2️⃣3️⃣ 9️⃣ ❇️ بررسی حق یا حکم بودن خیارات ◀️ قبل از بررسی دلیل هر یک از خیارات، ذکر سه نکته لازم است: 1️⃣ نکته اول: اطلاق نام واحد بر همه خیارات، سبب دخول تحت نوع واحد نیست، لذا باید گفت اقسام مختلف خیار تحت صنوف مختلف قرار گرفته اند نه تحت نوع واحد، لذا حکم هر کدام با توجه به صنف خاص خود سامان خواهد گرفت. 2️⃣ نکته دوم: صنف همان نوع مقید است («و مما يمتحن به أن ينظر هل ما وضع نوعا للجنس هو فصل قائم لأنواع أو هو صنف لأنواع...مثال الثاني أن يجعل الحيوان جنسا للذكر أو الأنثى». ابن سینا، منطق مشرقین، جلد 1، صفحه 53)، 👈 مانند «انسان جاهل» یا «انسان عالم» و همان طور که حکم تعلق گرفته به انسان عالم، با حکم تعلق گرفته به انسان جاهل، متفاوت است، در خیارات نیز به دلیل وجود صنوف مختلف، حق یا حکم بودن متفاوت خواهد بود. 3️⃣ نکته سوم: تمام مطالبی که در ادامه پیرامون حق یا حکم بودن خیار با توجه به ادله آن ها ذکر خواهد شد، جنبه علمی دارند، زیرا بعد از تحلیل ادله خیارات، حق بودن مطلق خیارات، بدون در نظر گرفتن اتصاف آن به صنف خاصی از خیار، با ذکر چند دلیل به اثابت خواهد رسید. 👈 بعد از ذکر سه مقدمه فوق به تبیین حق یا حکم بودن خیار تخلف شرط پرداخته خواهد شد. ادامه دارد... 📚 مطالب جناب استاد مهرکش 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)