💢دلائل شيعه براي اثبات ولایت امیرالمومنین امام علي عليه السلام: ♦️بخش دهم : بررسی احادیث خلافت (یوم الدار) و وصایت 6⃣حدیث خلافت (یوم الدار) 🔹حدیث یومُ الدّار، مشهور به حدیث یوم الإنذار و حدیث عشیره، روایتی از  پیامبر اکرم (ص)که در آن، از خویشاوندان خود می‌خواهد دعوت او را بپذیرند و اسلام بیاورند و در ضمن آن به وصایت  و  خلافت  بلافصل علی بن ابی طالب(ع) تصریح می‌کند. 🔹بنابر منابع تاریخی، حدیثی و تفسیری، این حدیث پس از آن صادر شد که در سال سوم بعثت، طبق آیه ۲۱۴ سوره شعراء مشهور به آیه انذار، پیامبر مامور شد تا خویشاوندان نزدیک  را به اسلام دعوت کند. 🔹به نقل منابع تاریخ اسلام و تفسیر قرآن، با نزول آیه انذاردر سال سوم  بعثت، پیامبر(ص) به علی(ع) دستور داد غذایی فراهم کند و فرزندان  عبدالمطلب  را به میهمانی فرابخواند تا در این جلسه فرمان الهی را اجرا و آنان را به اسلام  دعوت کند. 🔹این جلسات سه بار تشکیل شد و در دفعه اول ابولهب جلسه را برهم زد اما در دفعات دوم و سوم پیامبر بعد از صرف غذا فرمودند : ای فرزندان عبدالمطلب! به خدا قسم در میان عرب، جوانی را سراغ ندارم که چیزی بهتر از آنچه من برای شما آورده‌ام، برای قومش آورده باشد. من خیر دنیا وآخرت را برای شما آورده‌ام. خدا به من فرمان داده است تا شما را به سوی او فراخوانم، اکنون کدامیک از شما مرا یاری میکند تا برادر من و (وصی و) جانشین من در میان شما باشد؟» 🔹کسی پاسخ نداد. علی(ع) که از همه کوچک‌تر بود، گفت: «ای پیامبر خدا! من تو را یاری میکنم».  🔹پیامبر(ص) فرمود: «إِنَّ هَذَا أَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِیعُوا؛ این برادر، وصی و جانشین من در میان شماست. سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید». (۱) 🔹این حدیث از ادله نقلی در اثبات  خلافت بلافصل امام علی(ع) است و عالمان و متکلمان شیعه بسیار به آن استناد کرده‌اند. امام علی(ع) خود نیز در مواجهه با مخالفان، به این حدیث استناد کرده است. در روزگار معاصر، از جمله علامه امینی در کتاب مشهور الغدیر این حدیث و نقلهای متفاوت آن را به گونه مفصل به بحث نهاده است. 🔹این حدیث در منابع متعدد اهل سنت آمده است مانند : ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۲، ص۶۳-۶۰؛ ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج۳، ص۵۴-۵۰؛ ابن کثیر، تفسیرالقرآن العظیم، ج۶، ص۱۵۳-۱۵۱؛ طبرسی، مجمع البیان، ج۷، ص۲۰۶؛ بحرانی، البرهان فی تفسیرالقرآن، ج۴، ص۱۸۹-۱۸۶؛ فرات کوفی، تفسیر فرات کوفی، ص۳۰۰؛ سیوطی، الدر المنثور، ج۵، ص۹۷؛  شواهد التنزیل، ج۱، ص۵۴۳-۵۴۲؛ ابن هشام، السیره النبویه، ج ۱، ص۲۶۲. 7⃣ حدیث وصایت : 🔹حدیث وصایت حدیثی از پیامبر اسلام (ص) که در آن امام علی(ع) به عنوان وصی و جانشین معرفی شده است. 🔹مضمون این حدیث با عبارت‌های مختلفی در منابع شیعه وسنی آمده است. روایت «لِكُلِّ نَبِيٍّ وَصِيٌّ وَ وَارِثٌ وَ إِنَّ عَلِيّاً وَصِيِّي وَ وَارِثِي‏» از مشهورترین نقل‌های آن است که توسط بریده بن حصیب از پیامبر (ص) نقل شده است. 🔹حدیث وصایت در منابع روایی شیعه و سنی همچون فضائل الصحابه ابن حنبل ، مناقب ابن مغازلی، المعجم الکبیر طبرانی، تاریخ مدینه دمشق،مناقب خوارزمی، الکامل جرجانی،تذکرة الخواص، کفایة الأثر،  من لا یحضره الفقیه، دلائل الإمامة، مناقب ابن شهر آشوب و بحارالانوار آمده است. 🔹محتوای حدیث وصایت، مسئله جانشینی و خلافت امام علی(ع) است. علمای شیعه آن را از دلایل امامت علی بن ابی‌طالب می‌دانند؛ آنان وصایت را به معنای جانشینی دانسته و بر این باورند که پیامبر بر اساس این حدیث حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرده است؛ اما برخی از علمای اهل سنت گفته‌اند وصایت در این حدیث به معنای خلافت نیست؛ بلکه پیامبر سفارش خانواده‌اش را به علی(ع) کرده است. در پاسخ آنان گفته‌اند که پیامبر امام علی(ع) را به صورت مطلق وصی خود قرار داده و شاهدی بر این ادعا که وصایت را به امور خانواده‌اش مقید کرده باشد، وجود ندارد 📚پی نوشت : ۱ )طبری، تاریخ الامم والملوک، ج۲، ص۲۷۹؛ طوسی، ج۸، ص۶۷؛ ابن طاووس، ج۱، ص۲۱؛ حسکانی، ج۱، ۵۴۳. ۲) : امینی، ج۲، ص۲۷۹ ۲۸۰. ◀️ ادامه دارد ... @rooshanfekr