🔹حکم مکروه فردی در
#فقه_خرد، حرام اجتماعی در
#فقه_نظام است!
🔻چگونه فقه خرد و
#تکگزارهها در دل جریان توسعه بازی میخورد!
2⃣ از 3⃣
🔻برای تطبیق موارد فوق در جمهوری اسلامی به صورت اجمالی به بررسی وضعیت تقنین در
#نظام_خانواده میپردازیم.
#جریان_توسعه چگونه فقه را در زمین خودش بازی داده است و عملا آنچه در عمل اتفاق افتاده است استحاله نظامات در دل مدرنیته بوده است.
🔻ما یکبار نگاه
#ماهوارهای و
#منظومهای داریم و یکبار نگاه جزیی و گسسته در قوانین داریم.
- قوانینی که مثلا در حوزه خانواده گذاشته شده است به لحاظ
#تک_گزاره آیا غیرفقهی ست؟ قطعا خیر.
- آیا به لحاظ
#فقه_نظام یا
#فقه_اجتماعی این فرایند تقنین غیرشرعی ست؟ بله؛ و نمیتواند ضامن اسلامی شدن جامعه باشد!
🔻مثلا:
-
#حق_حضانت فرزند بعد از طلاق: طبق مشهور فقها حق حضانت پسر تا دوسال با مادر است، اما نظر آقای
#خویی تا هفت سال را اولی میداند. (همین فتوای شاذ را گنجاندند در قانون) (۱)
-
#ارث بردن زن از زمین: طبق مشهور فقها زن از زمین ارث نمیبرد. یک فتوای فقط از آقای صافی ست که قائل به ارث بردن زن از زمین هست. (این تکگزاره نیز از فیلتر
#شورای_نگهبان رد و تبدیل به قانون میشود)
-
#باطل_بودن شرط عدم
#ازدواج_مجدد مرد در
#شروط ضمن عقد:
مشهور فقها شرط به اینکه مرد همسر دیگری نگیرد را هم از جمله شروط باطل میدانند و در واقع آن را مثال اصلی چنین شرطی ذکر کردهاند. برای مثال
#محمدحسن_نجفی در
#شرائع مینویسد:
«اگر شرط خلاف مشروعی کند؛ مثلاً بر سر او
#زن نیارد یا با
#کنیزانش آمیزش جنسی نکند، شرط باطل است ولی عقد و مهریه صحیح است.»(۲)
#شهید_ثانی هم در شرح لمعه مینویسد: «اگر شرط
#مخالف_شرع شود، شرط باطل و عقد و مهریه صحیح است، مانند اینکه شرط کند سرش زن نگیرد.»(۳)
- برای خنثی کردن شرط فوق
#حق_وکالت_طلاق را از
#کتاب_وکالت با بند و بیلهای دیگری در دفترچههای ازدواج گنجاندند تا عملا ازدواج مجدد مرد غیرممکن یا پرهزینه شود (یعنی میشود از
#تک_گزارههای فقهی بهگونهای منظومه سازی شود، که یک حکم حلالی تبدیل به ضد حکم دیگر و ضد مقصود شارع شود)
- مباحث دیگری چون
#اشتغال_زنان و تحصیل زنان در رشته های غیر مرتبط و موارد دیگری طبق نظریه
#برابری_جنسیتی و...
🔻چند مثال بالا به عنوان نمونه اشارهای بود که چگونه
#تک_گزاره فقهی که با نگاه جزیی مخالفت با شرع اسلام ندارد، اما همین
#تک_گزارههای فقهی در
#فقه کلان یا
#فقه_اجتماعی (یا به تعبیر دقیق شهید صدر
#فقه_نظام) ماهیتی و حکم دیگر و چه بسا حرمت پیدا کند.
🔻مثلا وقتی همین
#تک_گزارهها را در مکتب
#سرمایهداری غرب یا نظامات اجتماعی طاغوت میبریم یک معنایی پیدا میکند، و در
#مکتب_اسلام معنا و کارکرد دیگری پیدا میکند.
به عنوان مثال برای سنجش مجموع قوانین در حوزه خانواده (یا هر نظام اجتماعی دیگری) باید با شاخصههای همان مکتب ارزیابی شود.
پینوشت:
۱- «مسئلة 1388: الام احق بحضانة الولد ان شائت اذا کانت، حرة مسلمة عاقلة مأمونة علی الولد الی سنتین و ان کان انثی، و الاولی جعله فی حضانة الام الی سبع سنین و ان کان ذکرا، و تسقط الحضانة لو تزوجت و لا تسقط لو زنت». منهاج الصالحین، سیدابوالقاسم خویی، ج2، ص285.
۲- المحقق الحلی، ابوالقاسم نجمالدین جعفر بن الحسن الهذلی. شرائع الإسلام فی مسائل الحلال والحرام، ص ۵۵۱
۳- شهید ثانی، تحریر الروضة فی شرح اللمعة، تهران: سمت، هفتم، ۱۳۸۳، صص ۳۴۱–۳۴۰.
شذرات؛ ایمان نوروزی
@iman_norozi