🌟نکات و اشارات🌟
⏺ اصحاب اجماع (2)
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
علامه بحر العلوم اشعاری در مورد اصحاب اجماع دارند که خوب است حفظ شود زیرا محل احتیاج است و باید اسامی این افراد حفظ شود:
قَدْ أجْمَعَ الكل على تصحيح ما
يَصحُّ عَن جَماعةٍ فَلْيُعْلَما
وَ هُمْ أُولوا نَجَابَةٍ و رِفعَهْ
أرَبَعةٌ وَ خَمْسَةٌ وَ تِسْعَهْ (که جمعا هجده نفر میشوند)
فَالسِّتة الاولى مِنَ الأمجاد
أربعة مِنْهُمْ مِن الأوْتَادِ (یعنی در طبقه اولی چهار نفرشان جزء اوتاد هستند)
زُرَارة كذا بُرِيد قَدْ أتى
ثُمَّ محمّد (محمد بن مسلم) وَ لَيْث (بن بختری) يَا فَتى (ای جوان این مطلب را تحویل بگیر)
كَذا الفُضَيْل، بَعْدَهُ مَعْرُوف
وَ هُوَ الذي مَا بيْنَنَا مَعْرُوفُ*
و السِّتة الوُسْطَى أُولوا الفَضَائِلِ
رُتْبَتُهم أدْنى مِن الأوَائِلِ
جَمِيل الجَمِيل (جمیلی که اسما و وصفا جمیل است) مَعْ أبان (ابن بن عثمان)
و العَبْدَلانِ ثُمّ حَمّادَانِ (عبد الله بن بکیر و عبد الله بن مسکان (عبد الله سنان در این جمع نیست که بعضی اشتباه می کنند) حماد بن عثمان و حماد بن عیسی)
و السّتة الأُخرى هُمْ صفوانُ
و يونسٌ عليهم الرضوانُ
ثُمَّ ابنُ مَحْبوبِ كذا محمّدُ (بن ابی عمیر)
كَذاكَ عَبدُ اللَّهِ (بن مغیره) ثُمَّ أحْمَد (بن محمد بن ابی نصر بزنطی)
و ما ذکرناه الاصح عندنا
و شذّ قول من به خالفنا
(ایشان فقط در یک مورد با کشّی اختلاف دارد و آن اینکه لیث بن بختری که ابو بصیر مرادی است را جزء اصحاب اجماع میداند ولی کشّی ابو بصیر اسدی را جزء این گروه میداند و به نظر ما حق با کشی است.)
*.(از اشتباهات عجیب مرحوم شرف الدین در مراجعات این است که وقتی صد نفر از شیعه را که سنیها به آنها احتجاج میکنند را ذکر میکند، یکی را همان معروف معرفی مینماید و بعد میگوید که در سال دویست از دنیا رفته است. یعنی او بین معروف بن خرّبوذ مکی که از اصحاب اجماع است یا معروف کرخی صوفی که در سال دویست فوت کرده است خلط کرده است.)
📌ادامه دارد...
▪️برگرفته از : دروس رجال معظم له در سال 62، جلسه 11
#نکات_اشارات
#دروس_رجال
#رجال
#اجماع
—------—
🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»:
👉
@mfeqhi