آنچه كه در شريعت اسلامى معين شده كه بايد ادا كند، اگر بيش از آن هم زيادى داشت، درحالیکه جامعه به آن احتياج دارد، بايد در راه جامعه خرج كند. ❇️❇️ آن‏وقتى كه جهاد متوقف به مال يك ثروتمندى است، بناى موارد لازم عمرانى در جامعه محتاج به اموال ثروتمندان هست كه بدون آن، كار مردم لنگ ميماند و زندگى مردم معطل ميماند، آن‏وقتى كه در جامعه فقراى زيادى هستند كه دولت اسلامى نميتواند آنها را تأمين بكند، آن‏وقت آيا اسلام راضى است كه همين طور فقرا در اين فقر زندگى كنند يا مشكلات جنگ و جهاد در راه خدا بر دوش جامعه سنگينى كند، يك عده‏ اى هم ثروتهاى خودشان را جمع كنند كه از همين امكانات عمومى جامعه به دست آوردند- و حالا فرض كنيم كه از راه‏هاى حرام هم نبوده، از راه‏هاى معمولى و مشروع بوده، اگر فرض كنيم كه از راه‏هاى مشروع آنقدر ثروتهاى آنچنانى ميشود فراهم بشود، اگر فرض كرديم فراهم نميشود كه هيچ، مطلب روشن است- اينها هم ثروتها را براى خودشان حفظ كنند و نگه دارند درحالیکه جامعه به اين احتياج مبرم دارد، اين قابل قبول نيست و از اسلام چنين چيزى بر نمی آيد، بلكه ضد اين بر می آيد. 🔰🔰 آن آيه ديگر، همين آيه‏ معروفى است كه: «الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ‏»؛ آن كسانى كه طلا و نقره را گنج ميكنند، ذخيره ميكنند و در راه خدا آن را انفاق نميكنند- شايد طلا و نقره خصوصيتى نداشته باشد؛ آن كسانى كه پول را، ثروت را، سرمايه را گنج ميكنند و ذخيره ميكنند و در حالى كه نياز مبرم جامعه به او هست، آن را در راه خدا انفاق نميكنند، آن هم مشمول همين «يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ» باشد- آن وقت ميفرمايد: «فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ‏». اگر اين گناه نباشد، اگر گناه كبيره نباشد، اين «فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ‏» ديگر چرا؟ ⁉️آنها را به عذاب دردناكى مژده بده؛ يعنى بگو كه منتظر عذاب دردناك الهى باشند ♨️♨️كه اين عذاب دردناك هم ميتواند در دنيا نتايج طبيعى اعمال سوء آنها باشد كه البته فقط به خود آنها اين نتايج برنمیگردد، بلكه گريبان همه ى جامعه را ميگيرد؛ و البته ممكن است عذاب اخروى باشد، كه احتمالًا هر دوى اينها هم هست‏ _________ خطبه های نماز جمعه تهران. 1366/08/15 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 کانال شهید آقا محسن حججی 🆔@hojajishahid ادامه دارد........