محسن قنبریان
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه چهارم حجت الاسلام قنبریان #محرم۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه چهارم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •ویژگی انسان معنوی تشبه به خُلُق الهی ست./ عبادتهایی هم که مستحب یا واجب شده به تعبیر امام صادق برای این است که دست آخر همه به خداوندگاری برسد. _العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ _ائمه و اولیای خدا که مجرای پروردگار هستند، ابای عجیبی از اظهار ربوبیت دارند و تظاهر به عبودیت می کنند. _با وجودِ این ادب عبودیت، خواه ناخواه عبودیت به ربوبیت می انجامد. •درمیان عبادات و فرائض الهی،یکی از آنها به حسب ظاهر خیلی شبیه به خُلق الهی است/ نماز کنهها الربوبیه هست اما خدا نماز نمی خواند، حج نمی رود ولی سراسر امر به معروف و نهی از منکر می کند. _وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَخُلُقَانِ مِنْ خُلُقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ إِنَّهُمَا لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ(ترس از جان) وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ(ترس از مال)خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه. _دیدِ انسان معنوی به امر به معروف و نهی از منکر یک دید اخلاقی و از سرِ تشبه به خلق خداست. •انسان معنویِ کاریکاتوری سراغ همه چیز می رود إلا این فریضه که تصریح خدای متعال هم هست. •آیاتی که رهبت بزرگ و رغبت بزرگ را نشان می دهد: _فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ _وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ/ولایت طرفینیِ مُشاع منشا امر به معروف و نهی از منکر است و حسین در خطبه منا بعد از این آیه شروع به امر به معروف و شمارش خوبی ها و...کرد. ⬅️چون طبق بیان امیرالمومنین(خطبه ۲۱۶) استقامت همه فرائض الهی به این فریضه است چه سهل و چه سخت آن. _اعظم فرائض، حق والی بر رعیت و حق رعیت بر والی ست. یعنی در امر به معروف و نهی از منکر،مسائل سیاسی_اجتماعی مهم تر اند. •اصل۸ قانون اساسی با استناد به آیه یامرون بالمعروف چه می گوید؟! _حِلفُ الفُضُول سند دیگری بر اصل ۸قانون اساسی ست./ چرا شبکه فساد تشکیل بشود اما شبکه یاری ستمدیدگان نه؟! •بی تکلیفی بزرگ ترین ستم به دین خدا •تصویر وضع موجود ناامید نمی سازد/امید انسان معنوی به آمارها و نمودارها نیست هرچند خوب اند؛ به نظام پرحکمت خداست. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian