📌تقویت برائت راهی برای رسیدن به وحدت افراط یا ارائه‌ی تقریر نادرست از یک مفهوم (اگرچه درست) مى‌تواند واکنش‌های افراط آمیز در سوی مقابلِ آن مفهوم را در پی داشته باشد. پیدایش تقریرهای ناسازگار با باورهای اصیل شیعی (ازجمله برائت از دشمنان اهل بیت علیهم‌السلام) ذیل گفتمان "وحدت اسلامی" باعث گشوده شدن زمینه‌ای برای ایجاد پایگاهی در تقابل با "وحدت" و تحت عنوان "برائت" شد و توسط دشمنان اسلام مورد بهره‌برداری قرار گرفت (مشخصا می‌توان به جریان الحبیب در انگلستان و اللهیاری در آمریکا اشاره کرد) اما از آن‌جا که در نگاه اصیل امامین انقلاب این دو مفهوم، هر دو، خاستگاهی کاملا شیعی دارند، نه تنها با یکدیگر در تقابل نیستند بلکه اساسا رسیدن به یکی لزوما باید از مسیر دیگری تحقق یابد. بدین معنا که وحدت تراز معیار، تنها و تنها در سایه تقویت برائت، قابل دستیابی است؛ چه آن‌که وحدتی که از غیر این مسیر حاصل شود، وحدتی التقاطی است که نه تنها هیچ مشکلی از جهان اسلام حل نمی‌کند بلکه به دلیل اجنبی بودن از زمینه های وجودی معرفتی فرهنگ شیعی، جامعه را دچار بحران های متعدد مى‌کند. به یاری خدا در آینده، نکاتی از امامین انقلاب (در فرسته‌هایی جداگانه) در این زمینه تقدیم خواهم کرد. https://eitaa.com/kalame_sawa