🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙
🌙
🌙
🌙
پرســـ❓ــش
⁉️چرا امام علی (علیهالسلام) قاتلشان را عفو نکردند؟
پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه
♦️مقدمه
بیانات، رفتارها و کردار و سیرهی اهلبیت علیهمالسلام، منطبق با مشیّت الهی است و از حکمتهای بسیار شناخته شده و نشدهای برخوردار میباشد. در این خصوص به نکات ذیل به عنوان برخی از دلایل اشاره میگردد:
1⃣ عفو و بخشش، همیشه در قبال پشیمانی، توبه و عذرخواهی صورت میپذیرد و ابن ملجم نه پشیمان شد، نه توبه کرد و نه عذر خواست. بلکه بسیار هم از کردهی خود راضی و خشنود بود. اینکه شما مدعی شدهاید ابن ملجم فریب خورده است، نیازمند ارائه سند و مدرک معتبری است که منابع تاریخی چنین ادعایی را تأیید نمیکنند.
2⃣ حکم قصاصِ قتل، پس از وفات [یا شهادت] مقتول بر قاتل مترتب میگردد و حق «ولی دم»، یا همان وارث است و نه حق مقتول. لذا ایشان فرمودند اگر ماندم، خودم میدانم که چه کنم و اگر رفتم و شما قصاص کردید، یک ضربه زده است، یک ضربه بزنید.
3⃣ امام کشی [که هم حقالله است و هم حقالناسی که در طول تاریخ سریان دارد] فقط یک حق شخصی نیست و بخشش ندارد. مضاف بر این که پیامبر اکرم (ص) فرمود: «من و علی پدران این امت هستیم». پس امت ایشان فرزندان آنها هستند که حتی اگر یکی از آنان قصاص خواهد، باید قصاص انجام پذیرد.
♻️نتیجه اینکه:
عفو و بخشش کار خوبی است، اما نه همیشه، در برخی موارد «قصاص» نه تنها لازم است، بلکه بسیار بهتر است و آثار آن در اصلاح جامعهی فعلی و آینده به مراتب بیشتر است، لذا انسان عاقل و حکیم در اینگونه موارد قصاص را انتخاب می نماید. چنانچه خداوند رحمان و رحیم در کلام وحی خطاب به صاحبان خرد و نخبگان (به ویژه کسانی که اداره امور جامعه را در اختیار دارند از آن زمره میباشند) میفرماید در قصاص برای شما «حیات» است و آن را از نشانههای تقوا بر میشمارد:
«وَ لَكُمْ فىِ الْقِصَاصِ حَيَوةٌ يَأُوْلىِ الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»؛ «و براى شما در قصاص، حيات و زندگى است، اى صاحبان خِرد! شايد شما تقوا پيشه كنيد»بقره/179
#عقائد
#قصاص
#ماه_مبارک_رمضان
#شهادت_امیرالمومنین_علیه_السلام
➠
@javadheidari110
🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙 🌙
➠
@ramezan_ghasem110