صلی الله عليك یا سیدنا الغریب یا ابا عبدالله...
☑️انواع معرفت
معرفت بر دو نوع است:
1⃣ معرفت به حسب عقل، یعنی به طریق استدلال عقل به آیات کبری و علامات صغری. چنانچه می فرماید: « أَوَلَمْ يَنظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض».
(اعراف/۱۸۵)
2⃣ و معرفت حق به حق. و این قسم معرفت ، ممکن نیست الا به شهود صرف و تجلی محض .
▪️و معرفت حق بر دو قسم است:
❗️معرفت کسبی
‼️معرفت بدیهی ؛ که احتیاجش به کسب نیست.
▪️و نزد بعضی همه معرفتها کسبی است، و نزد محققان بعضی کسبی و بعضی بدیهی است.
▪️هرگاه که عارف واصل شود به حق، نه به استدلال عقل، آن زمان واصل باشد. چنانچه فرموده نبی است علیه السلام« عرفتُ ربّی بِربّی »
آفتــاب آمـــد دلــیــــل آفتاب
گر دلیلت باید از وی رو متاب
◾️حقیقة الحقائق
شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی◾️
@mohamad_hosein_tabatabaei