نامه ها بر نامهها ۱۲
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۲
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#قسمت_۱
اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم
بسماللهالرحمنالرحیم
الْحَمْدُ وَ الثَّنَاءُ لِعَیْنِ الْوُجودِ , ثُم الصَّلاَةُ وَ السَلامُ علی واقف مواقف الشهود، سیدنا ابی القاسم محمد (ص) و علی آله امناء المعبود.
عبارتی را که دیروز از کتاب نامهها بر نامهها به محضر مقدستان عرضه کردیم، که این فرمایشات برگرفته شده از متن آیات و روایات اهل بیت علیه و علیهم الصلاه و السلام هست، فرمودند که:
"دائما طاهر باش و به حال خويشتن ناظر باش و عيوب ديگران را ساتر باش."
این نحوه نظم ادبی در مقام گفتار و عبارات به روال روش قرآن کریم هم هست، و لذا قرآن گرچه کتاب شعر نیست اما از جنبهی فصاحت و بلاغت به روش ادبیات عرب فصیحترین عبارات را از جنبهی ادبیاتی پیاده فرمود.
شاید به قرائتهای مختلف، آیات قرآن را بشود به انحاء گوناگون قرائت کرد، اما فصیحترین قرائات را همین روایت حفص از عاصم میدانیم که جناب عاصم هم این قرائت افضل را از محضر مبارک حضرت امام امیرالمؤمنین سلام الله علیه تلقی فرمودند.
غرض، خود قرآن را هم میبینیم که شبیه یک نثر مسجع است، از جنبهی عبارات نثریاش،
گاهی چند آیه با حرف " ن " تمام میشود: یعلمون، تعلمون، عالمون، واقفون (مثلا.)
گاهی با حرف " الف" تمام میشود: علیما، حکیما ، عظیما، به این نحوه.
این روش را ، این بزرگواران اهل معرفت هم در مقام پند و موعظهشان مراعات میکنند که؛ روش قرآنی است و تأثیرش در نفوس مستعده زیاد است.
این است که نثر را هم میبینید، نثر مسجع کَانَّه با سجع و قافیهی خاص است:
"دائما طاهر باش و به حال خويشتن ناظر باش، عيوب ديگران را ساتر باش. با همه مهربان باش و از همه گريزان باش."
شبیه نثر مسجع است. این رمز موفقیت یک انسان است که در اجتماع زندگی کند، در عین حالی که در متن اجتماع هم هست، با همهی گروههای مختلف اجتماع (بر اساس ضرورت زندگی) روابط اجتماعی هم دارد، اما در عین حال خودش را در مقام توحید هم باید مشاهده بکند. با اجتماع باشد ، اما در عین حال از همه گريزان باشد. این "از همه گريزان باشد" یکی از مصادیق "همه" خودش است. نه تنها از همهی مردم گريزان است به سوی حق متعال که خدای متعال در قرآنش امر فرمود به ما که؛ ففروا الی الله، از همه فرار کنید به سوی حق متعال. چون اگر همه با خدای متعال باشند، و شخص خودش هم با خدای متعال باشد، قطعا شری پیش نمیآید، اما به هر حال چون خلقاند، حدودی دارند، و هر کسی باید در حدّ خودش قدم بردارد و نوعا از غیر معصومین سلام الله علیهم اجمعین میبینیم که اشتباهات و خطاها و تجاوز از حدود رخ میدهد، و لذا به ما امر فرمود: ففروا الی الله.
یکی از خصایص اهل ایمان حقیقی این است که دائما از مردم در حال فرار به سوی حق متعال است، اما معنایش این نیست که اجتماع را رها کند، دلسوزی نکند، مهربانی نداشته باشد، با مردم انس و الفت نگیرد، در راه خیر با آنها همگام نباشد، روابطش را از مطلق اجتماع قطع کند، بعد در گوشهای حالت رهبانیت بگیرد، بگوید که من از همه فرار کردهام به خدای متعال پناه بردهام، این نیست.
جناب حضرت نوح را در زندگیاش مطالعه میفرمایید، با این که از جنبهی رسالت ۹۵۰ سال از طرف حق متعال به عنوان رسول مردم، امر رسالت را انجام میداد، اما در عین حال در متن مردم هم بود. شبانه روز از مردم گستاخیها میدید، فحشها میشنید، ناسزاها تحمل میکرد، حرفهای تلخ تحمل میکرد.
