💠گزارش پیش اجلاسیه «روش‌شناسی جامع تحلیل وجوه و نظائر در قرآن» قسمت سوم وجوه بیشتری برای کلمات باید لحاظ شود حجت‌الاسلام والمسلمین خداوردی نیز به عنوان ناقد دیگر این کرسی با بیان اینکه تولید فرهنگنامه‌ها در حوزه قم جای خوشحالی دارد، گفت: چون به سمت روش جامع رفته‌اید باید منابع بیشتری دیده می‌شد؛ مثلاً در واژه «اب» در کلمه «ابویکم» به معنی آدم و حوا در منابع اهل سنت آمده است. وی تأکید کرد: در مباحث علمی باید به سمت کارهای متهورانه برویم؛ مثلاً واژه «انفس» را به معنای روح و جان گرفته‌اید؛ یعنی پیش‌فرض فلسفی بر لغت تحمیل شده است در حالی که معادل‌های دیگری هم دارد که به آن اشاره نشده است؛ مثلاً در برخی ترجمه‌ها این کلمه به معنای حیات گرفته شده است نه روح و نفس ناطقه مستقل از بدن یا در ترجمه طبری «یتوفی» را «میراند» گرفته است، البته این نظر را قبول نداریم، ولی چون باید روش جامع باشد این موارد هم باید مورد توجه قرار می‌گرفت و وجوه آن ذکر می‌شد. خداوردی افزود: در مورد کلمه اسلام در تعبیر «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ» اسلام را به معنای اصطلاح اسلام امروزی نگرفته‌اید و معنایی که گرفته‌اید، انقیاد و تسلیم است، ولی به این نکته توجه نشده که در بحث لغوی، اولین معنای اسلام سلامت و عافیت بود که در این آیه به این معنا گرفته نشده و نیاوردن آن هم تحلیل نشده است. یا در «ذَوَيْ عَدْلٍ مِنْكُمْ» خوب است معنای فقها در بحث عدل را بگیریم، ولی باید دلائل قوی داشته باشیم؛ زیرا محتمل است عدل به معنای انصاف باشد نه اجتناب از انجام واجبات و ترک محرمات که این تعریف فقهی با آیه مربوطه در این زمینه یکسان نیست. 📔ادامه این گزارش مفصل در پست بعدی بخوانید👇👇👇👇 https://eitaa.com/isca24