💢متاورس؛ چیستی و مرزهای مشترک با فقه و فرهنگ
✔️حجتالاسلام دکتر احمد اولیایی
🔹تجربه نشان داده است که جامعه علمی، بهخصوص دینی و بهخصوص حوزوی در برخورد ما با متاورس و مانند آن، در مرحله اول وارد انکار میشوند. در مرحله دوم، وارد امتناع میشوند؛ یعنی میگویند به سمت اینها نروید. در مرحله سوم، وارد همکاری میشوند.
🔹متاورس و پدیدههایی مانند آن، ذو ابعاد هستند و ما دیگر پدیده تکبعدی نداریم و جهانِ امروز از نظر علمی، میانرشتهای است. فقه برای ورود به این بحث، این ابعاد را باید در نظر بگیرد.
🔸در فقه، موضوع شناسی ما نسبت به متاورس، کامل نیست. ناسا بیست عالم دینی و فیسبوک پنج عالم دینی برای پیداکردن راه چاره برای لبههای مماسِ متاورس با دین، استخدام کرده است.
🔹چند مسئله که باید در متاورس بحث شود: حریم خصوصی، مالکیت و سلطه و سلطنت. آقای حمید شهریاری میگوید: حریم خصوصی چند عنصر دارد که یکی از آنها قدرت سلطه است؛ این قدرت نیاز به مالکیت دارد. آیا مالکیت فقهی را میشود وارد فضای مجازی و متاورس کرد؟ متعلَّقِ مالکیت در فضای متاورس چیست؟
🔸ما نگاه منفی به متاورس یا هر تکنولوژی فناورانه نداریم. ما میخواهیم بگوییم فقه ما اگر احساس خطر میکند، به این سمت برود که نظام رقیب بسازد. البته مرحله اول واقعاً احساس خطر است، باید احساس خطر کرد تا منجر به کنش فقهی شود.
🔸فقیه ما دستبهدست مهندس آیتی بدهد و بیاید یک متاورس درست کنند. همانطور که ما در صنعت موشکی و خیلی از جاهای دیگر، این کار را انجام میدهیم.
👈 گزارش تفصیلی نشست:
https://b2n.ir/j02172
🆔
@ijtihad