✔️ «مرحوم کلینی» اضبط از «مرحوم شیخ طوسی» است
✔️ درس خارج اصول استاد محمد مهدی شبزندهدار
95/12/14
🔹 ممکن است گفته شود نقلِ کافی اضبط از نقل کتب شیخ طوسی است،
پس در موارد اختلاف بین نقل کلینی (ره) و نقل شیخ(ره)، کتابِ کافی مقدّم است، چون هم کتاب کافی «اضبط» است، به این دلیل که روی آن زیاد کار شده است و هم شخص مرحوم کلینی اضبط است. علّت آن نیز این است که مرحوم کلینی،
صاحب فن واحد بوده، چون محدث بوده و متمرکز بر جمع آوری روایات کافی بوده است، به خلاف مرحوم شیخ که
ذوفنون بوده و در عرصههای مختلف، صاحب کتاب بوده است. به همین دلیل،
ضریبِ خطا در او به صورت طبیعی بیشتر بوده است.
🔸 همانگونه که
صاحب کتاب منتقی الجمان میگوید برخی از نوشتههای شیخ طوسی(ره) به خط خود او نزد من وجود دارد که شیخ(ره) در استنساخ اشتباه کرده و سپس آن را تصحیح نموده است، مثلاً گفته در جایی ایشان روایتی را از شخصی نقل کرده و سپس به دلیل اینکه در نقل متوجّه اشتباه خود شده، کلمه «عن» را تبدیل به «و» نموده است.
بنابراین در این موارد
«بناء عقلاء» این است که حرف أضبط را بر ضابط مقدم میکنند.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri