📜
خلاصه مطالب| غدیر؛ عید ظهور حقیقت انسان (قسمت اول)
✍🏻 عید غدیر، پیش از آن که عید زمینیان باشد، عید اهالی عوالم ملکوت است.
👈🏻 غدیر، عید حقیقی است، نه یادبود و پاسداشت یک حادثه تاریخی
👈🏻 حقیقی بودن عید غدیر، به خاطر حقیقت ملکوتی آن عید است که در قیامت بر اهل قیامت تجلی میکند.
👈🏻 شاهد حقیقت عید غدیر، روایت امام صادق(علیه السلام) است که طبق آن، رحمت نازله پروردگار در روز غدیر، حتی از ماه مبارک رمضان و شب قدر و عید فطر بیشتر است:
🔵 «فَإِنَّ اللهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَةً وَ يُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَيْلَةِ الْفِطْرِ وَ لَدِرْهَمٌ فِيهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِكَ الْعَارِفِينَ وَ أَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ سُرَّ فِيهِ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ...»
👈🏻 اما حقیقت عید غدیر که آن را اعظم اعیاد و ایام و بلکه روح همه ایام قرار داده است، چیست؟ پاسخ این سوال را باید با جستجو در روایات اهلبیت(علیهمالسلام) و بیانات اهل معرفت یافت.
👈🏻 حقیقت عید غدیر، حقیقتی ذومراتب است که هر کدام از کلمات اهلبیت(علیهمالسلام) پیرامون روز غدیر، مرتبهای از آن حقیقت را بیان داشته است.
👈🏻 مرتبه اول معرفت به حقیقت عید غدیر: غدیر، روز تاجگذاری و انتصاب امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) به امامت و وصایت رسولالله(صلی الله علیه وآله) است.
👈🏻 اما غدیر اولین باری نبود که پیامبر(صلی الله علیه وآله)، علی(علیه السلام) را به وصایت و امامت معرفی فرمود. پس صرف اعلام عمومی وصایت و امامت امیرالمؤمنین(صلوات الله علیه)، با همه عظمت و حساسیتش، نمیتواند تمام حقیقت غدیر باشد.
🔵 شان نزول آیات ابتدای سوره معارج، نمونهای در توضیح این مطلب است که چرا اعلام عمومی وصایت امیرالمؤمنین(علیهالسلام) در جامعه آن عصر، برای پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بسیار سنگین و خطیر بود.
«سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ * لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ...»
#عید_ظهور_حقیقت_انسان