🔰
علامه مجلسی امام جمعه اصفهان
🔴 دومین پست و منصب مهم اجتماعی علامه مجلسی امامت جمعه اصفهان است.
با توجه به ویژگی خاص اصفهان در آن زمان که هم شهر بزرگ و پرجمعیت و هم پایتخت دولت صفویه بود اهمیت این منصب آشکار می گردد.
پیش از علامه، علمای بزرگی همچون شیخ بهایی، میرداماد و فیض کاشانی به امامت جمعه اصفهان منصوب بوده اند و این خود گواه اهمیت این منصب در آن دوره و زمان است.
🔵 حکم به امامت جمعه و تنصیب آن از صدر اسلام بود و هر جا حکومت اسلامی وجود داشته یکی از وظایف اساسی شخص اول حکومت تعیین ائمه جمعه بوده است. در آغاز پیامبر اسلام صلی الله علیه واله و سلم برای شهرها و مناطق مختلف امام جمعه معین میفرمودند. در زمانهای بعد خلفا و سپس خلفای بنی امیه و بنی عباس - اگر چه به جهت حفظ ظواهر بوده ولی این کار را میکردند و بعدها سلاطین عثمانی، پس از روی کار آمدن سلسله صفویه در ایران، از آنجا که سلاطین صفوی مذهب شیعه را در ایران رسمیت دادند و برای علما و حکم علما احترام قائل بودند و حکم شرعی آنان را گردن می نهادند- بنا به رای و نظر بعضی از علما همچون محقق کرکی در زمان شاه طهماسب که نماز جمعه را واجب عینی میدانست، منصب امامت جمعه از آن زمان جزو مناصب روحانی دولتی گردید
🔶 شاه اسماعیل صفوی پس از تاجگذاری و رسمیت دادن به مذهب شیعه ی دوازده امامی در ایران درصدد ترویج آن برآمد و در این راستا از علما و بزرگان خارج ایران دعوت کرد که به ایران بیایند.
آمدن گروهی از علمای جبل عامل لبنان -همچون محقق کرکی و پدر شیخ بهایی- در همان زمان بوده است. محقق کرکی در سال۹۲۸ هجری قمری و در هرات به نزد شاه اسماعیل رفته و مقدمات اقامه ی نماز جمعه را در تمام شهرهای ایران فراهم نمود، یعنی خود رسما در آنجا اقامه جمعه نموده و از طرف خود اشخاص لایق و شایسته از علما را برای عموم شهرهای ایران تعیین نمود.
شایان ذکر است علامهمجلسی - به خلاف بعضی از مجتهدین که عدالت واقعی و اجتهاد را شرط امامت جمعه میدانستند - از کسانی بود که اعتقاد به وجوب عینی نماز جمعه داشت و در امام جمعه عدالت ظاهری را کافی می دانست همانند امام جماعت در نمازهای روزانه.
🔷 بین فقهای شیعه درباره حکم نماز جمعه در زمان غیبت - همچون زمان ما - اختلاف نظر وجود داشت گر چه همه علما اتفاق نظر دارند که در زمان امامان معصوم علیهم السلام، و با حکومت آنان نماز جمعه بر همه واجب عینی است. اما در زمان غیبت، گروهی - همچون محقق ثانی (کرکی) - آن را با واجب عینی، و گروهی آن را مستحب و یا واجب تخییری می دانند.
🔹 تخییری= اختیار داریم که در روز جمعه نماز ظهر بخوانیم یا نماز جمعه.
📚 زندگینامه علامه مجلسی (رحمة الله علیه) ص ۱۰۵
🆔
@majleci