موفقيت کی‌پاپ و بی‌تی‌اس بدون تحول در صنعت موسيقی جهان ممکن نبود کی‌یون هیون کیم، کتاب قدرت نرم موج کره‌ای؛ انگل، بی‌تی‌اس و دراما، فصل ششم، «بی‌تی‌اس و صنعت موسیقی جهانی»— صنعت موسیقی، بعد از یک دوره که رشدی نداشت، اکنون به لطف شرکت‌های فناوری دوباره سودآوری را پیشِ روی خود می‌بیند. خدمات پخش آنلاین موسیقیِ مبتنی بر حق اشتراک، مثل اسپاتیفای، آی‌تونز، ویوو و آمازون میوزیک، باعث شده‌اند که پول دوباره به جیب هنرمندان برود. احتمالاً به همین دلیل، مجدداً هنرمندان جوان در حال تبدیل‌شدن به ستاره‌هایی هستند که جهان، بعد از دهۀ آخرِ قرن بیستم، دیگر به خودش ندیده بود. هنرمندانی مثل پُست مالون، بیلی آیلیش، دوآ لیپا و بی‌تی‌اس پیش‌قراولان ارتش قدرتمندی از هنرمندان جوان‌اند که صحنۀ موسیقی پاپِ دنیا را به تصرف خود درآورده‌اند. البته این صنعت هنوز نتوانسته به‌طور کامل از زیر بار رکودی خارج شود که در اواسط دهۀ ۲۰۰۰، به‌واسطۀ تلاش نپستر برای توزیع رایگان موسیقی در میان کاربران اینترنت، در سراسر جهان، متحمل شده بود. رکورد درآمد حاصل از فروش موسیقی همچنان، با ۲۵.۲ میلیارد دلار، متعلق به سال ۱۹۹۹ است، درحالی‌که درآمد جهانیِ حاصل از موسیقیِ استودیویی در سال ۲۰۱۹ به ۲۱.۵ میلیارد دلار رسید و تنها کمی زمان لازم است تا موفقیت نرم‌افزارهای پخش اینترنتیِ موسیقی به این رکورد بیست‌ساله پهلو بزند. البته بدیهی است که همه‌گیری سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و لغوشدن بسیاری از تورهای هنرمندان و تأخیر در انتشار آلبوم‌های جدیدشان بر صنعت موسیقی تأثیر خواهد گذاشت. اما هنگامی‌که دنیا به حالت طبیعی برگردد، صنعت موسیقی دوباره از مدل تجاریِ پخش آنلاین موسیقی و دانلود از طریق نرم‌افزارها سود خواهد برد. زمانی‌که صنعت موسیقیِ جهان مدل قدیمیِ مبتنی بر فروش سی‌دی و پخش رادیویی را تبدیل کرد به مدل امروزی، یعنی مدل مبتنی بر نرم‌افزارهای پخش اینترنتی و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی، بالاخره برای عرضِ‌اندام ژانر موسیقی پاپِ غیرانگلیسی در عرصه‌های اصلیِ موسیقی آمریکایی و اروپایی راهی باز شد. من ابتدا شرایط اجتماعی و فرهنگی کُره را در سه دهۀ اخیر بررسی می‌کنم که به‌واسطۀ آن موسیقی کی‌پاپ توانست، پیش از دیگر ژانرهای موسیقی، عرصه را به دست بگیرد. در ادامه، این سؤال را مطرح می‌کنم که نظریۀ «صدای تصویری» چطور کمک می‌کند بفهمیم چرا گروه بی‌تی‌اس احتمالاً بهترین نمونۀ ممکن برای موفقیت در محیطِ درحال‌تغییرِ موسیقی پاپِ جهان در قرن ۲۱ بوده است. ادامه مطلب در اینجا @koreanschool