در سورهی مبارکهی نوح که قرآن به احترام این مرد الهی یک سوره را به اسمش معرفی کرد و به نام سورهی نوح نامید، علاوه بر این که در آیات دیگری از جناب نوح نام برده،
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۲
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۲
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
نامه ها بر نامهها ۱۲
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۲
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#قسمت_۲
در اینجا هم سورهی مبارکهی نوح را
به اسم مبارک ایشان نامگذاری فرمود.
در این سوره از جناب نوح نبی نقل میکند میگوید:
بارالها نمیدانم که این مردم چهشان است؟! هرچه من اینها را دعوت به سوی تو میکنم از من بیشتر فرار میکنند، از من گریزاناند!
این همانی است که در جلسهی اول به عرض رساندیم؛
مردمی که از آقای خودشان دور بشوند این مردم معضبترین مردماند.
حالا یا از طرف حق متعال امر میشود
که آقایشان از آنها دست بکشد، یا اینکه خودشان از بس که بیسعادتاند، نه تنها حرف آقایشان، رهبرشان، بزرگشان در آنها اثر مثبت نمیگذارد، بلکه وقتی او حرف میزند در اینها اثر منفیتر میگذارد!
به جای اینکه اینها حرفهای نوح را بگیرند نزدیکتر بشوند
اصلاً تا صحبت او را میشنیدند
انگشتان در گوششان مینهادند و میگفتند یک جوری باشد که اصلا ما حرف او را نشنویم!
این صحنه برای خود جناب رسول الله نسبت به عموهایش؛ ابوجهل و ابولهب هم پیش آمد که:
تا آخرین لحظه این دو تا عمو
حوصله نداشتند حرف برادرزادهشان را حتی گوش دهند!
وقتی به حضرت گاهگاهی بر اساس (مثلاً) اتفاق میرسیدند، صحبت آقا شروع
میشد، فرمایشی از آقا شروع میشد، انگشت در گوشهایشان مینهادند که حتی صحبت پیغمبر را هم نشنوند! تا این اندازه!
گاهی واقعاً بعضیها اینقدر بیسعادت میشوند که دلسوزترین فرد خودشان را نه تنها فراموش میکنند، بلکه به باد استهزاء و مسخره میگیرند.
سورهی نوح را قرائت میفرمایید؛
با آن چند آیهی اوایل از آیه پنجم ششم به بعد حدود چهار پنج آیه است که به پیشگاه الهی از امت خودش شکایت میکند:
بار الها! اصلاً گوش به حرف من نمیدهند، حرف میزنم انگشت در گوششان میگذارند که صدای من را هم نشنوند، من را میبینند رو برمیگردانند!
اینها خیلی شماتتها و روشهای بدگویی و دشنامی هست که تحملاش واقعاً سخت است.
اینها موت اسود هست برای مثل حضرت نوح سلام الله علیه
چون آدم روزه بگیرد نورانی میشود
هم خودش محترم است
هم در بین دیگران به احترام او را نگاه میکنند؛ که فلانی روزه میگیرد عجیب آدم خوبی است! درست است که روزه گرفتن سخت است، یک نوع مرگ است، مردن است
اما مردنی است که مردن سبز است، سرسبز میشویم.
و اما یک کسی بیاید اوامر الهی را
نواهی الهی را در متن اجتماع میخواهد که اینها را مراعات کند،
و به کسانی که امر خدا را انجام نمیدهند بخواهد امر کند به مأمورها به نیکیها
کسانی که نهی الهی را مرتکب میشوند منکرات را ارتکاب دارند، اجتناب نمیکنند به اینها امر کند که خودشان را از منکرات دور کنند،
بعد در مقابل این رسالت ابلاغ
فحشها بشنود، ناسزاها بشنود!
گاهی فحشهای مستقیم،
گاهی ناسزاهای مستقیم،
گاهی در پیش، گاهی در پشت سر،
چه کارها میکردند!!
که حضرت نوح پیغمبر با آن عظمت که این همه زجر از دستشان کشید، البته این در اگر بسته شد خدای متعال درهای دیگری هم برایش باز کرد، درهای دیگر باز شد که خدا در قرآنش که کتاب صمد اوست یک کتاب بیکران است که هرگز به پایان نمی رسد
اسم جناب نوح را برد:
《و سَلَامٌ عَلَی نُوحٍ فِي الْعَالَمینَ》
به او یک سلامی داد که سلام او در تمام عوالم وجودی امتداد پیدا میکند.
