ا ﷽ ا 🔰 از قرآن 📌 تدبر در آیاتی از جزء ۱۲ ()استاد 🗓 ۱۲ ربیع‌الاوّل / ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ بسم الله الرحمن الرحیم  🔸۲۲۲- به جای اینکه بعد از رفع گرفتاری بگوید «خدایا اگر به اندازه همه روزگار در بدترین فشارها و سختی ها قرار می گرفتم جبران یک نافرمانی من نمی شد، چه لطفی کردی گرفتاری مرا برطرف نمودی»، می گوید «ذهب سیئات عنی» گرفتاری ها گناهانم را جبران کرد (۱۰) 🔸۲۲۳- شرط رسیدن به نتایج مادی و دنیوی زحمات و تلاش ها ، داشتن باور و اعتقادات صحیح نیست.( ثروت و قدرت و شهرت و زرق و برق دنیا اگر به اندازه بال مگسی نزد خداوند ارزش می داشت ذره ای از آن را به غیر مسلمان نمی داد ، به تعبیر مولایمان امیرالمومنین علیه السلام یک لنگه کفش بی ارزش، بر همه ثروت و قدرت و شهرت دنیا شرف دارد) (۱۵) 🔸۲۲۴- هیچ وقت کر و کور با  شنوا و بینا مساوی نیستند. آیا می دانیم با مدیریت همین بینایی چه مراتبی از کمال را می توان طی کرد؟ فرمود « غُضُّوا ابصارکم ترون العجائب » خیلی مراقب نگاهتون باشید تا محرم اسوار شوید. تمام نعمات بهشت یک طرف نعمت دیدنی های فوق العاده از جمله دیدن اهل بیت علیهم السلام با جمال اصلی آنان یک طرف. چقدر قدر شنوایی ام را می دانم ؟ (۲۴) 🔸۲۲۵- رسول خدا صل الله علیه و آله می فرماید: «من علم غیب ندارم » (مربی الهی سعی دارد به ناداری و نادانی و ناتوانی و در یک کلام فقر ذاتی خود، دائم اقرار کند تا مبادا به جای آنکه پلی باشد بین مردم و خدا ، دیواری شود بین مردم و خدا ) (۳۱) 🔸۲۲۶- نُه قرن و نیم اذیت و آزار و رنج پیامبر اولوالعزم بهترین بنده خدا برای هدایت چند تا از این انسانهای چموش  (که اگر احتمال می دادند طی صد سال آینده یک نفر دیگر هم هدایت خواهد شد حاضر بودند دوره کاریشان را تمدید کنند) (۴۰)  🔸۲۲۷- سلمانِ ایرانی می شود منا اهل البیت  چون در خط اهل بیت است اما فرزند نوح می شود لیس من اهله فرزند امام هادی ع می شود لیس من اهله چون در خط پدر نیست (۴۶)  🔸 ۲۲۸- این خدایی که به او توکل کردم زمام امر هر جنبنده ای دست اوست هیچ کاری در این عالم بدون اذن او رخ نمی دهد، هر سود و زیانی به هر کس می رسد در چارچوب حکومت و اراده اوست پس با تکیه به حمایت چنین خدایی چرا از کسی ترسی به دل راه بدهم (۵۶) 🔸۲۲۹- تجلیل قرآن از مهمان نوازی حضرت ابراهیم (از کلیدهای رسیدن ایشان به مقام خلیل اللهی  همین مهمان نوازی بود) (۶۹) 🔸۲۳۰- تمرکز قرآن بر سه خصلت حضرت ابراهیم علیه السلام از جمله «حل برخورد عاقلانه در مواجهه با رفتارها و گفتارهای جاهلانه دیگران» (۷۵) 🔸۲۳۱- هدف از امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح است نه حذف « ان ارید الا الاصلاح فی امة جدی» (۸۸) 🔸۲۳۲- تمام آن خانه هایی که آورده ی گران فروشی ها و کم فروشی های قوم شعیب بود، به سر صاحبانش آوار شد (۹۴) 🔸۲۳۳- درس فوق العاده گرفتاری های دنیوی برای آخرت اندیشان : وقتی گرفتاری دنیوی که موقت است این قدر انسان را بی تاب می کند یک درد دندان همه زندگی انسان را به کام تلخی میکشد وای به گرفتاری آخرت « و اَنْتَ تَعْلَمُ ضَعْفى عَنْ قَليلٍ مِنْ بَلاءِ الدُّنْيا وَ عُقُوباتِها … فَكَيْفَ احْتِمالى لِبَلاءِ الآخِرَةِ وَ جَليلِ وُقُوعِ الْمَكارِهِ فيها» خدایا من که در برابر گرفتاری های دنیوی این قدر شکننده ام در برابر گرفتاری های آخرت چه کنم؟ (۱۰۳)  🔸۲۳۴- شخصیت های بزرگ دینی و معنوی (اولو بقیة) که در مقابل فساد در جامعه سینه سپر می کنند و سپر بلای مردم و مانع فروپاشی جامعه و مانع نزول عذاب الهی می شوند یقیناً بدون داشتن دولت و حکومت نمی توانند کاری از پیش ببرند ! مگر صد سال گذشته علما بزرگ توانستند با تجاوز شیاطین وهابی سعودی ، به حرم اهل بیت در بقیع برخورد بازدارنده کنند؟! ( قدردانِ نظام اسلامی و اصل ولایت فقیه باشیم )  (۱۶) 🔸۲۳۵- تاکید قرآن بر عربی بودن زبان کلام وحی، که زبان معیارِ زندگی در عصر ظهور است به منتظران ظهور این پیام را دارد که برای آشنایی با این زبان معیار هرچه بیشتر وقت بگذارند به عصر ظهور نزدیک تر می شوند (۲) 🔸۲۳۶- مبادا به هوای اینکه بعد توبه می کنم الان گناه کنم! این شیطان است که الان شما را می خواهد با گناه بسوزاند به امید آینده ای که معلوم نیست باشد یا  (۹)  🔸۲۳۷- ببینید چگونگی « ان الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور» را ، در نجات حضرت یوسف از ته چاه به تخت پادشاهی مصر!، برادران یوسف می خواستند او را از چشم پدر بیندازند و دور کنند ولی خدا او را در مقابل چشم همه عالم تا قیامت برجسته کرد (۱۵)  🔸۲۳۸- کودکی در گهواره در آن نزدیکی به زبان آمد و نشانه ای برای مشخص شدن بی گناهی و تبرئه جناب یوسف بیان کرد. آری تو با تقوا باش از جایی که به فکر کسی نمی رسد خدا به تو کمک می کند (۲۶) 🌟🌟🌟🌟 @rooshanfekr