┅❅⊰𖣔⊱•⊰ ﷽ ⊱•⊰𖣔⊱❅┅
#خلاصهای_از_تفسیر_سوره_مبارکه_بقره
#آیه۹۰_قسمت۱۱
بِئْسَمَا اِشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ بَغْياً أَنْ يُنَزِّلَ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلىٰ مَنْ يَشٰاءُ مِنْ عِبٰادِهِ فَبٰاؤُ بِغَضَبٍ عَلىٰ غَضَبٍ وَ لِلْكٰافِرِينَ عَذٰابٌ مُهِينٌ ﴿۹۰﴾
📖بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ
🔰بِمٰا أَنْزَلَ اَللّٰهُ؛ به دو دسته تقسیم میشود:
|⚘|«ما أُنزِلَ إِلَيكَ» آنچه بر پیامبر خاتم صلیاللّٰهعلیهوآلهوسلم نازل شده است.
|⚘|«وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» آنچه بر انبیاء سابق نازل شده است.
*⃣ دو دسته فوق، از حیث پذیرش در چهار گروه قرار میگیرند:
⓵- گروهی که دستهٔ اوّل (ما أُنزِلَ إِلَيكَ) را قبول ندارند امّا دستهٔ دوم (وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ) را قبول دارند.
☜این گروه سر از ارتداد درمیآورند.
⓶- گروهی که هر دو را قبول دارند؛ اینها مومنین و متقین هستند.
⓷-گروهی که «وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» را قبول نکرده بودند امّا «ما أُنزِلَ إِلَيكَ» را پذیرفتند؛ اینها توابین هستند.
⓸-گروهی که هیچ کدام را قبول ندارند.
🟠جمعبندی آیه: از نظر عقلی
⇔ترجیع بلا مُرّجح و تّرجح بلا مرّجح محال است.
⇙اینکه خداوند یک پیغمبری را مقدم بر پیامبران دیگر میکند دلیل میخواهد امّا چون خداوند علیم، حکیم، غدیر و غنی است، اشکال کردن بر خداوند معقول نیست.
•↲بر کسی میتوان اشکال کرد ضعفی در ناحیهی علم، توانایی، قدرت دارایی، مصلحت و حکمت داشته باشد. خداوند مستجمع جمیع کمالات است. هر فعلی که از چنین ذاتی صادر شود روی چشم ما جا دارد.
↫امّا یهودیان اشکال کردند؛ چون گرفتار عواملی مانند حسد، کبر و حرص بودند که سبب انحراف انسان میشود.
✓یهودیان میداندار این سه رذیله در معرکهی نظام خلقت بودند که در همین سورهی بقره در آیات ۸۷ به کِبر؛ ۹۶ به حرص و ۱۰۹ به حسد آنها پرداخته است.
#تفسیر_قرآن
#کلام_وحی
#سوره_بقره
#استاد_ادبی
@ostad_adabi
❅⊰⊱⊰𖣔𖣔⊱⊰⊱❅