eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
866 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۳-یک مرد در منا عرفه کربلا.mp3
16.4M
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه سوم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه سوم حجت الاسلام قنبریان #محرم۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه سوم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •به تعبیر امیرالمومنین کسی "انسان معنوی" نمی شود مگر "پشت هر حادثه و امری خدا را ببیند" و دوم آنکه "خدا را پشت هر حادثه و امری ببیند." •یک چیز نیستند، دو چیز اند. در اولی اتفاق به معنای حادثه بی حکمت برای انسان معنوی اصلا معنا ندارد و در دومی هم رهبانیتی وجود ندارد. •انسان معنوی چگونه است؟! _اخباریگری و دُگم ها و سختی و تیزی ها در او نیست. _مفسِّر می شود، محدِّث و محدَّث می شود. _مفهِم می شود و انَّ المسکینَ رسولُ الله را می فهمد. •این انسان معنوی سنسورهایش بسیار حساس می شود و برایش تکلیف درست می کنند اما نه توهم تکلیف/ انسان های بزرگ به میزان مسئولیت و سعیِ برای تکلیف ها بزرگ شدند. •موقعِ اقدام برای تکلیف ها اگر معنوی نبود همان رغبت ها و رهبت ها مانع و رهزن او می شوند که ممکن است حلال خدا هم باشند/ اگر زنجیر شدند دیگه حتی ذهن، تکلیف را کشف نمی کند. •راه حل چیست؟! _خطبه منا از رغبت ها و رهبت ها و چرا می گوید و دعای عرفه از راه حل و جواب. _رغبت بزرگ و رهبت بزرگ عینکِ مادون بنفش. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
12. ghanbarian.mp3
32.13M
🧩تقلب اموی (صوت کامل برنامه سوره با حضور حجت الاسلام قنبریان) • سه موج انقلاب نبوی: ۱.بنیانگذار: جامعه مساواتی و قانونی/ معاهدات، مواخات، ازدواج و طلاقهای ارزشی/ حرکت به سمت ظهور دین نه غلبه و سیطره! ۲.انقلاب ساختاری و اداری علوی: تحقق معنای ولایت(پذیرش قلبی مردم و هم جوشی و هم جنسی با آنها)/ ۵تعهد به مردم/ تسویه در بیت المال و سخت گیری برکارگزاران ۳. انقلاب اجتماعی حسینی: مقابله با نظریه هژمونیک وحدت و جماعت/ تعریف قرآنی از امنیت/ دادن جرات اقدام به مردم • امواج تقلب: ۱- تقلب ولایت به خلافت: کالایی سازی ارزشها(جهاد و سبقت در اسلام و قرابت به رسول الله)/ امپراطوریسم بجای ظهور دین/ ازدواج های سیاسی و منفعتی/ تئوری های کثیف برای حیف و میل بیت المال ۲- تقلب خلافت به سلطنت: هشت روند پادشاهی سازی/ منبرهایی برای تئوریزه کردن سکوت بنام وحدت و جماعت ➕فیلم کامل برنامه را اینجا ببینید https://t.me/m_ghanbarian/3071 ☑️ @m_ghanbarian
🔻درس ها و عبرت های عاشورا؛ قیام برای احیای دین و عدالت 🔹از خطبه منا تا صحنه کربلا؛ درس هایی برای همیشه تاریخ 🕚امشب ساعت ۲۳:۱۰ از شبکه یک سیما
برنامه ثریا با حضور حجت الاسلام قنبریان.mp4.mp3
33.55M
⭕️ درس ها و عبرت های عاشورا؛ قیام برای احیای دین و عدالت ✅ برنامه ثریا با حضور حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰/۵/۳۱ ❗️حرفهای کمتر گفته شده ای که شاید به تمام شنیدنش بیارزد. اگر پسندیدید به دیگران پیشنهاد دهید ☑️ @m_ghanbarian
45.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 بخش اول سخنان حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا ۱۴۰۰/۵/۳۱ 🔺علماء چگونه مردم را تسلیم بنی امیه کردند؟! 🔺بالتبع علماء مردم سه دسته شدند! عاشورا سه صف بود نه دو صف! یک صف هم اهالی تپه ندبه! 🔺صد مجتهد درون حاکمیت ج.ا چه وظیفه ای دارند؟! ☑️ @m_ghanbarian