اینها زیر سر این است که آن فحشها،
آن ناسزاها، آن بیچارگیها را از دست اجتماع کشید، از دست زنش کشید!
زن او و فرزند او سردمداران بدکاران شدند بر علیه این پیرمرد خدا،
پسر او رئیس همهی ناسزا گویان شد!
روز تمام جوانان بیادب و گستاخ کوچه و اجتماع را جمع میکرد و پدرش که در حال کشتیسازی بود می آمدند دسته جمعی به او بد و بیراه میگفتند!
زن هم در درون خانه، او را خون به دلش کرد یعنی چیزی از او باقی نگذاشت!
یک تحملی کرد تحمل ۹۵۰ سال فحش گرفتن!
بعد از ۹۵۰ سال جان به لب آورد میگویند ۷۲ نفر را توانست هدایت کند!
آدم ۹۵۰ سال پیغمبری بکند
در این ۹۵۰ سال همهاش هم از دست مردم یا فحش گرفت یا کتک خورد!
در تاریخ دارد گاهی این پیرمرد را اینقدر میزدند از گوشهایش خون می ریخت...
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۲
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۲
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، اگر جز این در، درِ دیگر هست نشان بده!
فراز ۵۰۷
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
ولایت و انسان کامل(۵)
مُعطی نبوت و رسالت، اسم ظاهر است که احکامشان متعلق به تجلیه است و مُعطی ولایت اسم باطن،که مفید تحلیه است و هر چیزی را علامت است و علامت سفرای الهی ولایت است و چون ولایت شامل رسالت و نبوت تشریعی و نبوت عامه غير تشریعی میباشد از آن به فلک محیط عام تعبیر شده است، ( و مراد از نبوت عامّه غیر تشریعی، همان نبوت اِنبائی است که در نبوت اِنبائی، اِنباء و اخبار معارف و حقایق الهیه است یعنی ولیّ در مقام فنای فی الله بر حقایق و معارف الهیه اطلاع مییابد و چون از گلشن راز باز آمد، از آن حقایق اِنباء میکند و چون این مقام برای اولیاء است و اختصاص به نبیّ و رسول تشریعی ندارد، در لسان اهل ولایت به نبّوت عامّه تعبیر میگردد).
📗#مآثر_آثار_لطائف_نوری، ج اول،ص ۱۲۶، موثر ۲۶، حضرت ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی(ره)، تدوین: داود صمدی آملی
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
کانال شاخه طوبی
نامه ها بر نامهها ۱۲ #شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۲ #حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی #قسمت_۲ در اینجا هم سوره
نامهها بر نامهها ۱۲
قسمت ۳
گاهی بیهوش بود یک روز دو روز در بیهوشی به سر میبرد تا کمکم حالش جا بیاید. دلسوزیاش را از مردم هم استنکاف نکرد، باز هم وقتی به هوش میآمد باز هم میرفت برای راهنمایی مردم حرف میزد.
دل او را آنچنان به درد آوردند که یکدفعه خدا این مردم بیلیاقت را طعمهی طوفانی کرد که معروف شد به طوفان نوح، دیگر کسی باقی نماند.
این وظیفهی یک انسان الهی قرآنی، وظیفهی یک انسان الهی عرشی، که باید اینجور برای مردم دلسوزی کند.
این مرگ اسود است، این مردنی است که آدم به خاک سیاه مینشیند.
یک وقتی انسان جسم طبیعیاش را از دست میدهد، اگر آدم خوبی باشد مردم جمع میشوند با احترام او را بر میدارند. یک وقتی هم جسم طبیعی را از دست میدهد اگر هم آدم بدی هم باشد، باز هم مردم به یک نحوی برای اینکه فامیل است، دوست است، رفیق است، میگویند:
حالا درست است بدیهایی هم داشته، اما خوب نیست جنازهاش را بگذاریم، بله برویم جنازهاش را برداریم.
اما این چه موت و مرگی است که هر روز کتک بخورد بیفتد بیهوش بشود از گوشاش خون بیاید مغز سرش را ضربه بزنند، بعد مجدداً بدون اینکه هیچکس حتی بَرش دارد پیش طبیبی ببرد برای معالجه اقدامی کند، جنازهاش جسدش آنجا بیفتد تا کمکم کمکم سرحال بیاید مجدداً باز هم روز از نو روزی از نو، باز هم دعوت، کتک خوردن!
