🌀 این اطلاعات کثیر، جایگاه معلومی ندارد. هیچ چیز سر جای خودش نیست چون چیزهای مختلفی شنیده است اما
معیاری دستش نیست که آنها را از هم تشخیص دهد. به شکلی ناهمگون، نامتجانس و التقاطی؛ اینها را در ذهن خود جای داده است.
🟥 برای مثال، وارد صفحهای میشویم و میبینیم:
✓هم عکس حاج قاسم را دارد.
✓هم پنجشنبه مداحی کربلا دارد.
✓هم از فلان سلبریتی دفاع میکند چون دیگران هم دفاع کردهاند.
▫️از موضوع عشق و آیات معنوی که میخواهد صحبت کند:
✓هم از مولانا میگوید.
✓هم کیمیاگر پائولو کوئلیو را میخواند!
⚠️
این دستگاه ذهنی بدون اینکه خودش بداند، آشفته است.
🔘 کثرت اطلاعاتی دارد که
جای مناسب خود را پیدا نکرده است.
بسیاری از اوقات هم التقاط فکری را به زبان میآورند.
مثلا در مورد فمنیسم میگوید مگر کسی گفته همه چیزِ فمینیسم درست است؟ خیر، ما هم اشکالاتی که شما گفتید را قبول داریم اما چیزهایی هم در آن درست است. همانطور که همه چیز اسلام هم درست نیست!
‼️ هنگامیکه نگاه نظاممند وجود نداشته باشد،
انسانها با شتابزدگی در تفکر مواجه میشوند.
✖️ این امر در بعضی از خانوادهها مشهود است. مثلاً خانوادهای متدین شناخته میشوند اما عروسیشان، جشنشان ، مهمانیشان، مسافرتشان مؤمنانه نیست.
❗️یعنی اگر فهمی از دین دارد، این فهم
فقط متوقف بر مجموعهای از ارتباطات عبادی خاص است.
⬅️ این، همان سکولاریسم پنهانی است که در جامعه نفوذ کرده و از طریق فضای مجازی در حال اوج گرفتن است.
🔵 در فضای مجازی:
🔹 سبک زندگی خاصی معرفی میشود.
🔹مرز بین واقعیت و خیال معلوم نیست.
🔹چیزهای غیرواقعی در اثر کثرت، واقعی تلقی میشوند.
✅ پس، نتیجه اول سوبژکتیویسم، شد اومانیسم، سبک زندگی غربی توأم با اومانیسم. انسان خود خویشفرما است. نتیجه دوم، که تابع اومانیسم است، میشود سکولاریسم. سکولاریسم در زندگیها دیده میشود.
🕌 زمانی که مسجدها را بستیم، که جاهایی هم ضرورت داشت، اما برای گشودن آنها تلاشی هم نکردیم. حواسمان به این نبود که بسیاری از دینداریها در محیط شکل میگیرد. بسیاری تحلیل کردند که این، شبیه سکولاریسم پنهانی است که در مسیحیت اتفاق افتاد.
❗️تمام بازارها باز بود.
❗️تنها جایی که بسته بود کلیسا بود.
__________________________
🎙استاد عبدالله محمدی
🕌 نشست مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#تاثیر_اندیشه_های_بنیادین
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab