🏴صلی الله علیک یا ابا عبد الله الحسین🏴
■●عاشورا به مثابه یک مکتب - ۷●■
●داستان عاشورا، گره خوردن عقل و عشق●
■کربلا نمایشگاه عظیم معرفت و معنویّت و تجلّیگاه همهی عظمتهای انسانی است.
■یعنی اگر بخواهیم بگوئیم که انسان تا کجا میتواند پر بکشد و بخواهیم عالیترین نمود عروج انسان را در یک نمایشگاه و یا به صورت تابلوی نقاشی ارائه کنیم، جز کربلا جایی دیگر را در تاریخ پیدا نمیکنیم.
■داستان عاشورا فقط ذهنها را اشراب نمیکند، فقط معرفت و عقلانیت انسان را رشد نمیدهد و به کمال نمیرساند. در طول تاریخ در جوامع بشری، وقتی اندیشه بدون عشق، بدون احساس و بدون عاطفه مطرح است، هیچ حرکتی نمیزاید.
■این همه روشنفکرانِ بی عشقی که بحث های تئوریک زیبا و عمیق اجتماعی داشتند، اما به هیچ حرکتی منجر نشد. داستان عاشورا علاوه بر اینکه عقل را اشراب میکند، اندیشه را تغذیه میکند و انسان را به یک فهم جامع و کامل از حقایق الهی و انسانی میرساند، عشق میآفریند.
■یعنی داستان عاشورا، گره خوردن عشق و عقل است، همان دو چیزی که گفته میشود در عرصهی حیات بشری دائم در ستیز بودهاند. در داستان عاشورا این دو با هم آشتی میکنند. هم اندیشه بزرگ و عمیق و هم قلب سرشار از عشق خالص را میبینید.
■آنجایی که عقل بدون عشق حضور پیدا کرده، جز بحث های تئوریک و بی خاصیت، عمل و ثمرهای نمیبینیم. آنجایی هم که عشق بدون عمل وارد عرصه زندگی شده، حرکتهایی که تضمینی برای درست بودنش وجود ندارد، ظهور پیدا کرده است.
■حال آنجایی که عقل و عشق با هم گره میخورند، یعنی هم مصباح الهدایی است که اندیشه را اشراب میکند و هم سفینه النجاتی است که دل را سرشار از عشق و جذبههای الهی خود میکند؛ آنجاست که میتواند بزرگترین حرکتها در درستترین مسیرها متبلور شود.
■واقعهی عاشورا این دو را با هم گره میزند؛ یعنی عشق و عقل را، معرفت و شناخت را با عشق و احساس تلفیق کرده است.
■بنابراین برای بهرهگیری درست از عاشورا، باید همین گونه با داستان عاشورا رو به رو شد.
■آنهایی که در مطالعه و بهرهگیری از مکتب عاشورا فقط به جنبه های علمی، عقلی و تئوریک قضیه پرداختند و با تجزیه و تحلیلهای عمیق علمی سعی کردند یک تفسیر عالمانه و محقّقانه از واقعهی عاشورا ارائه دهند، نتوانستند به نتیجه و اثری که واقعهی عاشورا میتواند در انسان داشته باشد، برسند.
■و از آن طرف آنهایی که در پرداختن به واقعهی عاشورا فقط به بعد احساسی و عاطفی، فقط به گریه و شیون و عزاداری و مصیبت پرداخته و بسنده کردند هم نتوانستند به آن بهرهای که میتوان از واقعهی عاشورا گرفت، برسند.
■بهرهگیری از واقعهی عاشورا، بهرهگیری عاشقانه و عارفانهی توأمان است. هم اندیشهی درس آموز از معرفت مصباح الهدایی عاشورا و هم قلب طالب عشق و محبّت آمادهی بهرهگیری از سفینه النجاتی واقعه عاشورا.
■این دو هستند که وقتی با هم تلفیق شوند، یک حرکت پرخروش و پرتوان در صراط مستقیم سعادت و کمال انسانی، چه به صورت فردی و چه به صورت اجتماعی ایجاد میکنند.
#ادامه_دارد....
■●«استاد مهدی طیّب»
#درسهایی_از_مکتب_عاشورا●■
@mohamad_hosein_tabatabaei