🔘نقد فیلم نگهبان شب: تقابل ظرافت کارگردانی با ضعف فیلمنامه ✍ سید شهاب الدین صدرپور ▪️نگهبان شب، ساخته ی رضا میرکریمی، اثری است که در تقابل ظرافت کارگردانی و ضعف فیلمنامه قرار می‌گیرد. از یک سو، کارگردانی قوی میرکریمی، به همراه بازی‌های درخشان و فضاسازی دقیق، نقاط قوت قابل توجهی را به فیلم می‌بخشد، و از سوی دیگر، فیلمنامه‌ای که از انسجام و پختگی لازم بی‌بهره است، تماشاگر را در برخی از سکانس‌ها سرگردان و گاه سردرگم می‌کند. ▪️میرکریمی با ظرافت و مهارت، فضایی رئالیستی و در عین حال شاعرانه را خلق می‌کند. استفاده از نماهای بلند و میزانسن‌های دقیق، به باورپذیری داستان و انتقال حس کاراکترها به مخاطب کمک شایانی می‌کند. ▪️بازی‌های روان و باورپذیر بازیگران، به خصوص محسن کیایی و تورج الوند، یکی از نقاط قوت اصلی فیلم است. جزئیات بصری و طراحی صحنه به خوبی حس و حال داستان را القا می‌کنند و مخاطب را به دل فضای فیلم می‌برند. موسیقی متن، که توسط همایون شجریان ساخته شده، به طور کامل با حال و هوای فیلم همخوانی دارد و به تأثیرگذاری آن می‌افزاید. ▪️در مقابل اما فیلمنامه نگهبان شب از انسجام و پختگی لازم بی‌بهره است. ضعف در روایت داستان، شخصیت‌پردازی ناقص و گاه کلیشه‌ای، و استفاده از برخی از المان‌های ژانر جادویی که به طور کامل با رئالیسم داستان همخوانی ندارند، از جمله ایرادات فیلمنامه هستند. ▪️فیلم در برخی از سکانس‌ها به ورطه سیاه‌نمایی بی‌حد و حصر فرو می‌رود و از ارائه راه‌حلی برای مشکلات و معضلات مطرح‌شده خودداری می‌کند. ترکیب ژانر رئالیسم با درام عاشقانه، در برخی از سکانس‌ها به خوبی صورت نگرفته و انسجام روایی داستان را خدشه‌دار می‌کند. ▪️نگهبان شب فیلمی است که با وجود نقاط ضعف فیلمنامه، به واسطه کارگردانی قوی، بازی‌های درخشان و فضاسازی دقیق، تماشای آن خالی از لطف نیست. این فیلم تصویری از مشکلات و مصائب قشر ضعیف جامعه را به تصویر می‌کشد و به تأمل در پارادوکس‌های زندگی انسان می‌پردازد. 🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻 🆔@savad_rasaneh