🔰تقسیمات تاریخی منابع و مقاتل عاشورا 🔰 💠شاید در میان مورخان و صاحب نظران تاریخ، چندان مصطلح و مرسوم نباشد که منابع تاریخی، به ویژه منابع تاریخ عاشورا را که از آغاز تا دوران یادشده، طی قرون متعدد نگارش شده، از نظر قدمت و اعتبار و نیز از لحاظ زمان تدوین و تالیف، تقسیم‌بندی و نامگذاری کنند، از همین رو با توجه به آنکه منابع تاریخ عاشورا حتی از نظر مقاطع مختلف زمانی، اعتبار و ارزش یکسانی ندارند، به نظر رسید در اینجا از لحاظ اعتبار و ارزش و براساس زمان و مقطع تألیف این منابع، یک تقسیم‌بندی ارائه شود تا مقصود نگارنده از کاربرد تعابیری چون منابع کهن، متأخر و معاصر در لا به لای مباحث، دانسته شود. 🔸بر این اساس، منابع تاریخ عاشورا به سه گروه تقسیم می شوند: ❇️ ١. منابع کهن و متقدم (قرن اول تا پنجم)❇️ 🔹مقصود از این دسته، آثاری است که از قرن اول تا پایان قرن پنجم نگاشته شده است. البته در قرن اول به جز کتاب مقتل الحسین علت اصبغ بن نباته کتابی گزارش نشده است که آن هم جزء منابع مفقوده است به دست ما نرسیده است. منابع این دوره - چنان که گفته می شود . بسته به وثاقت راوی و مؤلف آنها و قدمت و شیوه استنادشان، تا میزان زیادی اعتبار و ارزش لازم را دارند. ❇️٢. منابع متأخر (قرن ششم تا هفتم)❇️ 🔸منابعی که از قرن ششم تا پایان قرن نهم تألیف شده است. آثار این مقطع، به ویژه تا پایان قرن هفتم، با توجه به آنکه در برخی از آنها از منابعی بهره گرفته شده که اکنون  موجود نیست، تا حدودی قابل استناد است. هر چند الحاق منابع قرن هشتم و نهم - که البته اندک هستند . به این مقطع، از باب تسامح است. ❇️۳. منابع معاصر❇️ 🔹منابعی که از قرن دهم تا کنون نوشته شده است. در این دسته از منابع، یا به اخبار و گزارش های منابع دو دوره گذشته استناد شده است که طبعا اعتبار آنها بسته به اعتبار منابع مورد استناد است، یا معمولا از منابع مجهول یا غیر معتبر و معاصر خود که به هیچ روی قابل اعتماد و استناد نیستند، نقل شده‌اند. 📚برگرفته از کتاب مقتل‌شناسی📚 🔰کارگروه پژوهشی مؤسسه معنا🔰 🔹با فشردن هشتک می‌توانید به مطالب قبل و بعد این موضوع دسترسی داشته باشید🔹 ─┅═ঊঈ🏴ঊঈ═┅─ •---✾آموزش جامع مداحی ایتا👇 @maana72