📄
#یادداشت| تأملی بر مردمیسازی اداره امور عمومی
🔸 متن گفتاری از دکتر علیرضا چیتسازیان
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🔰 چیستی و چرایی مردمیسازی
⬅️ در مسئله چیستی و چرایی مردمیسازی اگر این مسئله را با مفاهیم مشارکت مدنی یا مشارکت مردمی غرب بخواهید تفسیر و معنا کنید، دچار اشتباه خواهید شد
⬅️ در نظریات مختلف مدیریت دولتی، مشارکت مردمی را برای مشروعیت و مقبولیت بخشی به دولت به کار میبرند، در واقع اصل را دولت میدانند
🔰 اما در اسلام این مردم هستند که اصل هستند
⬅️ حتی در آیه ۲۵ سوره حدید، کار اصلی بعد از ارسال پیامبران به دوش مردم است
⬅️ موضوع اصلی برای اسلام در مردمیسازی این است که انسانهاساخته بشوند
🔰 نقش انفاق در مردمیسازی
🔹 اسلام همه را پایکار آورده است تا انسان به درجهای به نام «حکمت» برسد و این با انفاق محقق میشود
⬅️ با این محقق میشود که از جیب و زمان و آبرو بگذارد تا جامعه ساخته شود
وقتی انسان این گونه انفاق کرد، هم خودش ساخته میشود و هم جامعه را میسازد
⬅️ فلسفه اصلی حکومت اسلامی همین است که فضا را فراهم کند تا مردم در اداره امور دخیل باشند
🔰 نهادسازی در اوایل انقلاب:
🔹 در اوایل انقلاب ما میبینیم که نهادسازیهایی توسط امام (ره) انجام شده است؛
ولی در مواردی که در دست دیگران بوده است، مردمیسازی تا حد شورا تقلیل پیدا کرده است
⬅️ درست این است که مثلاً نهادی مانند نهضت سوادآموزی میتوانست در آموزش و پرورش امروزی کمک کند؛ یعنی نقش مردم در این بخش فعال شود
⬅️ در واقع باید دولت زیر ساخت را برای فعالیت مردمی فراهم میکرد ولی چنین نشده است
⛔️ باید دقت شود که مردمیسازی یک الگو نیست که در همهجا اعمال شود؛ بلکه اقتضائاتی دارد که در هر موضوع باید رعایت شود
🔰 مثالهای در این رابطه:
1️⃣ در مراتع یک مدیریت محلی از زمان قدیم وجود داشته است که میدانستند به چه میزان بکارند تا به زمین برای نسل های بعدی حاصلخیز بماند؟
چگونه به کار بگیرند که سودآور باشد؛ اما با دولتی کردن آن، این مدیریت را از بین بردند و با دولتی کردن مراتع به آن ها لطمه زدند، در حالی که اگر در دست روستاییان بود، هم بیکار نمیشدند و هم مراتع حفظ میشد
2️⃣ در مورد مدارس است که قبلاً میبینیم مدارس کاملا محلی اداره میشدند؛
چون اقتضای هر محله را افراد محل میدانستند. امروزه با این حرکت دولتی کردن مدارس، معلم میبیند کارمند دولت است و اصطلاحاً کارمندی کار میکند نه کاری که از سر انگیزه باشد
3️⃣ بحث فقرا مطرح است. الان عمده بحث حمایتی از طرف دولت است؛
درحالیکه نظر اسلام، اتصال خانواده توانمند به خانواده مستضعف است. یعنی این ارتباط فردی دوبهدو موضوعیت دارد، که در نتیجه آن، حل مسئله استضعاف فکری در کنار پیوستگی جامعه اسلامی به یکدیگر رخ میدهد
🔰 ملاحظه بعدی، بحث روانشناختی اجتماعی است. باید بدانیم که این بحث مردمیسازی چگونه و با چه روشهایی میتواند پیادهسازی شود که مردم را در اداره امور دخیل کند؟
⬅️ یعنی با روشهای روانشناسی، یک حرکت اولیه در درون انسانها اتفاق بیفتد
🔰 اصل تدریج:
🔹 ملاحظه سوم توجه به اصل تدریج است.
تدریج یعنی:
کمکم مسئولیتها بر دوش مردم قرار بگیرد؛ زیرا احتمال دارد مردم در برابر مسئولیت سنگین واکنش نشان دهند
🔹 ملاحظه چهارم هم این است که از حوزههای با ظرفیت شروع کنیم و کمکم وارد حوزههای دیگر بشویم
⬅️ مثلاً در حوزه فقر و آسیبهای اجتماعی ظرفیت خوبی وجود دارد
🔰 تضمین پیروزی اصحاب حق:
🔹 مردم باید درک کنند که اگر جهتگیری کلی آنها به سمت حق باشد در هر کمیتی که باشند، پیروز خواهند شد
🔸 در آیات قرآن کریم امتی به نام امت وسط داریم. برای این امت، پیامبر (ص) شهید است و برای ناس که باقی مردم باشند، امت وسط شهید است
⬅️ در واقع یک عدهای در جامعه جور قضیه را میکشند که تا آخر پایکار هستند،
این عده کم که در جامعه هستند، باید تلاش خودشان را بکنند و در نهایت دیگر مردم را هم، که احتمالاً خیلی بیشتر از اینها هستند را به راه قبله بکشانند
🔰 جایگاه مردم در نگاه امام(ره):
🔹 در نگاه امام خمینی (ره) مردم در جایگاه اصلی انقلاب و اداره جمهوری اسلامی قرار دارند و حتی در ملاقات و جلسات مختلف بر نقش مردم و ملت تأکید زیادی داشتهاند
⬅️ برای محقق شدن این جریان باید قوانین و ساختارها به شکلی باشد که دولت را موظف به کوچکتر شدن کند و ساختارهای دقیق برای گزارشگیری چیده شود تا در عین واگذاریها یک بینظمی صورت نگیرد.
📌
#مردمی_سازی
┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
🇮🇷کانال خبرگزاری بسیج ابوذر شهر جدید بهارستان اصفهان
https://eitaa.com/joinchat/1478689249C92c984b30e