۹۵۰سال ۹۵۰ بار مُرد و زنده شد. شاید هم به یک تعبیری ۹۵۰ هزار بار مُرد و زنده شد، از دست مردم.
در سورهی مبارکهی نوح از حضرتش خدای متعال نقل کرد، فرمود که؛ بار الها من از این مردم به سوی تو فرار میکنم. در پایان سورهی نوح هم آمده، فرمود: بارالها آن هم معلوم میشود از جنبهی ولایت تکوینی تشخیص داده که مجوز الهی است امر الهی است وگرنه شاید اگر خودش بود این کار را باز هم نمیکرد، که دعا کرد نفرین کرد: بار الها از این مردم، دیّاری باقی نگذار. از دستشان به ستوه درآمدم.
حرف یک روز و یک سال و ده سال نیست، این اندازه.
این است که امر شد ففروا الی الله؛ به سوی خدای متعال از مردم فرار کن ، اما نه معنای فرار این است که اجتماع را رها کن دلسوزی نکن.
همان حضرت نوح هم ۹۵۰ سال داشت از مردم فرار میکرد، یعنی به رنگ مردم در نیا. با مردم باش دلسوزی بکن از هر جهت برای آنها مهربانی بفرما.
بدترین جسارت را به امام زینالعابدین میکرد یکی از فامیلهای او، حضرت رحِم خودش را با او قطع نکرد. باز هم به او انباشته انباشته انعام میداد!
میگفتند: آقاجان آخر این که اینقدر فحش میگوید ناسزا به شما میگوید!
چرا ول نمیکنی او را؟!
فرمود: از ناحیهی ایشان نسبت به ما رحم را قطع کرد، اما ما نمیخواهیم رحم خودمان را با او قطع کنیم. اینجور دلسوز هستند.
آنها را خدای متعال رب العالمین، آقاییشان میکند برای خلق و میگوید؛ نباید دست از خلق من بکشید.
اینکه میفرماید: "با همه باش" این معیّت معیّت قیومیهی حقمتعال است؛ "هو معکم اینما کنتم" است. همانطوری که خدا با همه هست تو هم که اهل تقوا هستی در مسیر الهی هستی، تو هم با همه باش اما در عین حال بی همه باش یعنی رنگ هیچ کدام را نگیر.
چون اگر مردمی خوباند میخواهی رنگ خوبیشان را بگیری، خب این خوبی از خدای متعال است تو که از خدا رنگ میگیری نیاز به رنگ گرفتن از خوبی مردم هم نداری.
اگر کسی باشد اهل انفاق باشد اهل تقوی باشد، اهل انسانیت باشد تو بخواهی که از او اینها را بگیری، خب اینها ذات اقدس حق متعال فرمود: این رنگ در حقیقت رنگ خدایی است که او گرفته. پس شما این رنگ را خودتان از خدای متعال میگیرید، دستورات الهی این رنگ را به شما میدهد.
وقتی بنا باشد شبانهروز واجبات را انجام بدهی حرام خدا را ترک کنی، کسبات را حلال داشته باشی، آنچه که خدای متعال دستور فرمود همان را اجرا کنی،اگر به مردان خوبی، زنان خوبی، در اجتماع هم برخورد کردی، قطعاً خوبیها همینهایی است که خدای متعال دستور فرمود؛ پس رنگ را از خدا میگیری.
اما اگر با مردم هستی از مردم گریزان باش، برای اینکه اگر خدای ناکرده رنگهای بد دارند تو در آن رنگهای نامطلوب با اینها آمیخته نشو، از اینها فرارکن. آن هم وقتی فرار میکنی، پناهگاه هم میخواهی، پناهگاه تو خداست.
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۲
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۲
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
کانال شاخه طوبی
نامهها بر نامهها ۱۲ قسمت ۳ گاهی بیهوش بود یک روز دو روز در بیهوشی به سر میبرد تا کمکم حالش جا
نامهها بر نامهها ۱۲
#قسمت_۴
با همه باش، اما از مردم گریزان هم باش. هیچگاه از مردم رنگ بد نگیر. اگر میخواهی از مردم رنگ خوب بگیری این خوبی از خداست از خدای متعال رنگ خوب بگیر.
گفت: بهترین دست آن دستی است که فقط به دیگران میبخشد از دیگران چیزی را نمیخواهد، این بهترین دست است.
