📚 تفسیر کوتاه و پیامرسانی | ۵۴ بقره
✴
موسی گفت یکدیگر را بکشید تا مشمول عفو شوید ؛
در آیه ۵۲ فرمود بعد از گوساله پرستی شما را عفو کردیم در این آیه چگونگی این عفو را بیان می کند که "حضرت موسی به بنی اسرائیل دستور داد یکدیگر را بکشید" تا خداوند به سوی شما بازگردد.
✴
اعدام دسته جمعی حکم قطعی ارتداد آنها؛
وقتی موسی دید آنها با وجود آن همه نشانه توحید ، بت پرست شدند حکم الهی را در مورد ارتداد که اعدام هست اعلام کرد [اما چون یک نفر دو نفر نبودند خودشان دسته جمعی باید حکم را اجرا می کردند.]
✴
دو راهی بسیار سخت ؛ یا قبول حکم اعدام یا از دست دادن رحمت و عفو الهی؛
اغلب یا همه بنی اسراییل برعکس حادثه گوساله در امتحان تن دادن به حکم اعدام پیروز شدند چون اگر اینگونه نبود خداوند نمی فرمود شما را عفو کردیم.
▫️ اینکه در این دستور فامیلها و چه بسا اعضای خانواده باید روی هم شمشیر می کشیدند قبول حکم را بسیار سخت تر می کرد.
✴
آیا بنی اسرائیل همدیگر را کشتند؛
در این زمینه خبر قطعی وجود ندارد؛
▪︎یا شروع به کشتن هم کردند و پس از کشته شدن عده زیاد یا کمی خداوند دستور توقف داده است.
▪︎یا آماده برای کشتن هم و کشته شدن شدند و خداوند وقتی دیده واقعا تن به حکم الهی می دهند از آنها گذشته است (مثل داستان ذبح اسماعیل)
❓اینکه آیا دستور کشتن برای همه صادر شده یا مثلا افرادی که احتمالا گوساله پرست نشدند باید گوساله پرستان را بکشند،(نظر آیت الله مشگینی) قطعی معلوم نیست.
❓ اینکه آیا همه حکم اعدام به دست هم را قبول کردند یا نه قطعی معلوم نیست.
✴
چرا موسی علیه السلام چنین مجازات بی سابقه ای تعیین کرد؛
چون نشانه های خداپرستی و توحید در عالی ترین شکل به بنی اسرائیل نشان داده شده بود پس مجازات
بزرگترین انحراف از مهمترین رکن اعتقادی(توحید) باید سخت و برای نسلهای بعدی مایه عبرت شود.
✴
حکم اعدام برای تبدیل توحید به بت پرستی مکمل توبه هست؛
توبه از ظلم بزرگ قرار دادن تندیس گوساله به جای بارئ (آفریدگاری که نظامش را هدفمند آفریده) با گریه حاصل نمی شود راه پاک شدن علاوه بر بازگشت درونی از دست دادن زندگی هست ،
خیر و نفع در همین گرفتن جان آشنایان و از دست دادن جان خود است تا انسان تطهیر شود و از عذاب جاودان رهایی یافته و حتی به بهشت برسند.
✴
آیا مقتولان در اجرای این حکم شهید هستند؛
از عبارت "ذلکم خیر لکم" معلوم است که کسانی که احتمالا کشته شدند شهید هستند.
○
منبع : تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی
○
ساده نویسی و نکته برداری :علی خوبی
-----------------------------------------------------
🇮🇷 کانال قرآنی تفسیران 🔻 عضو شوید؛
https://eitaa.com/tafsiran
https://eitaa.com/tafsiran