#یادداشت_ویژه
💠 اسلام سنتی در حوزه علمیه قم، تنها جریان فکری واجدصلاحیت برای برقراری رابطهٔ پایدار با جامعه الازهر
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
➣
https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
✂️بُرش هایی از یادداشت:
🔹چندین سال است که رابطهٔ حوزه علمیه قم با جامعه الازهر مصر رو به سردی گرائیده است. پرونده همگرایی «حوزه علمیه قم با الازهر» راکد و خروارها خاک بر روی آن نشسته است و دیوار بی اعتمادی روز به روز بلندتر می شود.
🔹 فتوای مهم «شیخ محمود شَلتُوت» توسط جانشین او محمدبیصار و بعدها حتی یوسف قَرضاویِ معتدل، منسوخ اعلام شد و درحال حاضر این فتوا "کأن لم یکن" است. شوربختانه باید اعتراف کرد که تنها قُدمای معاصر هستند که هنوز به فتوای شلتوت دل خوش کرده اند.
🔹 دارالتقریب مصر تعطیل و سالهاست که از نشر کتب شیعه در مصر جلوگیری می شود. امروزه تاریخ مصرف ایده تقریب شیخ محمدتقی قمّی تمام شده است و جای آن اشک ها و لبخندها در دارالتقریب مصر، تنها در موزه هاست و نه میدان عمل.
🔹 در دنیای امروز، آرایش فعّالان جهان اسلام نه تنها دهه به دهه؛ بلکه سال به سال تغییر می کند و در این شرایط فخرورزی به عکس های یادگاری مشایخ الازهر با بزرگان قم و نقل خاطرات شیرین آن دوران؛ فایدهٔ چندانی ندارد.
❌ تجربه تلخ، بی اثر و شُوی رسانه ای رئیس دولت اسبق ج.ا. ایران در١٩ بهمن سال ١٣٩١ شمسی با شیخ الازهر و پاسخ شکننده احمدالطیب به این دیدار، حکایت از آن دارد که روش سیاسی و دیپلماتیک چنینی، برای بهبود روابط با الازهر ناپایدار و شکننده است. به دلیل اخم های پیاپی شیخ الازهر در تصاویر این دیدار، حتی عکس های یادگاری این دیدار را در موزه روابط با الازهر هم نمی توان نگاه داشت. بدتر اینکه حتّی شیخ ازهر حاضر به حضور در مصاحبه مطبوعاتی با رئیس دولت ایران نشد و مشاور خود را به مصاحبه فرستاد!!!
🔹خاطرات گزنده این دیدار و سوابق گذشته دست در دست هم، این نکته را گوشزد می کند که از راه اسلام سیاسی نمی توان به روابطی پایدار با الازهر دست یافت. البته قصد نداریم هنجارشکنی رئیس دولت نهم را به حساب کل جریان اسلام سیاسی بگذاریم؛ ولی تنها دیدار قابل بررسی همین دیدار است و نمونه دیگری را سراغ نداریم. هرچند تکاپوهای آیت اللّه خسروشاهی(رحمت اللّه علیه) در راستای بهبود رابطه با الازهر در این دوران سرد را نمی توان از یاد برد.
🔹خط مشی الازهر با اینکه به سیاست حاکمان مصر وابسته است؛ ولی در لایه های زیرین خود، گرایش عمیقی به تعامل با سنتی های جهان اسلام دارد و هر جریانِ فکری که سنتی است را با خود هم اُفق می داند.
🔹 شاید تنها کلید برقراری مجدد مناسبات با الازهر تنها در دستان مراجع سنتی حوزه علمیه قم باشد. سنتی های الازهر و سنتی های حوزه علمیه قم به دور از فراز وفرود نسخه های اسلام سیاسی و اسلام روشنفکری، ظرفیت بالایی برای برپایی روابطی از جنس علمی و علمایی و دغدغه های حفظ میراث مشترک اَسلاف دارند. هر چند دغدغه های اسلام سیاسی، نسبت به اسلام سنتی کاربردی تر و به نیاز های انسان معاصر نزدیکترند، ولی دغدغه های سنتی ها هم حال و هوای خود را دارد و می تواند زمینه ای پایدار برای همگرایی امت اسلام و فهم مشترک را بوجود آورد.
🔹نمونه موفق برگزاری «کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام» سال ١٣٩٣ شمسی در قم، شاهدی عملی بر این مدعاست واین نقطه شروع را نباید کوچک انگاشت. احیای دارالتقریب سنتی ها، در کنار اقدامات مجمع تقریب مذاهب اسلامی از جمله این راهکارهای پیشنهادی است.
🔹 فعّالسازی ظرفیت های غیرقابل اغماض اسلام سنتی در حوزه علمیه قم با سردمداران اسلام سنتی در الازهر، از طریق رفت وآمد بزرگان اسلام سنتی، مواضع نزدیک به هم، بیانیه ها، منشورات مشترک،احیای تراث و دیپلماسی مذهبی سنتی نخبگانی، می تواند به عنوان بازوهای فعّال برای ایجاد همگرایی پایدار در جهان اسلام منتج شود....
💠 پانوشت:
هدف از تنظیم این یادداشت تضعیف اسلام سیاسی حاکم بر ایران و نادیده گرفتن توفیقات نهادهای مرتبط نیست؛ بلکه غایت توجه به نقش آفرینی موثر اسلام سنتی در خصوص این پرونده مهم برای ارتقا همگرایی در جهان اسلام است.
مطالعه کامل⬅️↙️
yun.ir/r27hhe
#اسلام_سنتی
#جامعه_الازهر
#حوزه_علمیه_قم
#سید_علی_بطحائی
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
➣
https://t.me/Muslimnair
✔️ایتا:
➣
https://eitaa.com/muslimnair
✔️ واتس اَپ(1):
➣
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
➣
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
➣
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ (4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu