اصل اول بخیری است.
هر موجودی به اقتضای
عین ثابت خودش از علم به عین می آید و تجلی می کند، همان گونه که هر موجود در کمال اوّلیاش که اصل تحقّق و وجود اوست به اقتضای عین ثابت خویش تنزّل میکند. در قوس صعود در رسیدن به کمالات ثانوی نیز به اقتضای عین ثابتش سعهی وجودی پیدا میکند و مراتب وجودی را طی میکند؛
لذا جناب خواجه عبدالله انصاری گوید:
الهی! همه از آخر ترسند و عبدالله از اول.
که مراد وی از اوّل، همان عین ثابت است منتها چون اکثری به جز کمّل از اولیای الهی، از اوّل خود و دیگران خبر ندارند از خداوند عاقبت بخیری طلب نمایند و گرنه اوّل به خیری اصل است.
📖
#شرح_دفتر_دل ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، داود صمدی آملی، ص ۲۷۳
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