❓پرسش۱۴۱: آیا در ، صحیح است و کسی به آن قائل شده است؟! ✍پاسخ: دو حالت دارد: یا در کلام موجب است یا در کلام غیر موجب است: 💢 اگر در کلام غیرموجب باشد، قائل به وجوب نصب هستند اما علاوه بر نصب، را نیز جائز می دانند. 🍀مثال: ما جائنی القوم الا حمارٌ. 💢اگر استثناء تام منقطع در کلام موجب باشد، ظاهر کلام و این است که در استثناء تام موجب چه متصل و چه منقطع، همه ادبا قائل به وجوب نصب هستند. 🍀مثال: جاء القوم الا حمارا. اما در تصریح کرده است که در استثناء تام موجب غیر از نصب، بنابر لغتی دیگر نیز جائز است و آیه «فشربوا منه الا قلیلٌ» را حمل بر همین لغت نموده است. نیز نقل کرده است که در اعراب بعد از الا که استثناء تام موجب باشد، همه نصب را ذکر کرده اند و از قول رفع بنابر غفلت کرده اند. 🍀مثال۱: أحرموا كلّهم إلا أبو قتادة لم يحرم‏. 🍀مثال۲: كلّ أمتى معافي إلا المجاهرون بالمعاصي. در این دو مثال، کلمه بعد از الا منصوب نیست بلکه مرفوع است بنابر ابتدا بودن و خبرش یا ذکر شده است یا محذوف است و الا در این دو مثال به معنای است. 📚الحدائق الندية في شرح الفوائد الصمدية، ص394 📚العمدة في النحو، لابن مالك ‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸‌🇵🇸 به کانال بپیوندید ⬇️ https://eitaa.com/joinchat/780861721C8c93ba02f5 ╭❀❓❀╮ @saluni ╰❀📚❀╯