📕 هفدهمین میزگرد از سری میزگردهای آزاد ادبی
#بوطیقا در مؤسسۀ شهرستان ادب برگزار شد و قربان ولیئی، زهیر توکلی، سروش عمرانی و علیرضا سمیعی دربارۀ
#شعر_عرفانی در زبان فارسی به بحث و گفتوگو پرداختند.
خلاصهی جلسه:
✔️ دکتر
#قربان_ولیئی: «غنیترین زبان برای بیان مواجیدی که همه در آن مشترک نیستند و تجربۀ عمومی نیست، شعر است که زبان رمز و اشاره دارد. میگوید: زبان معرفت گنگ است؛ کلامنا اشاره. لذا زبان عرفان فیگوراتیو، تصویری و شعری است؛ زیرا عارف برای درمیانگذاشتن مواجید یا همان یافتههایش باید همدلی مردم را برانگیزد و آرامآرام آنها را بالا بیاورد تا به او نزدیک شوند.»
✔️
#زهیر_توکلی: «شعر معاصر، هم در حوزۀ نقد و هم در حوزۀ شعر، تحتتأثیر هژمنی حزب توده، سویۀ سیاسی و اجتماعی پررنگی گرفته است. طوریکه انگار باید در خدمت مبارزه باشد. یعنی اینها هرنوع شعری را ناچیز میدانستند و همین که نوشتهای طعم مبارزه میداد، آن را در بوقوکرنا میکردند.»
✔️
#سروش_عمرانی: «ببینید با کلی هزینه، فیلم میسازیم، ولی ماندگار نمیشود و گاهی مخاطب چندانی هم ندارد؛ هنوز نمیتوانیم خطیرترین و عمیقترین حرفهایمان را در سینما بیاوریم. اما قدما تحت ژانر پذیرفتهشدهای قصه میگفتند و شخصیت میساختند و سعی داشتند با شناخت واکنشهای مخاطب، او را هدایت کنند.»
✔️
#علیرضا_سمیعی: «در این نگرشهای جدید یکجور تقلیل شعر عرفانی به اخلاق عرفی دیده میشود که بیشتر به تحریف شعر عرفانی و میراث عرفانی منجر شده است. مثلاً اگر این قرائتهای رمانتیک از شعر عرفانی را سند و ملاک بدانیم، آنموقع نمیدانیم با آنچه از رفتار خشماگین و کردار بیپروای شمس تبریزی نقل شده چکار باید بکنیم. آیا باید بگوییم بسیاری از شاعران صوفیمسلک مثل سنایی و مولوی، عارف نبودهاند؟»
▪️گزارش و مشروح این نشست به زودی منتشر میشود.
☑️
@ShahrestanAdab