#حبیب_الله_بابایی
#پژوهشکده_مطالعات_تمدنی_واجتماعی
#مطالعات_تمدنی
بابایی تأکید کرد:نقش علوم عقلی در بسط پرستیژ تمدن نوین اسلامی (بخش دوم)
🔲
لزومی بر عمومی کردن حرکت تمدنی نیست
بابایی با اشاره به نقش تودهها بیان کرد: برشهای مربوط به افقها و چشماندازها را میتوان برای یک راننده تاکسی هم ترسیم کنیم، مثلاً اینکه در تابلوها بزنیم ۲۰۲۵، یعنی همه به سمت چشمانداز در حرکت هستیم؛ این چشماندازها را میتوان فرهنگی کرد، ولی تصور بنده این است که تمدناندیشی و هم حرکت تمدنی مخصوص نخبگان ورزشی، هنری، علمی و ... است؛ لذا عمومی کردن مباحث تمدنی و انتظار حرکت آگاهانه تمدنی از همه اقشار جامعه خروج از محل بحث است؛ نخبگان اگر توجیه شوند حرکت اجتماعی قابل تحقق است. اینکه توقع داشته باشیم کسی که امروز درگیر روزگار سخت زندگی است از تمدن آگاهی داشته باشد، اشکال واردی است.
✅وی با بیان اینکه در مورد نقش فلاسفه و عالمان علوم عقلی در شکلگیری تمدن اسلامی، اظهار کرد: جواب به این مسئله نیازمند خوانش تاریخ اجتماعی فیلسوفان و علماست، ولی ما متأسفانه تاریخ اجتماعی فلاسفه را استخراج نکردهایم.
⬅️استاد حوزه و دانشگاه با ذکر این مثال که آیا ژاپن را میتوان تمدنی جدید نامید، بیان کرد: ژاپن اگر غربی هم نباشد جزء اعتبار تمدنی غرب است؛ زیرا نظام باورها و فیلمهای آن مبتنی بر غرب است؛ فرهنگ و شعر و خوراک و پوشاک مصادیق بسط یک تمدن است که در این کشور تا حد زیادی به غرب گرایش دارد.
💠وی با طرح این سؤال که آیا توسعه قلمرو پرستیژ تمدنی اسلام، توسعه ایمانی بوده یا اخلاقی که باید به لحاظ تاریخی بحث شود، اضافه کرد: امروزه اگر بخواهیم در برخی وادیها قلمرو پرستیژ تمدنی بسط یابد علوم عقلی به مدد ما خواهد آمد؛ زیرا بسط اعتبار تمدنی ما به مخاطبان و دنیایی که ما و زبان و ایمانیات ما را قبول ندارند، زمانی انجام میشود که آن را مقبول انسان بماهو انسان قرار دهیم و این کار را علوم عقلی میتواند انجام دهد.
🌐
https://eitaa.com/isca24/8247