هدایت شده از فرزند انقلاب | میلاد حسنزاده
🔻آنکه روایت را میفهمد، میدان را هدایت میکند
🖊 میلاد حسن زاده _________________________________
▫️در دنیای پیچیده امروز، جنگ دیگر فقط در میدانهای نبرد رخ نمیدهد؛ بلکه جبهه جدیدی از درگیری در عرصه روایتها شکل گرفته است. آنکه میتواند روایت را بهخوبی بفهمد و به شیوهای مؤثر منتقل کند، قادر است میدانهای فکری، فرهنگی، و حتی سیاسی را نیز هدایت کند. بحث روایت، روایتگری و روایتسازی یکی از مباحث کلیدی علوم ارتباطات است که در سالهای اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. قدرت رسانهها در شکلدهی به افکار عمومی و جهتدهی به باورها و رفتارها، ناشی از همین توانایی روایتگری آنهاست.
🔸روایت، فراتر از صرفاً بیان یک داستان یا خبر است. روایت به این معناست که چگونه واقعیتها را سازماندهی کنیم، از چه زاویهای به آنها بپردازیم و چگونه آن را به مخاطب منتقل کنیم تا بر ذهن و قلب او تأثیر بگذارد. روایتها قدرت این را دارند که ارزشها و هنجارهای جدیدی را القا کنند یا برعکس، ارزشهای موجود را تقویت و تثبیت نمایند. رسانهها و نهادهایی که بهخوبی از این ابزار استفاده میکنند، میتوانند روندهای اجتماعی را شکل دهند و حتی هویتهای فرهنگی و ملی را تغییر دهند.
▪️یکی از نکات مهم در روایتگری، توانایی انتقال پیام بهگونهای است که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و آن را باور کند. در این زمینه، درک عمیق از نیازها و دغدغههای مخاطب، نقطه شروع روایتگری موفق است. کسی که میدان را هدایت میکند، پیش از هر چیز میدان روایتها را بهخوبی درک کرده است. او میداند کدام روایتها باید تقویت شوند، کدام روایتها باید تغییر کنند و چگونه میتوان روایتهای جدیدی را خلق کرد.
🔻یکی از ابزارهای مؤثر در روایتگری، دراماتیزه کردن خبر است. این اصطلاح به معنای افزودن عناصر داستانی و احساسی به یک خبر یا روایت است، بهگونهای که مخاطب بهطور عمیقتری با آن درگیر شود. دراماتیزه کردن خبر باعث میشود پیام از سطح اطلاعاتی فراتر رفته و به سطح احساسی و عاطفی مخاطب نفوذ کند.
▫️درام دادن به خبر، به معنای ایجاد کشش و جذابیت بیشتر است. این کار معمولاً از طریق برجسته کردن جزئیات خاص، نمایش تضادها و تعارضات، یا تأکید بر لحظات اوج و حساس انجام میشود. برای مثال، روایت یک حادثه معمولی در صورتی میتواند توجه مخاطب را جلب کند که چالشهای انسانی، احساسات و جزئیات دراماتیک آن بهخوبی به تصویر کشیده شود.
🔻به این مثال توجه کنید:
خبر بدون درام:
«امروز در یک مدرسه، زنگ ورزش برای چند دقیقه با تأخیر برگزار شد زیرا یک پرنده وارد سالن شده بود.»
خبر دراماتیزه:
«وقتی که دانشآموزان برای زنگ ورزش آماده میشدند، چیزی غیرمنتظره فضای سالن را به هم ریخت: یک پرنده کوچک، با بالهای لرزان و نگاه هراسان، راهش را گم کرده بود و در میان سقف بلند سالن سرگردان بود. کودکان ابتدا از این مهمان ناخوانده متعجب شدند، اما بعد از مدتی با شور و شوق به کمکش شتافتند. لحظهای که پرنده دوباره پرواز کرد و از پنجره به آسمان بازگشت، سالن پر از صدای شادی و کف زدن شد. این ماجرا شاید کوتاه بود، اما در دلهای کوچک آن بچهها، درس بزرگی از امید و همدلی به جا گذاشت.»
▪️در خبر دراماتیزه، با افزودن جزئیات احساسی، تصویرسازی و استفاده از جملات تأثیرگذار، مخاطب نهتنها از خبر مطلع میشود، بلکه با آن همذاتپنداری میکند و بهطور عمیقتری درگیر میشود. در اینجا تفاوت میان یک روایت خشک و ساده با یک روایت دراماتیزه کاملاً مشهود است. روایت دوم نهتنها توجه مخاطب را جلب میکند، بلکه او را با عمق ماجرا همراه میسازد.