ما اهل بیتی داریم که اینها کسانیاند که برای ما افتخارند، جوری هم افتخارند که هیچکس نمیتواند بگوید یک امامی از من چیزی خواست.
اما هر کدام از صحابه، مردم همهاش میگویند امام چیزها به ما عنایت فرمود.
این چه دستِ پاکی است که وقتی در پیشگاه الهی رسیدند آنجور اظهار عجز و ناله، آنجور لابه و گریه و تضرع و سجده، سجدههای طولانی شبانه روز و گریهها و اشکهایی که آن محل مهر و سجادهشان را اشکها خیس میکرد!
اما وقتی به مردم میرسیدند آنقدر به مردم دست بخشش داشتند، عطا میکردند اما چیزی از آنها نمیخواستند!
ما یک همچنین آقایانی داریم.
این است که در ادامهاش فرمود (در ادامهاش یک عبارتی دارد که):
"از دریا بخواه نه از جوی"
اگر خوبی هم میخواهی بگیری ، این خوبیهای عموم مردم؛ فلانی یک بازاری خیلی بزرگوار است، فلانی یک مسجدی خیلی خوب است ، فلانی یک کارمند اهل بانک است بسیار متدین است، از اینها خوبیها را نگیر اینها جویاند.
استکان به دست نگیر اگر تشنهای بروی از جوی آب بخوری! حیف است، برو از دریا آب بگیر.
بخواه ،از دریا بخواه نه از جوی!
حالا حرفی نیست آدم از خوبیهای دیگران خوشحال باشد، البته تا شنیدی یک کسی آدم خوبی هست، بازاری خوبی هست خوش حساب خوبی است فروشندهی خوبی است تدیّن خوبی دارد، خوشحال باش؛
الحمدلله، الهی شکر، الحمدلله. فلانی اینقدر خوبی دارد؟ الهی شکر.
خودش خیر ببیند.
اما میخواهی خوبی را یاد بگیری ضرورت ندارد که اگر تشنهای بروی کنار جوی بنشینی آب بخوری، همت بلند کن برو کنار دریا آب بگیر.
برو از کسی خوبی را یاد بگیر که خوبیاش در حد فلان بازاری و در حد فلان بانکی و در حد فلان طلبه و در حد فلان آدم عادی نیست. خوبیهای او را اگر بخواهند بکشند نظام هستی قدرت کشش با او ندارد!
برو از او بگیر.
در روایات اصول کافی کتاب العلم به ما فرمودهاند اگر میخواهید علم هم کسب کنید از این کسانی که یک چاله چوله یک چیزکی، یک پارچی، یک حوضکی، یک برکهای (مثلاً) آب دارند، از اینها نرو علم یاد بگیر.
نامه ها برنامه ها ۱۲
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۲
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۲
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
إلهی، معنا رساست و ورای این الفاظ نارواست؛ ما را به الفاظ ناروای ما مگیر!
فراز ۵۱۱
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
آقای عزیز هیچ موهبتی از نعمت ترک علایق دنیوی بزرگتر نیست که همه مفاسد به این علاقه متعلق است:
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود
زهر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است
📗#هزار_و_یک_کلمه، کلمه ۱۶۸، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
صندوق اسرار
شد آغاز سخن از دفتر دل
ز دل افتادهام در کار مشکل
که این دفتر نباید کرد بازش
نشاید بر ملا بنمود رازش
شکرانهی نعمت ولایت کتمان است.
کتاب هر کس صندوق اسرار اوست، نباید اسرار اشخاص را به بیگانگان ارائه داد. نمینگری که حق جلّ وعلا میفرماید:
"وَلا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَناً قَلِيلاً" و فرمود:
"وَمَا كَانَ اللهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ» و فرمود: "عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَداً، الا مَن ارتَضی مِن رَسُول"
و چه قدر در روایات امر به کتمان شد، و تا چه اندازه اصحاب ائمه( ع) که خواص بودند رازدار بودند.
و گفتار شیخ رئیس در اول و آخر اشارات چه قدر توصیه به ضن و کتمان شد، و شیخ شهاب در آخر حکمت اشراق تا چه اندازه امر به امساک میکند و.... روشن است که آنچه اندر دل بود اظهار آن مشکل بود؛ زیرا اظهار حقایق برای صاحبدلان لازم و ضروری است و
حفظ و کتمان آن از نا اهلان واجب و بدیهی است.