39.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 بخش دوم سخنان حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا ۱۴۰۰/۵/۳۱ 🔺اماره الصبیان(حکمرانی آقازادگان) چگونه شکل گرفت؟! 🔺نیم طبقه آقازادگان و دامادها! 🔺پول پاشی برای تثبیت ولایتعهدی! 🔺عبرت ماجرا برای ج.ا کجاست؟ ☑️ @m_ghanbarian
39.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 بخش سوم سخنان حجت الاسلام قنبریان در برنامه ثریا ۱۴۰۰/۵/۳۱ 🔺کشوری که دشمن دارد، مردمش چگونه اعتراض کنند؟! 🔺یا با تراز فرانسه، یا با تراز علی(ع)! 🔺در بحبوحه صفین اجازه اعتراض بر خود را داد! گفت شکایت سپاهیان را هم به من کنید! 🔺اولین پلیس اش، ۵۰نفر از با ورع ترین نسبت به حقوق مردم بودند! 🔺دو محتسب حسین(ع)! 🔺حرم امام رضا(ع) ایوان طلایش بیشتر شود یا بست اعتراض اش احیاء شود؟! 🔺شبکه جوانمردان مقابل شبکه های رانت و پارتی! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚽 مدارس خصوصی و سیفون!شباهت ایندو به این است که برای رد شدن از گیر کنکور، کاسبان کنکوری قرار داده شده که درآمدی برابر با یک سوم درآمد نفتی کشور دارند (و البته ۶۰۰۰میلیارد تومان معافیت مالیاتی!) مدارس خصوصی اقلا می تواند ۱۸درصد، بچه پولدارهای نه حتما با استعداد را از این سد رد کند و برترین های کنکور کند! • اما فرق خصوصی شدن آموزش با سیفون در دستشویی پولدارها، این است که سیفون آنها فقط روی آفتابه فقرا را کم می کند ولی دیگر موجب تبعیض بین نسلی و تبدیل ثروت به قدرت نمیشود؛ لکن خصوصی شدن آموزش میشود! • وقتی فقط ۵درصد برترین های کنکور از مدارس دولتی است، یعنی ثروت می تواند تولید علم و بعد قدرت سیاسی کند کاری که از سیفون بر نمی آید. بابای پولدار،فردا بچه ای با رزومه علمی و پس فردا مدیر ارشد دولتی دارد! پس جای سیفون چرا روی مدرسه خصوصی سرمایه گذاری نکند؟! • بنظر آقازاده فقط با ۶۰۰۰میلیارد معافیت مالیاتی کاسبان خصوصی کنکور چند مدرسه میشود زد؟!حقوق چند معلم را میشود داد؟!چقدر برای آموزش مطلوب رایگان کم داریم؟! • آقازاده خانواده انقلابی خبر دارد اولین بار در سال۱۳۴۵ سندی ازسوی دفتر برنامه وبودجه شاه تحت عنوان "مساله واگذاری امور فرهنگی به مردم" منتشر شد که در آن قید شد:مدارس خصوصی آنچنان بایدگسترش یابد که به اینگونه مدارس دسترسی داشته باشند! البته در همان حکومت جور پهلوی،سال۵۳جلوی آن گرفته شد وبعد از انقلاب(بعد سال۶۷)به همت پدران و پدر بزرگان انقلابی مثل شما دوباره بازتولید شد و این شبها از منبرحسینی برای آن پینه دوزی میشود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚽 مدارس خصوصی و سیفون! • شباهت ایندو به این است که برای رد شدن از گیر کنکور، کاسبان کنکوری قرار داد
📎مطالب مرتبط: 🔺آقای روحانی، کالایی کردن آموزش خلاف شرع است! https://eitaa.com/m_ghanbarian/678 🔺مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1189 🔺پارادکس پول و آموزش! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1190 * مقایسه مدرسه خصوصی و سیفون از بیان سخنران محترم گرفته و تعقیب شده و خدای نکرده قصد اسائه ادب و توهین به هیچکس نیست!
716250881_-212077.pdf
628.2K
📎پیوست یادداشت مدارس خصوصی و سیفون/ جهت مطالعه بیشتر 📋 خصوصی سازی آموزش در کشورهای در حال توسعه - شواهد و پیامدها 🔻 در این گزارش یافته‌های کلیدی تحقیقات تجربی در موضوع تأثیرات شیوه‌های خاص خصوصی‌سازی مدارس به ویژه در کشورهای در حال توسعه مروری شده است. ☑️ @m_ghanbarian
۴-یک مرد در منا عرفه کربلا.mp3
18.11M
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه چهارم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه چهارم حجت الاسلام قنبریان #محرم۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه چهارم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •ویژگی انسان معنوی تشبه به خُلُق الهی ست./ عبادتهایی هم که مستحب یا واجب شده به تعبیر امام صادق برای این است که دست آخر همه به خداوندگاری برسد. _العُبودِيَّةُ جَوهَرَةٌ كُنهُها الرُّبوبيّةُ _ائمه و اولیای خدا که مجرای پروردگار هستند، ابای عجیبی از اظهار ربوبیت دارند و تظاهر به عبودیت می کنند. _با وجودِ این ادب عبودیت، خواه ناخواه عبودیت به ربوبیت می انجامد. •درمیان عبادات و فرائض الهی،یکی از آنها به حسب ظاهر خیلی شبیه به خُلق الهی است/ نماز کنهها الربوبیه هست اما خدا نماز نمی خواند، حج نمی رود ولی سراسر امر به معروف و نهی از منکر می کند. _وَ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ لَخُلُقَانِ مِنْ خُلُقِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ إِنَّهُمَا لَا يُقَرِّبَانِ مِنْ أَجَلٍ(ترس از جان) وَ لَا يَنْقُصَانِ مِنْ رِزْقٍ(ترس از مال)خطبه ۱۵۶ نهج البلاغه. _دیدِ انسان معنوی به امر به معروف و نهی از منکر یک دید اخلاقی و از سرِ تشبه به خلق خداست. •انسان معنویِ کاریکاتوری سراغ همه چیز می رود إلا این فریضه که تصریح خدای متعال هم هست. •آیاتی که رهبت بزرگ و رغبت بزرگ را نشان می دهد: _فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ _وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ/ولایت طرفینیِ مُشاع منشا امر به معروف و نهی از منکر است و حسین در خطبه منا بعد از این آیه شروع به امر به معروف و شمارش خوبی ها و...کرد. ⬅️چون طبق بیان امیرالمومنین(خطبه ۲۱۶) استقامت همه فرائض الهی به این فریضه است چه سهل و چه سخت آن. _اعظم فرائض، حق والی بر رعیت و حق رعیت بر والی ست. یعنی در امر به معروف و نهی از منکر،مسائل سیاسی_اجتماعی مهم تر اند. •اصل۸ قانون اساسی با استناد به آیه یامرون بالمعروف چه می گوید؟! _حِلفُ الفُضُول سند دیگری بر اصل ۸قانون اساسی ست./ چرا شبکه فساد تشکیل بشود اما شبکه یاری ستمدیدگان نه؟! •بی تکلیفی بزرگ ترین ستم به دین خدا •تصویر وضع موجود ناامید نمی سازد/امید انسان معنوی به آمارها و نمودارها نیست هرچند خوب اند؛ به نظام پرحکمت خداست. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚽 مدارس خصوصی و سیفون! • شباهت ایندو به این است که برای رد شدن از گیر کنکور، کاسبان کنکوری قرار داد