🔻از نظر علمی، این تکنیک بر اساس یافتههای علوم شناختی و روانشناسی عمل میکند. مغز انسان بهطور طبیعی به داستانها واکنش مثبت نشان میدهد و اطلاعاتی را که در قالب یک داستان روایت شده باشد، بهتر به خاطر میسپارد. دراماتیزه کردن خبر، نهتنها پیام را جذابتر میکند، بلکه تأثیر آن را نیز ماندگارتر میسازد.
▫️در شرایطی که کشور ما از نظر فرهنگی، تاریخی و مبنایی تفاوتهای زیادی با جریان اصلی حاکم بر رسانههای جهانی دارد، اهمیت روایتگری دوچندان میشود. روایت برتر، میزان قدرت و حوزه اثرگذاری افراد و رسانهها را تعیین میکند. در نبرد بین اندیشهها، دیدگاهها و تمدنها، جنگ روایتها در بسیاری از موارد جایگزین ابزارهای سخت شده است. به همین دلیل، فهم روایت و مهارت در روایتگری بهمثابه یک ابزار استراتژیک برای حفظ هویت فرهنگی و ملی اهمیت دارد.
▪️در مواجهه با روایتهای تحریفشده از تاریخ یا فرهنگ ایرانی-اسلامی در رسانههای جهانی، نخبگان باید توانایی مقابله با این تحریفها را با ارائه روایتهای دقیق، جذاب و مستدل داشته باشند. در غیر این صورت، روایتهای نادرست میتوانند زمینهساز تغییرات نامطلوب در هویت جمعی و باورهای اجتماعی شوند.
هدایت شده از فرزند انقلاب | میلاد حسنزاده
برای کسانی که به دنبال یادگیری اصول و تکنیکهای روایتگری هستند، کتاب «روایتگری مؤثر» نوشته کندال هاول و ترجمه پیام تیرانداز از انتشارات خبرگزاری فارس یکی از منابع بسیار ارزشمند است. این کتاب یک راهنمای عملی برای تشخیص عناصر ضروری در یک روایت است که ذهن مخاطب به آن نیاز دارد.
🔺مطالب کتاب بر اساس جدیدترین یافتههای علوم اعصاب، روانشناسی و شناختی طراحی شده و به شما کمک میکند تا با بهرهگیری از قدرت داستانها، تأثیرگذاری بیشتری در ارتباطات خود داشته باشید. با خواندن این کتاب، میتوانید یاد بگیرید که چگونه پیامهای خود را بهگونهای طراحی و ارائه کنید که مخاطبان نهتنها آن را درک کنند، بلکه بهطور عمیقی تحت تأثیر قرار بگیرند.
▫️نخبگان جامعه باید درک کنند که روایتگری، صرفاً ابزار رسانهها نیست، بلکه یک مسئولیت اجتماعی و فرهنگی است. در دنیای امروز، آنکه روایت را میفهمد و آن را بهدرستی منتقل میکند، میتواند مسیر جامعه را در جهتی که مطلوب میداند، هدایت کند. روایتها ابزار قدرتاند؛ قدرتی که اگر بهدرستی در اختیار نخبگان قرار گیرد، میتواند گفتمانساز و تحولآفرین باشد.
#رسانه #روایت
#فرزند_انقلاب | لینک کانال 👇
@revolutionson
9.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘هوش مصنوعی چینی و بلایی که بر سر غول های فناوری هوش مصنوعی آورده است
#DeepSeek
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘سوگیری یا خطای تایید | The Confirmation Bias
▪️این نوع پیشداوری زمانی روی میدهد که افراد بیشتر به مطالب و اخباری در زمینهای گوش میدهند که مطابق نظر آنها است. در این سوگیری شناختی، افراد تمایل دارند از اطلاعاتی که عقاید قبلی آنها را تأیید میکند ، طرفداری کنند.
▫️مثلا وقتی شایعهای مربوط به یک تیم پرطرفدار در جامعه منتشر میشود. طرفداران این تیم در محفلهای خود دائما آن را رد میکنند و با استدلالهای قوی اثبات میکنند که چنین چیزی نمیتواند اتفاق افتاده باشد در حالی که اگر فردی از تیم مخالف در جمع حضور داشته باشد ممکن نظری کاملا مخالف داشته باشد.
▪️چنین بحثهایی اغلب به نتیجه نمیرسند و احتمالا هر دو طرف مبتنی بر تعصبی که دارند واقعیت اصلی را نمیتوانند درک کنند و تحلیل درستی از آن داشته باشند.
▫️در بسیاری موارد مردم در مورد اخبار موجود در جامعه در مورد مطالب و روایتهای واحد، دیدگاههای کاملا متفاوتی دارند. در عمق نظر آنها عطشی برای تایید عقاید قبلی و ذهنی آنها وجود دارد نه تحلیل صحیح موضوع حاضر.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘سینمای وسترن
▫️سینمای وسترن با اولین فیلم خود سرقت بزرگ قطار (۱۹۰۳) سابقهای طولانی و هواداران فراوانی دارد تصویر ۴۲ این ژانر چنان محبوب بود که در کشورهای زیادی از جمله ایتالیا٬مکزیک٬اسپانیا و حتی آلمان شرقی هم فیلم وسترن ساخته میشد.