📗#تفسیر_سدره_المنتهی،ج ۱، ص۱۷۳، حضرت علامه حسن زاده آملی(ره)
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏
إلهی، آنکه از مرگ می ترسد از خودش می ترسد.
فراز ۵۱۲
#علامه_حسن_زاده_آملی
#الهی_نامه
#شاخه_طوبی
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
نامهها بر نامهها ۱۲ #قسمت_۴ با همه باش، اما از مردم گریزان هم باش. هیچگاه از مردم رنگ بد نگیر.
نامهها بر نامهها ۱۲
قسمت ۵
علم اگر میخواهی یاد بگیری؛ "و تعلم العلم مِن حَملة العلم"
"حَمَله" به تعبیر طلبگی ما جمع است، جمع حامل، برو از حاملان علم، علم را بگیر، نه از این چالهچولهها!
از حَمَلهی علم، علم بگیر.
حَمَلهی علم کیست؟
امام صادق در اصول کافی از حضرتاش نقل شد فرمود:
حَمَلهی علم ما هستیم، بیایید از ما بگیرید.
این که به عرض رساندیم آن روایت که حضرت خضر به حضرت موسی فرمود: علم شما هر کدام قطره قطره نسبت به دریاست،
آن دریا دریای امام صادق است امام أميرالمؤمنين است پیغمبر و آل پیغمبرند، میخواهید چیزی بگیرید،
بروید از آنها بگیرید.
و لذا با اجتماع باش، از اجتماع دور نشو
دور جسمی نه.
با مردم دور بشوی که جسماً دیگر تو را نبینند، نه مهمانیشان بروی، نه به دیدارشان بروی، نه بازدیدشان بروی، نه به تبریک عروسیشان بروی، نه به تسلیتباد عزایشان بروی، اینطور نکن، اینطوری نه.
با مردم باش، اما با مردم هستی
در عین حال از مردم گریزان باش، چرا ؟
برای اینکه اگر مردم خوباند از دو حال به در نیست، یا خوباند، یا بدند.
اگرخوباند ضرورت ندارد که تو در خوبیها بروی به مردم اقتدا کنی،
اینها چالهچولهها هستند اینها برکهاند، آب دارند؛
تقوا دارد نماز شب میخواند آدم خوبی هست درامور مختلف معاملهای خوش معامله است، خوب است،
اما نمیگویم که از اینها خوبیها را بگیر،
نه اینکه اگر هم گرفتی، بد کردی.
نه؛ خوبی را آدم میتواند از هركسی بگیرد
اما اهل همت باش، خوبی را برو از کسی بگیر (همانطور که فرمود: علم را از کسانی بگیرید که حَمَله و حاملان علماند) که حامل علماند، بروید از آنها بگیرید.
و لذا از مردم گریزان باش، که یا مردم خوباناند یا بداناند؛
اگر خوباناند تو که در محضر دریا هستی نیاز به جوی نداری، اگر بداناند که از بد باید گریزان باشی که رنگ بد نگیری.
با همه باش، بی همه باش.
خداشناس باش و در هر لباس باش.
هیچ میزان ندارد که چه لباسی، خدا شناس است.
ما آنی را میخواهیم که خدا شناس باشد واقعا،
حالا لباساش چیست؟ هر طور که هست.
عناویناش چیست؟ ما کاری به عناوین نداریم، حالا عناویناش؛ درویش است خانقاهی است مسجدی است بازاری است طلبه است حوزوی است دانشگاهی است، هر چه هست،
اما حقیقتاً خداشناس است، خب خیلی خوب است.
کار به عنوان نداریم.
این خدا شناس بودن هم معلوم است دیگر؛ کسی که خداشناس است رنگ و بوی او رنگ و بوی الهی است.
ما میزان خاص نداریم که حتما هرکسی مسجدی است خدا شناس است هرکس مسجد نماز نمیخواند خدا شناس نیست.
هر کسی به حج رفت خدا شناس است هر کسی حاجی نشده خدا شناس نیست.
نه، اینها میزان نیست.
میزان؛ آن خدا شناس بودن شخص است،
میخواهد در هر لباسی باشد، باشد.
در هر لباسی.
ما دیگر کاری به رنگ لباس به نوع لباس به این امور نداریم.
بله، یک دستوراتی خدای متعال فرمود:
باید کسی که خدا شناس است، دستورات الهی را در امور زندگی خودش پیاده کند.
در لباساش، در خورد و خوراکاش، در
معاشرتهایش، در دوستیها و دشمنیهایش،
درمطلق شئون خداشناس باشد،
نامه ها برنامه ها ۱۲
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۲
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۲
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
نامهها بر نامه ها ۱۲
قسمت ۶
ببیند خدا چه میگوید، هرچه خدای متعال به او امر فرمود نهی کرد همانها را ملتزم بشود و منهی بشود، یا دور بشود یا نزدیک بشود، "آنچه فرمود" ما این را میخواهیم.
گاهی میآیند سوال میکنند: آقا فلانی میگویند درویش است آدم خوبی است؟
من چهکار به لفظ درویش دارم!
چهکار به لفظ عارف داریم!
چهکار به لفظ صوفی داریم!
کاری به این الفاظ نداریم، ما میزان داریم،
میزان ما قرآن کریم و اهل بیت علیهم الصلوة و السلام است.
این آقا را در ترازو بگذار.
به تعبیر امام امیرالمؤمنین در نهج البلاغه فرمود: إعرفُ الحق تعرف اهله
حق را اول بشناس بعد اهل حق را بشناس، کار نداشته باش به اینکه این کجایی است، او اهل کجاست؟
نه، اول حق را درست بشناس ببین میزان تو چه هست؟ بعد حالا وقتی حق را شناختی هر کسی را میخواهی ببینی که کیست با این میزانی که داری تطبیق کن، ببین به این میزان میخورد؟
اگر با این میزان خورد، او را به عنوان اهل حق بشناس. این است که وظیفه داریم میزان را که حق و باطل است، از هم جدا میکند، آن میزان را داشته باشیم.
یک کسی بگوید: این میزان را از کجا بهدست بیاوریم؟
این میزان؛
اگر از بیرون میزان دارید؛
مثل اهل بیت علیهم السلام
یا کسانی که در مسیر اهل بیتاند به حقیقت خودشان را خوب ساختهاند، اگر واقعا میتوانند تشخیص بدهند که حق چیست باطل چیست، میروی پیش آن میزان میگویی: آقا! من این گونه از افراد را میخواهم ببینم درست است یا نادرست، شما بگو، شما را من قبول دارم.
اگر هم میخواهی خودت میزان بشوی؛ همانی که قرآن فرمود: ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا
آنچه که دین خدا به تو دستور داده، طبق برنامهی منظم قرآن و اهل بیت، درست پیش برو، بعد کمکم خودت میزان میشوی؛ میبینی که:
چه کسانی به دلات نمیخورند؟
چه کسانی با دینات نمیسازند؟
با چه کسانی باید باشی؟
از چه کسانی باید اعراض کنی؟
این غذایی که الان آوردند را بخورم؟
آن غذا را آوردند نخورم؟
این دعوتی که من را کردند بروم؟
آن دعوت را نروم؟
به تعبیر حضرت استادمان بارها می فرمودند: بو بکشید، بو بکشید!
این "بو بکشید" خب یک شامهای میخواهد که آدم بتواند بو بکشد، شامهی سالم،
همین جوری که میتوانیم به افراد بگوییم با قوهی ظاهری شامهتان بو بکشید، ببینید کنیف چیست و حنیف چیست؟ پاک چیست و ناپاک چیست؟ بالاخره یک بینی سالم میخواهد، یک قوهی شامّهی سالم میخواهد بو بکشد.
حالا کسی که بینیاش را ضربه زده بو نمیتواند بکشد، دیگر ما نمیتوانیم به او امر کنیم حتما بو بکش [ببین] کدام کنیف است کدام حنیف است؟
آنطرفش هم همین است؛
واجبات را اگر واقعا درست انجام بدهد؛
حرام خدا را مرتکب نشود عمداً،
اگر خدای ناکرده سهواً اشتباهی کرد راه توبهاش باز است،
اگر حق الناس دارد ادا میکند،
اگر حق الله است در پیشگاه الهی به توبه مینشیند، برنامههایش را اجرا میکند؛
اگر نماز نخوانده نمازش را بخواند
اگر روزه نگرفته روزه را بگیرد کفارهاش را بدهد
حداقل پلّهی اولیهی دین را مراعات کند.
میآید میگوید که: میخواهم در مسیر انسان سازی و عرفان راه بیفتم، اما میبینی که ظاهر او با ظاهر دین اسلام نمیسازد.