❗️خلط بین خدمات عمومی و کالای خصوصی! از کامنت های برخی دوستان درباره یادداشت "مدرسه خصوصی و سیفون" دیدم تذکر این نکته هم ضروری است: سیفون، خانه، ماشین و اشیاء اینچنین همه کالای خصوصی در اقتصادند ؛ لذا هیچکس نمی گوید بخاطر فقیر، پولدارها همه خانه ۴۰ متری بنشینند یا به آفتابه بسنده کنند! اما آموزش و بهداشت و... خدمات عمومی اند و حساب دیگری دارند. اینجا اول کیفیت مطلوب باید برای عموم تامین شود. کالای خصوصی کردن آموزش -بخصوص وقتی برخی مدرسه داران، سیاستگذاران آموزش عمومی هم هستند- خدمات عمومی شدن آنها را به مخاطره می اندازد. تحقیق نشان داده، کمبود منابع فقط یک بهانه است و در دوره های درآمدهای بیشتر نفتی، رشد مدارس پولی بیشتر بوده است! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت حجت الاسلام قنبریان از مجرمی که در حضور امیرالمومنین(ع) سه ضربه شلاق بیشتر از حد مجاز خورد حجت الاسلام قنبریان: 🔸این فیلم‌هایی که درمورد زندان‌های ما بیرون آمده است، اگر بخواهیم مانند دولت علی(ع) باشیم، باید ریشه این کارها را نابود کنیم 🔸اگر خطا بماند و پاک نشود، در دولت و حاکمیت می‌ماند و تکرار می‌شود 🔸دولت مقدس دولتی است که باید با افراد گناهکار و خطاکار فوری و دائما برخورد کند تا گناه آن نماند ☑️ @m_ghanbarian
۵-یک مرد در منا عرفه کربلا.mp3
11.27M
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه پنجم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه پنجم حجت الاسلام قنبریان #محرم۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه پنجم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •بشر در عصر مدرنیته و گرفتاری های خاص آن بیشتر از همه چیز، جامعیتِ اولیای خدا را لازم دارد. •چرا اصطلاح "انسان معنوی" را به جای "انسان عارف" بکار بردیم./ چون منظور نه معنویِ در لسانِ روشنفکران است نه عارفِ در عرف مردم. •مراتب انسان معنوی: _اول به یک درک بالاتری می رسد و بعد به یک مشاهده می‌رسد. یعنی آن چیزی را که عقلت فهمیده بود، می یابی؛ به عبارت دیگر، دانستن به یافتن می انجامد. •این ویژگی در دعای عرفه یاد شده: _اول عطایا را می بیند(دید نعمت بین)/یک روش برای پیشگیری از افسردگی. _بعد هزاران سختی و بدحالی هایی که قبل از اینکه به سپهر او برسد دفع شده اند را می بیند. •اگر حسین اینها را ندیده بود و زبان، زبانِ صدق نبود، هیچگاه نمی توانست یک قدم به سوی کربلا بردارد. •انقلابیگری، عدالتخواهی و... معنویت و معنا می خواهد. _انقلابی های اول انقلاب که معنویت و الذین یومنون بالغیب را به مبارزه معنا می کردند، رفته رفته رسوب کردند. • باید یک دفترچه برای خودمان و خدا داشته باشیم./ اگر این فهرستِ عطایایِ پروردگار در کنارِ کرب و بلاهایی که نرسیده دفع شدند، در خود زیاد دیده شد، رغبت ها و رهبت ها بیمه می شوند که مانع و پاپیچِ تو نشوند. _ کربلا یک فعلِ سرتاسر توحید است و بدون این نگاه توحیدی، کربلا آفرینی محال است. •عطایایی که حسین در منا به رُخ جمعیت حاضر یعنی قاریان، حافظان و... می کشد: _در نزد مردم به علم مشهور شدید. _در نزد مردم به خیر شناخته شدید. _ در نزد مردم به خیرخواهی معروف شدید. _و... •اما آنها از این عطایا برای خود هیبت مُلُوک ساختند و بارِ اسلام را برنداشتند. •نمونه هایی از نعمت ها و عطایایی که مانع از عمل درست نشد: _مُنا شده رُحبه در کوفه _یکی از همان شهادت دهندگان هم از شهداء کربلا بوده است. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
39.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀علماء چگونه مردم را تسلیم بنی امیه کردند؟!! • تحلیل درس آموز ماجرا از زبان خود سیدالشهدا • اجتهاد آزاد و متعهد به مستضعفان منع اما شخص و صنف علماء را تکریم کردند! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جامعه استبداد زده، شِرک را پذیرفته است حجت‌الاسلام قنبریان: 🔸به میزانی که استبداد در یک جامعه زیاد شود به همان اندازه توحید از آن کم می شود 🔸جامعه ای که نگران توحید باشد، نگران آزادی خواهد بود 🔸امام حسین(ع) نگران کاهش توحید در جامعه خود بودند ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌀علماء چگونه مردم را تسلیم بنی امیه کردند؟!! • تحلیل درس آموز ماجرا از زبان خود سیدالشهدا • اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀صد مجتهد و چندین برابر روحانیون درون حاکمیت ج.ا چه وظیفه ای دارند؟ • آیا "حق فقرا تضییع" نمیشود؟ آیا برخی "در معیشتشان مغلوب" نیستند؟ آیا برخی "مستعبد مقهور" نیستند؟! • دانشمندان علوم انسانی و اسلامیِ حاکمیت نباید درباره ادامه برنامه های توسعه و برنامه های بودجه کاری کنند؟! • در تدوین این برنامه ها از کارشناسی برنامه و بودجه تا شورای نگهبان مسئولند! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌀علماء چگونه مردم را تسلیم بنی امیه کردند؟!! • تحلیل درس آموز ماجرا از زبان خود سیدالشهدا • اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀اهالی تپه ندبه؛ صف سوم در عاشورا! • محافظه کاری علماء، عده زیادی در جامعه را هم بیطرف و ساکت و اهل قعود کرد! • عده زیادی از جنگ با حسین(ع) گریختند و عده ای از آنها روز عاشورا روی تپه ای برای حسین(ع) دعا و ندبه کردند!!! • عاشورا سه صف بود نه دو صف! • وقتی علماء و نخبگان موقعیت خود را بر اسلام و آرمان ترجیح دادند، بار فقط روی سیدالشهدا(ع) افتاد و فاجعه رقم خورد! ☑️ @m_ghanbarian
📝به برادر ارجمندم حاج آقا زائری و برخی سروران دیگر! امور اجتماعی_سیاسی ذوالابعاد است و بسیط و یک لایه نیست. در طرد و نفی برخی لایه ها ممکن است مصرّ و قبول برخی مانعی نداشته باشد. بسیط و یک دست کردن کار معقولی به نظر نمیرسد. درباره حرم مجلل امام، زیارتنامه برای او، نحوه مواجهه سیاسیون و... لایه های مختلفی از سخن است. جناب آقای زائری قبلا هم در اینباره نوشته و این کمترین همان وقت پاسخی نگاشته، تکرار آن سخن، تکرار آن پاسخ را لازم کرد. شاید درباره لایه های دیگر این مساله که مورد توجه سروران دیگری شده، یادداشت مستقلی نوشتم. فعلا همان پاسخ سابق به آقای زائری: ......................................... 🌀 آقای زائری مهلا مهلا! بنده هم از مجموعه ی جدید حرم امام و تجمل داخلی اش -که امام را "میراث فرهنگی" میکند- گله مند و نقادی کردم. بخاطر طرف و بهانه آن نقد(یکی از فقهاء) هم دادگاه رفتم! اما زاویه نقد آقای زائری را هم دچار همان آسیب می بینم، که امام را میراث فرهنگی می خواهد! آنجا که از معیار قدیس در کلیسای کاتولیک می نویسد که باید چند نسل بگذرد تا کسی قدیس اعلام شود! https://t.me/morzaeri/5669 لینک یادداشت جدید ایشان: https://t.me/morzaeri/10539 از اشکالات عدیده ی این تشبیه که بگذرم این فهم آقای زائری با تولیت حرم امام مشترک است که هردو امام را میراث تاریخی می خواهند. آنچه از امام -که در معاصریت او یقه ی کژی ها و زاویه ها از انقلاب الهی اش را میگیرد و به تبع دشمن دارش می کند- در ظرف گذر تاریخ، فراموش شده و از او آنچه صلح کل است و نزدیک به یک قدیس کاتولیک است در چند نسل بعد بماند! و از آن پس صاحب قبه و بارگاه و سلامش کند! درحالیکه معاصریت، نگاه به امام را دقیق تر و بی تحریف تر و بدون اغراق تر می کند و اگر او در این نگاه از نزدیک، چیزی از قداست و کمال یافت ارزشمند تر از فرزند زادگان معصومینی است که تاریخ و تحریف، آنها را قدیس کرده و صاحب حرم و گلدسته نموده است و الا به نقل معتبر می دانیم برخی از آنها حتی در نسبت جواد الائمه(ع) به امام رضا(ع) -العیاذبالله- خدشه و برای رفع اتهام ، حرام دیگری مرتکب و قیافه شناس آورند تا شبهه ی ولادت آن معصوم برایشان حل شود! (الکافی ج۱ص۳۲۲ح۱۴/مکاسب شیخ انصاری بحث حرمت قیافه) و برخی از همان نزدیک زادگان خانه ی امامت نسلهای بعد قدیس و با "السلام علیک" زیارت میشوند! خطای دیگر این نوشته و برخی دیگر از نوشته های ایشان معیارهای دوگانه اوست! استدلال کلامی و فقهی بکنی میگوید من با عرف و فهم مخاطب کار دارم!سراغ عرف بروی می گوید معیار شریعت و اسلام است نه هرچه عرف! جناب عبدالعظیم حسنی نه معصوم است و نه حتی امامزاده بلافصل، فقیهی است از فقهای شیعه که "لایقاس بآل محمد أحد" برای او هم هست. اما معصوم زیارت او را ثواب زیارت کربلا خوانده و عرف هم برایش بارگاه ساخته و در هردو برایش سلام الله و السلام علیک استعمال شده است! زکریا بن آدم اصلا سید هم نبود اما امام رضا(ع) او را عِدل قبر موسی بن جعفر(ع) در بغداد خواند که به واسطه او عذاب از اهل قم دفع میشود. پس در شرع و عرف قدیس -به تعبیر ایشان- شد و مورد زیارت و سلام و... حالا نوبت به اولیاء که رسید آسمان تپید؟! واقعا آقای زائری حضرت روح الله را کمتر از عبدالعظیم حسنی و زکریا بن آدم و... می داند؟!! در آنصورت معلوم است نه آنها را شناخته و نه امام را! خوب است دستگاه اولویت سنج خویش را هم چک کند و کمی آهسته رود. امام مستضعفان نیاز به حرم مجلل در یک بافت توریستی ندارد را ماهم باصدای بلند اعتراض کردیم. اما امام را اصلا قدیس نداند و به قضاوت نسلهای بعد بگذارد با صدای بلند می گویم: آقای زائری مهلا مهلا! 📝 محسن قنبریان ۹۷/۷/۲۱ _____________ مطالب مرتبط: نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام https://eitaa.com/m_ghanbarian/13 باز حرم امام! https://eitaa.com/m_ghanbarian/205 ☑️ @m_ghanbarian
۶-یک مرد در منا عرفه کربلا.mp3
18.92M
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه ششم حجت الاسلام قنبریان ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 یک مرد در منا ، عرفه ، کربلا جلسه ششم حجت الاسلام قنبریان #محرم۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 گزیده جلسه ششم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •خطبه منا، مرام نامه سیاسیِ حرکت عاشورا باید در دو لایه ی دیگرِ عرفانِ سیدالشهداء و اقدامِ سیدالشهداء با هم بررسی شود. بدون مثل این حرف ها در منا، عرفان می شود توجیه وضع موجود و سرسپردگی به ظلمه و امثال اینها و بدون عرفان عرفه، بحث های سیاسی آدم را آلوده و به مرور اهل دنیا می کند. _شاگردان مکتب عاشورا حتما از این سه چشمه جوشان اباعبدالله بنوشند و در آن تبعیض قائل نشوند. •خطبه منا نزدیک به ده تا از عطایایِ پروردگار را به رُخ عالمان و متنفذین کشید تا حق سیاسی_اجتماعی شان را ادا کنند اما در این حقِ خدای متعال تقصیر و کوتاهی کردند. • تقصیر و کوتاهی ها چه بود؟! _تحقیر کردید و استخفاف دادید شأن و حق ائمه را./اگر در یک جامعه اسلامی در تحقق عینی، سلسله خوبی ها به آدم های خوب وصل می شود، آدم های خوب هم سلسله ای دارند که به رهبران خوب وصل می شود.(این نظم اجتماعی عَن بَصِیرَه و آگاهانه ست.) اگر حق رهبران خوب شکسته شد دیگه رابطه قطع است. پس باید مراقب بود رهبر جامعه در جامعه خفیف نشود. •ادبیات امنیتی بیشترین عامل تضعیف رهبری. .تعظیم در اندیشه است در مقام نظر. .تعظیم در دفاع معقول از فرمان است. _حق برای شما سرسره ست بدون اینکه جان یا مالی داده باشید اما برای دیگران(یعنی ضعفاء)گردنه ست. •خطبه منا، تأویل واقعی قرآن است و حسین چوبی که به لب و دندانش خورد قصاص این تأویل بود. •چی میشه که یک انسان متنفِّذ مخاطب خطبه منا می شود؟! _شناخت به علاوه ی کارکردها مساوی ست با آدم بودن و غایتِ انسان معنوی هم توحید و تَوَحُّد است. یعنی جز خدا نبیند و جز برای خدا به کار نبندد. _دوستی و دشمنی فقط برای خدا هنر انسان معنوی ست اما پرونده سازی و گزارش های امنیتی حاصل انانیّت و منیّت است. .امام صادق فرمود: خطر علمای خود نساخته بر شیعیان ما از خطر سپاه یزید بیشتر است.یعنی اگر قاتق نان بود قاتل جان می شود. • عزت،نتیجه دوستی و دشمنی برای خدا. _ملوک و پادشاهان و زورگویان و دشمنان خدا در حملات خدا خائف اند. .دیروز از منا شده رحبه گفتیم و امروز از مباهله/فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ از همان تیرهای خداست: _مباهله بُریر در کربلا وقتی یزید بن معقل او را "کاذب و دروغ گو" خواند. _مباهله امام حسین با پسر اشعث بن قیس و رحمت خدایی که قفل شد. حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔅 زیارتنامه امام خمینی! • سه مساله را باید از هم جدا بررسی کرد: ۱.مشروعیت زیارت امام خمینی و زیارتنامه ایشان. ۲.کیفیت مزار کنونی ایشان(۱) ۳.روابط سیاسیِ جانبی این مرقد و زیارات رسمی و... اینجا روی سخن با اولی است. دوتای دیگر بدون این زیارتنامه هم هستند. البته منکر رابطه گیری این سه با هم نیستم و ملاحظه کوچکی در آخر اشاره می کنم. • زیارت امام خمینی ❓آیا زیارت غیر معصوم یا سفارش نشده از معصوم جایز است؟! ⬅️ غیر از فتوای جواز(بلکه استحباب) از سوی فقهای شیعه، حتی ابن تیمیه(مرجع فکری وهابیت) نیز زیارت قبر مومنین با سلام دادن و دعا را جایز می شمارد(۲)؛ زیارت بدعی(بدعتی/مقابل زیارت شرعی و مشروع) را زیارتی می داند که به قصد آن سفر کرده یا کنار مزار به صاحبش توسل و استغاثه شود(۳). یک سرچ ساده اینترنتی زیارتگاه های علمای اهل سنت(مثل ابوحنیفه،احمد بن حنبل،بخاری و...) را نمایش می دهد. پس زیارت قبر علماء و بزرگان مورد اتفاق مسلمین حتی مثل ابن تیمیه (با شروط یاد شده اش) است. فقیهانی بزرگ فتوا به استحباب وضو برای ورود به قبه های علماء و صلحاء و شهدا از باب تعظیم شعائر هم داده اند(۴) • زیارتنامه امام خمینی: ❓آیا انشاء الفاظ زیارت باید از معصوم سر بزند؟ به دیگر سخن آیا زیارت مثل نماز از اعمال توقیفی است تا کمّ و کیف آنرا شارع معلوم کند؟ یا غیر معصوم هم میتواند الفاظی برای زیارت عالمِ صالحی انشاء کند؟! در اینصورت خواندن آن به چه وجهی جایز است و صدق بدعت و مانند آن نمی کند؟! ⬅️ اگر زیارت هانی بن عروه یا مختار ثقفی(برای نمونه) را مرور کنید این الفاظ را می بینید: -السلام علیک ایها العبد الصالح الناصح لله و لرسوله...(مثل الفاظ زیارتنامه امام خمینی) -یامَن رضی عنه النبی المختار و قسیم الجنة والنار... یامن بذل نفسه فی رضاء الائمة فی نصرة العترة الطاهرین(زیارت مختار) جالب اینکه هیچکدام ازاین زیارات که در کتابهای معتبرشیعه هست از معصوم صادر نشده است و انشاء مجتهدین و بزرگان شیعه است. ❗️آیا کسی از منتقدین زیارت نامه امام خمینی هست که امام عزیز ما را از مختار ثقفی هم کمتر بداند؟!! بخلاف عبدالعظیم حسنی، درباره مختار، تاییدی در آن وزانِ عبدالعظیم نیست و روایات متعارض هم وجود دارد! - حتی در موردی مثل عبدالعظیم حسنی که معصومین سفارش بسیار بر زیارت او دارند، باز الفاظ زیارت، انشاء معصوم نیست و از علماست! ⬅️ پس زیارت(مثل دعا و مناجات) از عبادات توقیفی نیست که شارع مقدس الفاظ آنرا معلوم کند. ⚠️البته متعبّد شدن به یک زیارتنامه خاص و خواندنش به قصد استحباب نیاز به نص شرعی و بیان معصوم دارد. بین قائل به مستحب بودن یک زیارتنامه با جواز خواندنش به امید ثواب فرق آشکاری است. نسبت مستحب دادن بدون اذن شرعی، داخل کردن چیز غیر شرعی در دین و بدعت است؛ اما جایز بودن خواندنش بدون قصد ورود سخن دیگری است(چه زیارتنامه جناب عبدالعظیم حسنی و مختار و هانی وامامزادگان و...باشد چه زیارتنامه امام خمینی). - چنانچه زیارتنامه مختار از شهید اول و زیارت هانی از المزار مشهدی متعلق به قرن هفتم سر زده، زیارتنامه امام خمینی هم از فقیه حکیم آیت الله جوادی آملی انشاء شده است(۵) و از این حیث هم فرق جدی در بین نیست. • ملاحظه معاصریت مانع مزار و زیارت نیست. شرعاً و عقلاً نباید زمانی برصاحب قبر بگذرد تا صاحب مزار و لایق زیارت شود؛ بلکه زیارت او فی الحال، استمرار راه او و تعقیب آرمان اوست. البته (حتی مزار معصومین) طبیعتاً دارای امضای خاصی میشوند. امتیازات اقتصادی-سیاسی ای در تصرف آنها می افتد. این مساله برای زیارت شونده ی معاصر (مثل امام) جدی تر میشود. مثلا اگر متولیان قرابت نسَبی با او داشته باشند، بعید نیست تولیت هم موروثی شده و فامیل و خاندانی از آن جایگاه به حق یا ناحق بهره مند شوند. محال نیست مزار و جایگاه اجتماعی آن، خرج گرایش سیاسی معاصرِ متولیان شود! دولتها و جناح های سیاسی هم ممکن است با این برساخت اجتماعی، تعاملات و بده بستانهایی بکنند و... اما چاره این آسیب های احتمالی، کوبیدن و نامشروع جلوه دادن زیارت آن عالم صالح و تضعیف تجلیل او و بزرگداشت راه و آرمان هایش نیست. از آن توالی فاسد احتمالی باید به گونه ای معقول جلوگیری کرد. شاید برخی نکات که درباره چگونگی حرم امام بیان کردم به این دغدغه هم دخلی داشته باشد. حرم ساده و بی زخارف کمتر دارای آن امتیازات می گردد. 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۶/۶ ☑️ @m_ghanbarian