▪️در فاصلهی سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۳ در استودیوهای فیلم سازی آلمان شرقی فیلم وسترن ساخته شد و جالب این که در این فیلم های مشهور به سرخ پوستی سرخ پوستها همیشه آدمهای خوبی بودند که با سرمایه داران میجنگیدند.قصهی فیلمهای وسترن معمولاً در دشتها بیابانها و شهرها میگذرد و این مناظر گاه چنان زیبا هستند که نماهایی طولانی از آنها در فیلم عرضه میشود.
📚کتاب مبانی سینما صفحه ۵۸
#عکس_نوشته
#پاراکتاب
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
14.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 کارکردگرایی سینمای آخرالزمانی هالیوود
▫️با رصد آثار آخرالزمانی سینمایی هالیوود مشاهده می کنیم تعداد قابل توجهی از این تولیدات دارای مضامین انتقادی نسبت به نوع کنونی حیات بشری است.
▪️اتفاقات مهیب آخرالزمانی به نمایش گذاشته شده در این دسته از محصولات، معلول شیوه و نوع حیات بشری است و عامل انسانی دارند.
▫️به عنوان نمونه در فیلم های آخرالزمانی همچون سری فیلم های Terminator و یا The creator محصول سال 2023 مشاهده می کنیم، هوش مصنوعی که خود انسان ها خالق آن بوده اند، اکنون به تهدیدی بزرگ برای ادامه حیات آن ها تبدیل و موجب نابودی قسمت عمده ای از تمدن بشری شده است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
36.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 پیچیدگی های جنگ شناختی
https://eitaa.com/joinchat/1828258374C648466e682
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘حمایت همه جانبه ی گوگل از اسرائیل
▫️اسناد داخلی گوگل نشان میدهد که این شرکت بهطور مستقیم به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی و نظامیان صهیونیست کمک میکند؛ این درحالی است که گوگل پس از اعتراض کارکنانش به قرارداد رایانش ابری با رژیم صهیونیستی(Nimbus) همواره تلاش کرده نشان دهد که از رژیم اشغالگر فاصله گرفته است. اما حمایت های گوگل تنها به این قرارداد محدود نمی شود.گوگل از سال ۲۰۲۱ (زمان انعقاد قرارداد نیمبوس) پیمانکار اصلی رژیم صهیونیستی در زمینه فناوریهای هوش مصنوعی بوده است.
▪️گوگل تعدادی از شرکتهای نوپای اسرائیلی (از جملهWAZE، Slicklogin Elastifile و Alooma) را خریداری و پشتیبانی کرده و آنها را آموزش و توسعه داده است و در شرکتهای نوپای امنیت سایبری اسرائیلی وابسته به واحد ۸۲۰۰ سرمایهگذاری کرده است.
▫️توافق همکاری بین Google Pay و بانک لئومی، که تأمین مالی ساخت شهرکها را بر عهده دارد، امضا شده است که این با دیدگاه بخشی از غرب که فعالیت اقتصادی در شهرکها را نقض قوانین بینالمللی میدانند، در تضاد است.
▪️ پروژه E-nnovate که در آن گوگل متعهد به افزایش تولید ناخالص داخلی اسرائیل شده است.فلسطین در نقشههای گوگل وجود ندارد، حتی گوگل قبلاً نام کرانه باختری را حذف کرده بود و آن را یک خطای فنی دانست که برطرف شده است. در نقب، نامهای فلسطینی وجود ندارد و فقط نامهای اسرائیلی دیده میشود.
▫️این جانبداری فقط به موارد مشهود محدود نمیشود، بلکه جانبداری پنهانی در الگوریتمهای عمیق نیز وجود دارد. گوگل، ویژگی تکمیل خودکار جستجو (Auto Completion) را نه تنها بر اساس اطلاعات جمعآوریشده از کاربران و محیط آنها، بلکه بر اساس «سیاستهای» خود تعیین میکند.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘آسیبهای جنگ شناختی
▪️ جابجایی اولویتها
▫️براثر جنگ شناختی اولویتهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی افراد تغییر میکند. آنان برخلاف گذشته به اولویتهای تازه ای روی می آورند در تغییر اولویتها اختیارش دست خودش نیست چشم انداز فکری و رفتاری اش در این صورت مبهم و نامشخص نیست.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 کاری که رسانه با ما میکند
▪️اگر سقوطی در کار باشد در مغزها و ذهن هاست...
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘بازنشر اخبار جعلی و کپیکردن ایدههای دیگران چه حکمی دارد
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام