بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمدلله الذی لیس لقضائه دافع ولا لعطائه مانع ولا کصنعه صنع صانع»¹
🔹 مسائل مربوط به ادعیه در
#اسلام یک حساب بسیار ویژه و مهمی دارد. بعد از
#قرآن کریم که جنبهی مافوق امور عادی دارد و
#معجزه الهی است، دعاهای ائمه
#شیعه از حضرت
#علی (علیهالسلام) و سایر
#ائمه (علیهمالسلام)، بهترین دلیل معرفتی برای اهل
#فکر و
#معرفت و
#وجدان بشر است، به طوریکه اگر کسانی که اصلاً
#دین ندارند یا دین اسلام ندارند، مضامین این ادعیه را بشنوند یا بخوانند یا بفهمند؛ بعید نیست که اسلام بیاورند و این معجزهای است که خداوند پس از قرآن کریم برای بشریت قرار داده است.
«الحمد الله الذی لیس لقضائه دافع و لا لعطائه مانع»
⏮ ابتدای دعای شریف عرفه از
#عظمت خداوند گفتگو میفرماید،
#سیدالشهداء (علیهالسلام) در موقف بسیار لطیف و ملکوتی
#عرفات این
#دعا را بدون اینکه از روی چیزی بیان کند، انشاء کرده است. انشای دعا مانند
#قنوت در
#نماز میماند؛ ما در نماز یک تکالیفی داریم مانند
#اذان،
#اقامه، تکبیر، سورهی مبارکه
#حمد و یک سورهی دیگر از قرآن، اینها همه تکالیفی است که از بزرگان بندگان خدا که این طرز عبادت آنهاست، پیروی میکنیم.
اما ما در قنوت، دعوتها و حاجات و مشکلات خودمان را با خداوند در میان میگذاریم و لذا انسان در نماز اجازه دارد که حاجات خودش را با خداوند در میان بگذارد.
این بیان
#حاجات یک لطافتی میخواهد، یک وجدانی میخواهد ملکوتی و فرشتهای، که مانند عرض حاجات
#فرشتگان با خدا باشد، این را هر کسی ندارد؛ میتواند
#انسان یک چیزی بخواهد که برایش سود نداشته باشد: خدایا به من صد و پنجاه سال
#عمر بده!. خوب آیا این صد و پنجاه سال در عصر چه کسی واقع میشود، در حکومت چه کسانی واقع میشود، در معاشرت چه ملتی و خانوادهای واقع میشود، اینها را که عقلش نمیرسد و لذا میگوید: خدایا من صد و پنجاه سال از تو عمر میخواهم!. اگر همان موقع میدانست که این چه مشکلاتی ایجاد میکند، هیچوقت نمیخواست. بنابراین دعا عبارت است از یک لطافت خاصی که برگرفته از
#ایمان کامل،
#معرفت کامل و
#محبت کامل است. و حضرت سیدالشهداء (علیهالسلام) دارای این فضائل بود و مکانش هم که اشرف امکنه بود، وقتش هم اشرف ازمنه بود. شروع کرد به این قنوت، به این عبادت که دعا باشد.
☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_____
۱) [
#مفاتیح_الجنان ، دعای
#عرفه]
@seyedololama