📌آیت‌الله سیدمنذر حکیم در درس خارج «فقه نظام جامع خانواده»؛ 🔰 در جلسه پیشین بیان شد که یکی از طرق استنباط حکم تشکیل خانواده، استنباط استنطاقی است. در این راستا، اولین بحث «هدفمندی نظام آفرینش» به طور عام و «آفرینش انسان» به طور خاص است و لازمه این هدفمندی نظام‌‏مند بودن جهان تکوین و عالم تشریع است. 🔰 طبق آیه دوم سوره ملک هدف اساسی آفرینش انسان، تربیت او برای رسیدن به بهترین رفتارهاست و طبق آیه سیزدهم حجرات بهترین عمل رسیدن به بالاترین مراتب تقواست. این نگاه تربیتی در تمامی مراحل زندگی انسان از جمله تشکیل خانواده باید حاکم شود، به طوری که ازدواج و مسئولیت‌پذیری می‌تواند انسان را به بالاترین مراتب کمال سوق دهد. 🔰 از طرف دیگر طبق روایات، نیمی از کمال انسان در ازدواج است. حال چطور فقها چیزی که نصف دین را کامل می‏کند، مستحب و قابل ترک عنوان کرده‌اند؟! بدین ترتیب وقتی نظام تکوین انسان را به تشکیل خانواده ترغیب می‏کند، نظام تشریع نباید او را از این پدیده تکوینی که مقدمه تکامل اوست دور نماید. بر این اساس می‌توان قائل به وجوب کفایی ازدواج شد تا ناهماهنگی بین عالم تشریع و تکوین به حداقل برسد. 🔰شهید صدر نیز در این راستا سنت را به سه دسته مطلق، مشروط و موضوعی تقسیم کرده و ازدواج را سنتی موضوعی می‏داند، به طوری که وابسته به اراده ماست اما ترک آن در درازمدت تبعات سنگینی دارد که آن را غیرقابل تخلف می‏سازد. پس حکم شرعی هم باید متناسب با این سنت باشد و اجازه ندهد جامعه به سمت نابودی برود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir