🌸🍃﷽🍃🌸 ✋مراتب اخلاص نزد عرفا ✍امام خمینی برای اخلاص مراتبی ذکر کرده‌اند: 🔹مرتبه اول: پاکسازی عمل است -چه عمل قلبى یا عمل ظاهری- از شبهه رضاى مخلوق و جلب قلوب آن‌ها، چه براى خوش‌آمد گویی آن‌ها یا براى جلب منفعت یا براى غیر آن. 🔹 مرتبه دوم: پاکسازی عمل است از به دست آوردن منافع دنیایی هر چند که انگیزه و مشوق آن عنایت الهی باشد تا به این واسطه عنایت فرماید. مثل خواندن نماز شب براى توسعه روزى و بجا آوردن نماز اوّل ماه(مثلا) براى سلامت از آفات آن ماه و دیگر مقاصد دنیوى. 🔹مرتبه سوّم: پاکسازی عمل است از این‌که به‌خاطر بهشت‌های جسمانی و حورالعین و قصر‌ها و امثال آن از لذات جسمانی، اعمال عبادی خویش را انجام دهد. 🔹 مرتبه چهارم: آن است که عمل را تصفیه کند از ترس عقاب و عذاب‌های جسمانى که وعده داده شده است٬ و از ترس حدود و تعزیرات دنیایی. 🔹 مرتبه پنجم: پاکسازی عمل است از رسیدن به لذّات روحی همیشگی و خود را در جرگه ملائکه وارد کردن، این درجه نیز گرچه درجه بزرگ و مقصد عالى و مهمى است، ولى از منظر عارفان واقعی این مرتبه نیز دارای نقصان بوده و سالک آن نیز در زمره کاسبین به شمار می‌رود. • مرتبه ششم: پاکسازی آن است از ترس عدم دستیابی به این لذّات و محروم شدن از این سعادت‌ها. 🔹مرتبه هفتم: پاکسازی عمل است از اینکه به‌خاطر بهشت لقاء الهی عمل کند و این مرتبه از مهم‌ترین اهداف اهل معرفت و سالکان کوی دوست است. و نوع مردم از دستیابی به آن ناتوانند و کمتر کسی از اهل معرفت به این سعادت می‌رسند، البته این مرتبه درجه نهایی عروج آنان نیست، بلکه از مقامات معمولى آن‌ها به‌شمار می‌رود. و پس از این مرتبه، مراتب دیگرى است که از حدود خلوص خارج بوده، بیان آن مراتب از حوصله اینجا خارج است. ۷ 👌نشانه‌های اخلاص در آیات و احادیث نشانه هایی برای اخلاص بیان شده که از آن جمله اند؛ • یکسان بودن ظاهر و باطن و کردار و گفتارش • یکی بودن شوق به اعمال و عبادات در نهان و آشکار • ناامیدی از غیرخدا • نترسیدن از چیزی غیر از گناهان • از غیر خدا در مورد اعمالش انتظار تعریف نداشتن 🔷 راههای تقویت اخلاص سه مورد از امور موثر در تقویت اخلاص را بر می شمریم؛ 1. تفکر در فواید اخلاص و مضرات نداشتن اخلاص 2. دعا وسیله‌ای است برای حل گره‌ها و دردهای دنیوی و معنوی. بعضی از نیازهای اساسی و ابدی آدمی، جز از راه بندگی و دعا در کنار آن بدست نمی‌آیند، و چه نیازی بالاتر از اخلاص در بندگی می‌باشد، امام سجاد (ع)از خداوند عاجزانه خواستار اخلاص در بندگی می‌باشند و عرض می‌کند:«خلص ذالک کله من رئاء المرائین و سمعة المسمعین لا نشرک فیه احدا دونک و لا نبغی فیه مرادا سواک؛ خدایا همه این‌ها (اعمال ما) را از ریای ریاکنندگان خالص بگردان تا احدی را شریک تو قرار ندهیم و جز تو مرادی برنگزینیم.» ۸ 3. زهد یعنی؛ لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ✍تاملی در زندگی امام خمینی👇 @rooshanfekr