✔️تحلیل گفتمان ادبی خطبه های حضرت زینب (س) 🔘ویژگی های ساختاری خطبه حضرت زینب(س) در کوفه ✔️یکی از موضوعات مهمی که درباره ی خطبه های حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه و شام مطرح می شود، تجلی «آیات قرآن کریم» در کلام اوست که به صورت انعکاس آیه ای از قرآن یا بخشی از آیه و یا مفهوم آن نمایان می گردد. 🔘محکوم به خواری و عذاب ابدی ✔️«وبؤتم بغضب من الله و ضربت علیکم الذله والمسکنه»: همانا به غضب یزدان بازگشتید و ذلت و مسکنت بر شما افکنده شد. 📣توجه کنید‌؛ حضرت زینب علیها السلام در خطاب به کوفیان در بازار کوفه، از آیه ای استفاده نموده است که خداوند متعال در قرآن کریم در فقط در دو آیه و آن هم خطاب به یهودیان بکار برده است... 1_ سوره مبارکه بقره: آيه 61 (خطاب به قوم بنی اسرائيل؛ زمان حضرت موسی (ع) و اشاره به سرگردانی در وادی دارد. خداوند به دلیل عصيان و کفران‌شان آنها را دچار ذلت نمود.) 2_ سوره مبارکه آل عمران: آيه 112 (خطاب به یهودیان عصر پيامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم؛ که عده اندکی از آنها به پیامبر (ص) ایمان آورده و اکثر آنها در کفر خود باقی مانده و علیه پیامبر (ص) و مسلمانان توطئه های زیادی تدارک دیدند؛ ﴿... مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفٰاسِقُون﴾ (آل‌عمران: 110). در این آیه نیز خداوند با شدت بیشتری می فرماید که هر کجا که باشند مهر ذلت و بدبختی بر پیشانی آنها زده شده است.) _________🍃♻️🍃______________ 🔘«وَ إِذْ قُلْتُمْ يٰا مُوسىٰ لَنْ نَصْبِرَ عَلىٰ طَعٰامٍ وٰاحِدٍ فَادْعُ لَنٰا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنٰا مِمّٰا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِهٰا وَ قِثّٰائِهٰا وَ فُومِهٰا وَ عَدَسِهٰا وَ بَصَلِهٰا قٰالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنىٰ بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ مٰا سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بٰاؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللّٰهِ ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كٰانُوا يَكْفُرُونَ بِآيٰاتِ اللّٰهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذٰلِكَ بِمٰا عَصَوْا وَ كٰانُوا يَعْتَدُونَ»؛ (بقره: 61): «و [ياد كنيد] وقتى را كه گفتيد: اى موسى، ما هرگز بر يك خوراك صبر نخواهيم كرد، پس به خاطر ما پروردگارت را بخوان تا از آنچه زمين مى‌روياند، از سبزى و خيار و سير و عدس و پياز آن براى ما پديد آورد. موسى گفت: آيا چيزى را كه نازل‌تر است به جاى چيزى كه بهتر است اختيار مى‌كنيد؟! به شهرى فرود آييد، كه آنچه خواستيد براى شما خواهد بود. و خوارى و تهيدستى بر آنان مقرّر شد، و به خشمى [بزرگ] از جانب خدا گرفتار آمدند. اين بدان سبب بود كه به آيات خدا كفر مى‌ورزيدند و پيامبران را به ناحق مى‌كشتند. اين بدان سبب بود كه نافرمانى كردند و تجاوزكار بودند.» 🔘ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مٰا ثُقِفُوا إِلاّٰ بِحَبْلٍ مِنَ اللّٰهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النّٰاسِ وَ بٰاؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللّٰهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كٰانُوا يَكْفُرُونَ بِآيٰاتِ اللّٰهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِيٰاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذٰلِكَ بِمٰا عَصَوْا وَ كٰانُوا يَعْتَدُونَ»؛ (آل عمران: 112): «هرجا يافت شوند، مهر ذلّت بر آنان خورده است - مگر اينكه به پيمانى از خدا و پيمانى از مردم تمسّك جويند - و به خشمى از خدا گرفتار آمده‌اند، و مُهر بيچارگى بر آنان زده شده است. اين به سزاى آن است كه به آيات خدا كفر مى‌ورزيدند و پيامبران را به ناحق مى‌كشتند. اين بدان سبب است كه آنان عصيان كردند و [به حقوق ديگران] تجاوز مى‌نمودند.» 📣در سوره بقره می‌فرماید: ﴿ضربت عليهم الذله و المسکنه﴾، یعنی دو کلمه "ذله و مسکنه" را در یک جا جمع نموده است ولی در آیه دوم در سوره آل عمران که در مقام مذمت بیشتر است، می فرماید: ﴿ضربت عليهم الذله این ماثقفوا﴾ و﴿و ضربت عليهم المسكنه﴾، یعنی علاوه بر این که "ذله" و "مسکنه"، را جداجدا و با تکرار فعل "ضربت" آورده؛ و این خود دلالت بر شدت و تأکید دارد، عبارت "این ما ثقفوا" نیز از عمومیت داشتن و همیشگی بودن ذلت و بدبختی آنان حکایت می کنند. فعل "ضُرِبَت" در آيه 112 آل عمران دو بار، آن‌هم با فاصله، يكى بر سر "ذلّة" و در جاى ديگر با "مسكنة" آمده است كه افاده دو معنى 1- محكوميّت به خوارى، و 2- منع از استقرار كه همان آوارگى تاريخى ايشان است، باشد. @mola_amiralmomenin_as