📜شواهد و استنادات تاریخی میلاد حضرت رسول صلّی الله علیه و آله در ۱۲ ربیع 🔹️محقق شوشتری، نویسنده قاموس الرجال و یکی از پژوهشگران معاصر، بر این باور است که 12 ربیع الأول به عنوان روز ولادت پیامبر از شواهد و قرائن بهتری برخوردار است تا روزهای دیگر از جمله 17 ربیع الأول. 🔹️به اعتقاد ایشان، صراحت مرحوم کلینی و کتاب اثبات الوصیة و ظاهر عبارات شیخ صدوق که دال بر ولادت پیامبر در روز دوازدهم است، بهترین شاهد در این زمینه می باشد زیرا اقوال دیگر در مصادر تاریخی پسین تر از کلینی و صدوق آمده و ازجهت قدمت، قول کلینی و صدوق مقدم تر خواهد بود. 📚 الکافی: 1، 439، اثبات الوصیة: 114، کمال الدین: 1، 196. 🔺️علاوه بر اینکه گزارش برخی از تاریخ نگاران همچون یعقوبی در این زمینه می توان شاهد دیگری بر درستی این قول قرار بگیرد. 📚 تاریخ یعقوبی: 2: 7. 🔹️به باور شوشتری، شواهد حدیثی که توسط شیخ مفید و محدّثین در راستای ترجیح 17 ربیع الأول ارائه می شود، اضافه براینکه از جهت اسنادی معتبر نیست، از جهت دلالت نیز مخدوش است و دلالت آن بر وقوع ولادت در روز هفدهم تام نیست زیرا در این شواهد بدون آنکه اشاره شود که در این روز ولادت پیامبر رخ داده، مطالبی آمده دال بر اینکه روز هفدهم، روزه گرفتن مستحب می باشد. محدثین به پیروی از شیخ مفید از این احادیث برداشت کرده اند که علت مستحب دانستن روزه گرفتن در این روز، ولادت پیامبر است. در حالیکه چنین برداشتی قابل قبول نبوده و استحباب روزه گرفتن در یک روز به معنای ولادت پیامبر در آن روز نمی باشد. 📚رسالة فی تواریخ النبي والآل: 3-5. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir