#سخن_معصوم
چند نکته پیرامون حدیث مذکور:
1. در تمامی کتب، این حدیث از امام حسن عسکری عَلَيْهِ السَّلَامُ روایت شده است جز کتاب عوالی که آن را از امام صادق عَلَيْهِ السَّلَامُ روایت کرده است!
2. این حدیث در کتب مذکور به صورت مرسل ذکر شده است و سندی برای آن ذکر نشده است، جز آنچه در مزار ابن مشهدی آمده که گفته است:
«بِالْإِسْنَادِ عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ، عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ».
3. دو منبع اصلی حدیث مزار شیخ مفید و مصباح و تهذیب شیخ طوسی است.
4. مقصود از مؤمن در این روایت به قرینۀ علامات ذکر شده که اهل سنّت به آن ملتزم نیستند، شیعه است؛ زیرا تمام این پنج ویژگی مخصوص شیعیان است و از آداب اهل سنّت به شمار نمی آید.
5. با توجّه به اینکه علما و فقهای شیعی فتوا به وجوب این امور نداده اند و این آداب و افعال آداب و افعال مستحبی اند، در نتیجه مقصود از علامات در این حدیث نشانه های کمال ایمان مؤمن است.
6. مراد از پنجاه و یک رکعت نماز فرائض با نوافلشان در شبانه روز است که پنجاه و یک رکعت است.
7. مقصود از زیارت اربعین زیارت سیّد الشّهداء از نزدیک در روز اربعین یعنی بیستم صفر است.
البتّه اگر کسی نتوانست از نزدیک حضرت را زیارت کند، می تواند از دور زیارتنامۀ وارد در روز اربعین را بخواند.
8. انگشتر به دست راست کردن مطلق است و هر انگشتری می تواند باشد، ولی آنچه در روایات بیشتر توصیه شده است، انگشتر عقیق سرخ یا زرد یا سفید است که مطابق فرمودۀ معصومان علیهم السّلام:
"مبارک است و نفاق را از بین می برد و باعث برآورده شدن حاجات و استجابت دعای صاحب آن شده و برای او خیر و خوبی را به ارمغان می آورد و عاقبت او ختم به خیر می شود و هیچ امر مکروه و ناخوشایندی نبیند و هیچگاه فقیر و محتاج نشود و از هر بدی در امان خواهد بود."
📚 (الکافی، ج 6، ص 470 - 472).
در مرتبۀ بعد فیروزه، یاقوت، زمرّد، جِزْع یمنی، بلور، دُرّ نجف و (در موارد خاص از جمله در برابر دشمن و شرور خاص) حدید صینی (چینی) از خواص و فوائد خاصی برخوردارند که در برخی روایات آمده است.
📚(رک: همان؛ الخصال، ج 1، ص 199؛ الغارات، ج 2، ص 855؛ روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، ج7، ص518 و وسائل الشّیعة، ج 5، ص 76 – 97).
لازم است جنس رکاب از نقره باشد نه آهن و طلا و فلزات دیگر چنانکه در روایات آمده است.
ضمنا مطابق روایات باید از دست کردن انگشتر در انگشت اشاره (سبّابه) و وسط پرهیز کرد و بهترین انگشت برای انگشتر انگشت کوچک (آخری) است.
📚 (رک: همان منابع).
9. مراد از «تَعْفِيرُ الْجَبِينِ» و پیشانی به خاک مالیدن همان سجده کردن در نماز بر روی خاک است که مخصوص شیعیان است.
10. آشکار گفتن «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» نیز از سنّت های شیعیان است، زیرا معروف است که اهل سنّت در بسیاری اوقات هنگام قرائت قرآن این ذکر شریف را نمی گفتند و کتمان می کردند تا جایی که امام علی علیه السّلام وقتی خبردار شدند که برخی از مردم این آیه را نمی گفتند، فرمودند:
«هِيَ آيَةٌ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ أَنْسَاهُمْ إِيَّاهَا الشَّيْطَانُ».
امام باقر علیه السّلام نیز فرمود:
«سَرَقُوا أَكْرَمَ آيَةٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ»
و امام صادق علیه السّلام نیز فرمود:
«مَا لَهُمْ - قَاتَلَهُمُ اللَّهُ - عَمَدُوا إِلَى أَعْظَمِ آيَةٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ فَزَعَمُوا أَنَّهَا بِدْعَةٌ إِذَا أَظْهَرُوهَا وَهِيَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ».
📚(بحار الأنوار، ج82 ، ص 20 و 21).
در حالی که آشکارا گفتن جزء سنّت های پیامبر اکرم بود و اهل بیت علیهم السّلام نیز همینکار را می کردند.
@raveshsonnati