بسم الله
🔸
« الْحَيُّ الْقَيُّوم » = 236
🔸
« كُنْ فَيَكُون » = 236
🔻(به حساب ابجد کبیر)
🔸
به ارتباط «الحی القیوم» و «کن فیکون» در روایت زیر فکر کنید ، و نیز اینکه
هر دوی آنها در «مظهریتِ حقیقتِ نفس انسان (مؤمن)» ظهور مییابند. چون هستیِ نفس میتواند آینهی خدای زندهی پاینده، و ظهورِ امر الهی (کُن)، در تحقق همهچیز (فیکون) بشود👇(و نیز اسم «اهیه اشر اهیه» که ذکر «معرفت نفسی» با «هستی و حیات ازلی و ابدی الهی» است)
🔸
انسان مؤمن در بهشت قیامتی مظهر «حیات باقی الهی» و «کن فیکون الهی» میشود.
🔻نامهی از خداوند به انسان مؤمن در بهشت، که میفرماید:
💥
«مِنَ الحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لا يَمُوت، الَى الحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لايَمُوت. امّا بَعدُ، فَإنّى أقُولُ لِلشَّىءِ كُن فَيَكُونُ، و قَد جَعَلتُكَ تَقولُ لِلشَّىءِ كُن فَيكونُ»
🔻فقال النبی (صلى الله عليه و آله):
⚡
«فلا يَقولُ أحَدٌ مِن أهلِ الجَنَّةِ لِلشَّىءِ كُن الا و يَكُون»
🔹
🔻«از جانب [خدای] حیّ قیّومی که نمیمیرد بسوی [بندهی] حیّ قیّومی که نمیمیرد؛ اما بعد، من چون به [هر] چیز گویم «باش»، پس موجود میشود. تو را (نیز مظهر آن) چنان قرار دادم که به (هر) چیز بگویی «باش» موجود شود.
🔻آنگاه رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) فرمود:
⚡
«احدی از اهل بهشت به چیزی نمیگوید «باش» مگر آنکه موجود شود»
🔹
📌«علم الیقین» فیض کاشانی؛ ج٢، ص ١٢٩٢
https://ablibrary.net/#/reading/booklist/8517/576
🔸
🔸
امام خمینی (ره) پیرامون این روایت میفرماید :
🔻 نتیجه این تسلیم اراده به حق در دار آخرت آن شود که حق تعالی اراده او را در عوالم غیب نافذ فرماید و او را مثل اعلای خود قرار دهد، و چنانچه خود ذات مقدّس هرچه را بخواهد ایجاد کند به مجرّد اراده موجود شود، اراده این بنده را هم آن طور قرار دهد؛ چنانچه بعضی از اهل معرفت روایت نمودند از ـ رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) راجع به اهل بهشت که ملکی می آید پیش آنها؛ پس از آن که اذن ورود می طلبد وارد می شود و نامه ای از جناب ربوبیّت به آنها می دهد بعد از آن که از خدای تعالی به آنها سلام ابلاغ نماید.
و این سلطنت الهیّه ای است که به بنده دهند از برای ترک اراده خود و ترک سلطنت هواهای نفسانیّه و اطاعت ابلیس و جنود او.
و در آن نامه است برای هر انسانی که مخاطب به آن است:
⚡ «مِنَ الْحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لا يَمُوتُ الَى الْحَىِّ القَيُّومِ الَّذى لايَمُوتُ. امّا بَعْدُ، فَانّى اقُولُ لِلشَّىْءِ كُنْ فَيَكُونُ، وَ قَدْ جَعَلْتُكَ تَقولُ لِلشَّىْءِ كُنْ فَيكونُ».
فقال (صلى اللَّه عليه و آله):
⚡ «فلا يَقولُ احَدٌ مِنْ اهْلِ الجَنَّةِ لِلشَّىْءِ كُنْ الّا وَ يَكُون».
📌«معاد از دیدگاه امام خمینی» ص۴١٨؛ «آداب الصلوة» ص٣٢و٣٣
www.imam-khomeini.ir/fa/c78_85776/کتاب/معاد_از_دیدگاه_امام_خمینی_س_/مادّۀ_اخروی
🔸
🔻آصف بن برخیا (وزیر سلیمان ع) با بکارگیری باطنیِ
«إهیه أشِر إهیه» (که تعبیر عبری هممعنای «الحی القیوم» است)، تخت بلقیس را
«کن فیکون» و احضار کرد
(الميزان ج۱۵ ص۳۶۳؛ عدة الداعي ص۶۰)
🔻حضرت عیسی ع هم با
«اهیه اشر اهیه» مردگان را
«احیاء» نمود
(تفسیر قرطبی، الجامع لأحكام القرآن ج۳ ص۲۷۱)
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/441458
.
شناسه حدیث : ۴۴۱۴۵۸
نشانی : کلیات حدیث قدسی ج ۱، ص ۷۰۹؛ الجواهر السنیّة، ص٣۶١.
معصوم : مضمر ، حديث قدسی
وَ رَوَى اَلْحَافِظُ اَلْبُرْسِيُّ قَالَ: وَرَدَ فِي اَلْحَدِيثِ اَلْقُدْسِيِّ
🔻
عَنِ اَلرَّبِّ اَلْعَلِيِّ أَنَّهُ يَقُولُ :
💥
«عَبْدِي أَطِعْنِي أَجْعَلْكَ مَثَلِي، أَنَا حَيٌّ لاَ أَمُوتُ أَجْعَلُكَ حَيّاً لاَ تَمُوتُ، أَنَا غَنِيٌّ لاَ أَفْتَقِرُ أَجْعَلُكَ غَنِيّاً لاَ تَفْتَقِرُ، أَنَا مَهْمَا أَشَاءُ يَكُونُ أَجْعَلُكَ مَهْمَا تَشَاءُ يَكُونُ»
🔸
[اى] بندهام! طاعت وبندگى مرا بنما تا تو را مَثَلِ خويش گردانم، من زنده اى هستم كه مرگ را به من راهى نيست، تو را نيز حياتى بخشم كه مرگى در پى نداشته باشد، من بىنيازى هستم كه هرگز نيازمند نمى شوم، تو را نيز آنچنان بىنياز گردانم كه هرگز فقير نشوى، من هرچه بخواهم موجود مى شود، تو را نيز چنان گردانم كه هرچه بخواهى موجود شود.
(جمال آفتاب، ج٩ ص١٢٧)
🔸
@Salehi786