🌸 بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
🕊 بر بال حکمت ۱۹۰ نهجالبلاغه 🕊
وَا عَجَبَاهْ! أَتَكُونُ الْخِلاَفَةُ بِالصَّحَابَةِ وَ لاتَكُونُ ِالصَّحَابَةِ وَ الْقَرَابَةِ؟ وَرُوِىَ لَهُ شِعْرٌ في هذَا الْمَعْنى:
فَإِنْ كُنْتَ بِالشُّورى مَلَكْتَ أُمُورَهُمْ
فَكَيْفَ بِهذا وَالْمُشيرُونَ غُيَّبٌ
وَإنْ كُنْتَ بِالْقُرْبى حَجَجْتَ خَصيمَهُمْ
وَغَيْرُكَ أوْلى بِالنَّبِيِّ وَأَقْرَبٌ
شگفتا! آیا معيار خلافت، صحابیِ پيامبر بودن است؟، اما صحابی بودن و خویشاوندی ملاک نیست؟
از امام (عليهالسلام) شعری در همین مسئله نقل شد که به ابابکر فرمودند:
اگر ادعا میکنی با شورای مسلمین به خلافت رسیدی،
چه شورایی بود که رأی دهندگان حضور نداشتند؟
و اگر خویشاوندی را حجت می آوری،
دیگران از تو به پيامبر نزدیکتر و سزاوارترند.
✍
شرح حکمت: ❇️
معيار امامت؟
🌴 امام (عليهالسلام) در اين كلام پرمعنا به سراغ استدلالهای باطل مدعيان خلافت رفتهاند.
🔹قسمت قبل از شعر خطاب به عمر است، زيرا هنگامیکه ابوبكر به عمر گفت: دستت را دراز كن تا با تو بيعت كنم، عمر گفت: تو همراه پيغمبر در همه جا بودى (در سختى و آسانى) تو دستت را دراز كن تا من با تو بيعت كنم.
على (ع) در پاسخ اين سخن میفرمايند:
اگر نزدیکی معيار اولويت برای خلافت باشد، كسى كه همين مصاحبت را در طول عمر پيامبر (حتى پيش از اينكه ابوبكر اسلام بياورد) داشته است، و از خويشاوندان نزديك پيغمبر هم بوده شایستهتر است.
🔹اما آن دو بيت شعر خطاب به ابوبكر است.
اشاره به داستان سقيفه است كه به اصطلاح گروهى از صحابه مشورت کردند و ابوبكر را منصوب نمودند، درحالیکه اگر منظور آنها شوراى صحابه پيغمبر (ص) بوده است، اكثريت قاطع صحابه غايب بودند؛ شورايى بود بسيار محدود و شتاب زده كه با نقشه قبلى ترسيم شده بود.
و ابوبكر در سقيفه استدلال كرده بود كه ما عترت رسولالله هستيم. على (ع) در برابر اين استدلال میفرمايند:
اگر خويشاوندى تو به پيامبر دليل شايستگى توست غير تو از تو به پيغمبر نزديك تر است.
💟 البته که مصاحبت و خويشاوندى با آن حضرت هيچیک براى جانشینی كافى نيست، بلكه خلافت پيامبر مرهون شایستگیهای علمى و اخلاقى فراوانى ست كه جز در على (ع) وجود نداشت...
🌺 لطفا حکمت ها را دنبال کنید
انشالله با عمل به حکمت ها:
مرام علی (ع) پر رونق تر
از نام علی (ع) باشد. 💫
#اللّهم_عجل_لولیک_الفرج
🆔 @nahjolbalaghehvazendegi