‍ ‍ ‌ ✹﷽✹ ═══════ ೋღ🕊ღೋ══════ 📕 علوی:زیرارسول خدا ،علی بن ابیطالب رامعین فرمودوان سه نفر راپیغمبرمعین نفرمود.(سپس متوجه ملکشاه شدوگفت:) جناب ملکشاه،اگر کسی رابه جانشینی خودمعین کردید،ایاوزراء واعضای حکومت وکارمندان دولت نباید از دستور شماپیروی کنند؟ وشخصی راکه شما معین کرده ایدبه عنوان خلیفه ی رسمی قبول داشته باشند واز امرش اطاعت کنند؟ ایاحق دارند که شخص تعیین شده ی شمارا کنار زده وشخص دیگری رابه میل خودبرگزینند واز او پیروی کنند؟ ملکشاه:نه،بلکه برتمام مردم لازم و واجب است که طبق دستورو تعیین من،ازجانشین من فرمان ببرند. علوی:شیعیان چنین هستند،زیرا از خلیفه وجانشینی متابعت می کنند که رسول خدا(ص)به امر خداوندمتعال او را معین فرموده است؛و او(طبق نقل شیعه وسنی)علی بن ابیطالب ع است. عباسی:لیکن علی بن ابیطالب برای خلافت اهلیت نداشت،زیرا از نظر سن کوچکتر از ابوبکر بود،لذا حق تقدم باابوبکر بود.دیگر اینکه علی بزرگان عرب راکشته وشجاعانشان را از پای در آورده بود.به همین علت مردم به خلافت او راضی نبودند؛درحالی که ابوبکر کسی رانکشته بود تامستوجب خشم مردم باشد واز خلافتش ناراضی باشند. علوی:جناب ملکشاه شنیدند،وتوجه دارند که اقای عباسی می گویند،مردم درتعیین کسی که صلاحیت وشایستگی مقام خلافت راداردداناتر ازخدا ورسولش هستند؛زیرا به دستوری که خدا ورسولش درتعیین خلافت علی بن ابیطالب داده اند توجه نکرده اند.گویی خدای علیم حکیم صلاحیت وشایستگی کسی را که حائز مقام خلافت باشد تشخیص نمی دهد،تااینکه بعضی از مردم جاهل اقدام کنند وکسی را که صلاحیت دارد تشخیص دهند ومعین کنند. (جناب ملکشاه)مگر خدای تعالی نفرموده است:وماکان لمؤمن ولا مؤمنه اذا قضی الله ورسوله امرا ان یکون لهم الخیره من امرهم ومن یعص الله ورسوله فقد ضل ضلالا مبینا(سوره احزاب،ایه 37);یعنی,"مرد وزن مومن را درکاری که خدا ورسولش حکم کنند اجازه ورخصتی نیست(که رای خلافی اظهار کنند).وهرکس از خدا ورسولش نافرمانی کندسخت به گمراهی گرفتارشده است".ومگر نفرموده است:یاایها الذین امنوا استجیبوا لله وللرسول اذا دعاکم لما یحییکم(سوره انفال.ایه25);یعنی,"ای اهل ایمان،اجابت کنید خداورسولش را،هرگاه شما رابه چیزی دعوت کردندکه شمارا به حیات ابدی می رساند". عباسی: من هرگز نگفتم که مردم داناتر از خداو رسولش هستند. علوی:پس انچه قبلا بیان کردید بیهوده وخلاف گویی بود.زیرا،وقتی که خدا ورسولش شخصی رابرای خلافت وامامت ورهبری امت معین کنند،حتمالازم است که از دستوراو پیروی شود؛خواه مردم از ان شخص راضی باشند یانباشند(چون رضایت مردم درتعیین شده ی خداورسول شرط نیست). عباسی:چه باید کرد؛شایستگی علی بن ابی طالب برای خلافت اندک بود. علوی: ... ═══════ ೋღ 🕊ღೋ══════ https://eitaa.com/oshagholhasan_313