⭕️ سوال:
⁉️ چه اشکالی دارد بگوییم خود همین ماده خدای عالم است و از روز اول بوده ؟
🔰 پاسخ:
💢 براهین عقلی گویای این مطلب هستند که خدای عالم، واجب الوجود است؛ یعنی متکی به خود میباشد و بینیاز از غیر، حال که بینیاز است، پس همه چیز را دارد و هیچ کمبودی ندارد؛ چرا که اگر کمبود و نقصی داشته باشد، نمیتواند واجب باشد؛ چرا که برای رفع آن کمبود و نیاز، به دیگری احتیاج پیدا خواهد کرد.
👈 به طور مثال اگر واجب، علم نداشته باشد به یک نفر که به او علم بیاموزد نیاز دارد، و این نیاز، با بینیازی و واجب بودن سازگاری ندارد. پس واجب الوجود و خدای عالم باید همه صفات کمالیه را داشته باشد و هیچ کمبود و نقصی در او نباشد.
✍️ با توجه به این مقدمه می گوییم: حرکت و تغییر و تبدل در واجب راه ندارد، چون حرکت و تغییر به معنای کمبود و نقص است؛ زیرا موجودی که حرکت و تغییر میکند که چیزی را نداشته باشد و حرکت کند تا آن را به دست آورد، پس نسبت به حالت بعدی کمبود و نقص دارد، به این معنا که در حالت قبل، حالت بعد را ندارد و در حالت بعد حالت قبل را، و این یعنی کمبود.
🔷 مثلا ماده در حالتی که ماده است، انرژی را ندارد و حرکت میکند تا به انرژی تبدیل شود و انرژی نیز زمانیکه انرژی است، ماده نیست؛ لذا حرکت میکند تا به ماده تبدیل شود. و این موارد یعنی نقص و کمبود و چون واجب الوجود و خدای عالم همه چیز را داراست، لذا حرکت در او راه ندارد، چون نقص و کمبودی ندارد که با آن حرکت بخواهد آن کمبود جبران کند.
دلیل دیگر این که واجب نباید مرکب باشه و اجزا داشته باشد؛ چرا که اگر مرکب باشه این جز برای کامل شدن، همچنین کل برای کامل شدن به اجزای خودش نیاز دارد و این نیاز با بینیازی و متکی بودن به خود سازگاری ندارد. در حالی که ماده مرکب است و تشکیل شده از اجزا؛ پس نمی تواند خدای عالم و واجب الوجود باشد.
____________
📚 لینک مطلب:
https://btid.org/fa/news/8014
📎
#اعتقادات
📎
#خداشناسی
📎
#شبهات
✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇
@pasokhgo313
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
━✨🌹✨🌸✨━
♨️
@kalamema