💢در حاشیه ماجرای تحول متون درسی حوزه علمیه قم ✍️حمیدرضا میررکنی‌بنادکی ✂️ساده‌ترین کار این است که برای متحول کردن حوزه، متن درسی را تغییر دهیم. آیا مسئله به‌واقع متون درسی حوزه است، یا شیوه مواجهه با این متون؟ اگر فردا روزی مثلا متوجه شدیم که حلقات شهید صدر هم اضافاتی دارد، یا فلان کتاب جدیدتر فقهی فتوایش دیگر کاربردی نیست، دوباره متون درسی «کل حوزه‌های علمیه» را تغییر خواهیم داد؟ ناپختگی از سر و روی این مواضع می‌بارد. این سوال که آیا متون درسی را تغییر بدهیم یا ندهیم، صرف نظر از پاسخ ما به آن، سوال نادرستی است؛ اگر پیش از آن درباره نحوه درگیری با متون درسی تامّلی نکرده باشیم. ماجرای اخیر به ماجرایی که در اوائل انقلاب مطرح بود بی‌شباهت نیست؛ آن زمان برخی تصور می‌کردند که لازم است فقه جدیدی تاسیس شود، یا دست‌کم متن‌های تازه‌ای غیر از متن‌های سنتی درکار طلاب و فقها بیاید. مناقشه‌ای که با کلیدواژه «فقه پویا» شناخته می‌شود. امام نگاهش متفاوت بود؛ در نظر ایشان برای ما همان فقه جواهری کافی است. امام در کار خود توانسته بود نقطه استعداد فقه را از همین طریقه فقه جواهری کشف و دنبال کند. کسان دیگری هم بودند که جواهرالکلام می‌خواندند و تدریس می‌کردند، ولی چنین نقطه‌ای بر آنان پوشیده مانده بود. کار درست و البته سخت، کشف آن نقطه در همین سنت موجود است. 👈متن یادداشت: https://b2n.ir/d82737 🆔 https://eitaa.com/ijtihad