#افطاری ۹
▪️روزه عوام امساک از خوردن و آشامیدن و... است و روزه خواص مراقبت از گناه و روزه خاص الخاص، امساک از ماسوی الله... . در هر مرتبه روح تنزیه مشاهده میشود. خوردن و آشامیدن و مباشرت با همسران از صفات نفس حیوانی است و مراقبت از گناه مربوط به اهل آخرت است و اهلالله کسانی هستند که دنیا و آخرت بر آنها حرام است. پس صائم در هر مرتبه از صیامش در مقام تجرید خود است تا به تنزیه برسد و خود را مال او ببیند، «الصَّائمُ لِي» مکشوف شود و صائم در مضیف الهی پردهی إثنیت را بدرد و جزای الهی را که وصول به همین مقام است مشاهده فرماید.
▪️روزه مال خداست پس روزهدار هم مال خداست. حال خدا میخواهد جزا بدهد؛ این جزا را باید به چه کسی بدهد؟ به خودش... معنی جزای حق به خود همان تجلی حق است به خود که کمال جلاء و استجلاء است؛ ببین روزه تا کجا صائم را بالا برد! لذا پیغمبر ختمی صلی الله علیه و آله فرمود: «لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ يَفْرَحُهُمَا إِذَا أَفْطَرَ فَرِحَ بِفِطْرِهِ وَإِذَا لَقِيَ رَبَّهُ فَرِحَ بِصَوْمِهِ». صائم عند ملاقات ربش به صومش فرحناک میشود نه به لقاء ربش! چون به صومش در مقام تنزیه قرار میگیرد و خود موهوم از ميان بر میخیزد و همه او میشود... در این شهود رائی و مرئی خود حق است. این قرب فریضه است که صائم به صومش بالا میرود و عین الله میشود و به او، او را میبیند و این جزای روزه است...
#ح_م