اگر مرد است ظاهرش با ظاهر دستورات اسلامی نمیسازد،
اگر زن است ظاهرش با ظواهر دین نمیسازد.
خب اول از همین مسئلهی اولِ ظاهر شروع کن!
حالا اگر روسری ندارد، درست حجاب ندارد،
چادر درست ندارد، خب اقلاً اولین قدمی که برمیدارد همین باشد.
اسلام ظاهری دارد و باطنهایی،
نامه ها برنامه ها ۱۲
#شرح_نامه_ها_برنامه_ها۱۲
#حضرت_علامه_حسن_زاده_آملی
#استاد_صمدي_آملي
#فایل_صوتی۱۲
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از تو حرکت از خدا برکت ....
#علامه_حسن_زاده_آملی_ره
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
AUD-20220329-WA0042.
2.07M
#دعای_عهد
📝 آخرش...!
یك نفر از راه میرسد،
کـہ بـودنش 🌱
جبرآن تمام نـبودنهاست.
امام زمان عج
🎤استاد #فرهمند
@shakhehtoba
🔸🌸🔸🌸🔸🌸🔸
نامه اي از حضرت آيت الله حسن زاده آملي:
قطب و قلب عالَم امكان و امام الكل في الكل امروز ولي الله الاعظم قائم آل محمد(ص) حجةبن الحسن العسكري مهدي منتظر عجل الله تعالي فرجه الشريف است.
منت خداي را كه فقير را همچون آفتاب روشن شده است كه؛ كيمياگر از اجزاي متفرقه اكسيري ساخته بر نقره طرح ميكند و آن نقره را طلاي احمر مي گرداند و حال آنكه نقره در اندك زمان پوسيده و ناچيز مي شود و طلا برعكس آن چندين هزارسال برقرار و بر يك حال و منوال است و نابود نمي شود.
پس اگر وليّ خدا مانند آن كيمياگر از اكسير التفات خويشتن، بدن خود را همرنگ روح گرداند و باقي و دائم سازد بديع و بعيد نباشد بلكه برخلاف آن عجب باشد. آنانكه منكر وجود ذيجود آنحضرتند و لفظ مهدي و صاحب الزمان را تأويل مي نمايند از كوردلي ايشان است و إلّا به اندك شعور چه جاي انكار آنست والله يهدي مَن يشاء الي صراط مستقيم.
اگر دل كه عرش رحمن است بسوي آسمان حقيقت دهن باز كند و خواهان شروق نور حق شود البته خداوندِ فياض، دهن باز را بي روزي نميگذارد بلكه روزي قلب كه آب حيات علم است همواره از آسمان حقيقت فرو ميريزد و حقيقةالحقايق فياض علي الاطلاق است، كوتاهي و قصور از اين سو است نه از آن سو. غرض اينكه ما نمي گيريم نه اينكه او نمي دهد.
بتعبير باقر علوم النبيين(ع): قلب منكوس است كه دل سرنگون است، چون كاسه اي وارونه است كه دهن را بسوي زمين و پشت آن بسوي آسمان است باران كه ببارد قطره اي از آن نصيب چنين كاسه نمي شود. و ظرف ديگر دهن آن به سوي آسمان باز است و به اندازهء گنجايش خود از آب باران بهره مي گيرد، دلها با باران رحمت رحيميّه اينچنين اند.
دلها سه گونه اند:
دل سرنگون كه هيچ خيري را نگاه نمي دارد و آن دل كافر است
و دلي كه در آن خَجَكي(نقطه اي) سياه است خير و شرّ درآن در كشتي و كشمكش اند پس هركدام از آندو شده است همان بروي چيره خواهد شد
و دلي كه گشوده است در آن چراغهايي مي درخشد و تا روز رستاخيز خاموش نمي شود و آن دل مومن است..
قم _ حسن حسن زاده آملي. ١٣٥٤/١١/٢٣
#علامه_حسن_زاده_آملی_ره
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•ا﷽ا•
📜 سوال از علم شریف جفر :
_چگونه می توان خدمت امام زمان علیه السلام رسید ؟!
📝 پاسخ ...
📽 علامه حسنزاده آملی (ره)
از تو حرکت از خدا برکت ....
#علامه_حسن_زاده_آملی_ره
🌹کانال شاخه طوبی 🌹
👇👇👇
@shakhehtoba
https://eitaa.com/joinchat/2841182208C176d11888a
💢ما را در نشر هر چه بیشتر کانال یاری فرمایید 🙏💢