#پاسخ_به_شبهات #علم_غیب
🔴پاسخ:
🔰اگر بخواهیم از قرآن در رابطه با موضوعی برداشت صحیح و جامعی داشته باشیم، نباید فقط به قسمتی از آیات قرآن توجه نماییم. بلکه باید تمامی آیاتی که درباره آن موضوع آمده است را مورد بررسی قرار دهیم، تا همانند وهابیت دچار اشتباه و سطحی نگری نشویم.
با توجه به مطلب گفته شده با یک مثال قرآنی به توضیح این شبهه می پردازیم.
✅خداوند در قرآن از یک سو گرفتن جان ها و قبض روح نمودن آنها را به خودش نسبت می دهد. خداوند در سوره «مبارکه زمر آیه ۴۲» در این رابطه می فرماید:
«اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا»
📌ترجمه: «خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض میکند».
ولی از سویی دیگر خداوند در قرآن تصریح می کند، که ملک الموت مأمور گرفتن جان ها می باشد. در سوره مبارکه «سجدة آیه ۱۱» خداوند می فرماید:
«قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ»
📌ترجمه: «فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را میگیرد؛ سپس شما را بسوی پروردگارتان بازمیگردانند».
👈با توجه به این دو آیه، آیا خداوند دچار تناقض شده است؟
خیر؛ بلکه خداوند بدون آنکه احتیاج به قدرت کسی داشته باشد و یا از کسی قدرتی گرفته باشد، گرفتن جان انسانها را برای خودش به صورت استقلالی و بالذات اثبات می کند. و از طرفی خداوند همین قدرتش را به هر کسی همانند ملک الموت اگر بخواهد در اختیارش قرار میدهد. که ملک الموت و هر شخص دیگری بدون اذن و اجازه خداوند توان چنین کاری را ندارد.
✅حال در مسأله علم غیب هم چنین می باشد که خداوند در یکسری از آیات، علم غیب را به صورت استقلالی( محتاج به کسی نیست) و بالذات به خودش نسبت می دهد. و از طرفی در آیاتی دیگر علم غیب را در اختیار پیامبران و صالحان قرار می دهد. که توضیح آن را در روز شنبه مشاهده فرمایید.
🆔
@meshkatehedayat