♦️احیای فکر دینی یا احیای دین؟ (۷) 🔻«احياى فكر دينى» يعنى زنده كردن طرز تفكر خود ما. دين زنده است و هرگز نمى ‏ميرد، يعنى آن حقيقت دين قابل مردن نيست. 🔻چيزى در اجتماع قابل مردن و يا منسوخ شدن است كه يك اصل بهترى بيايد جاى او را بگيرد. مثلًا هيئت بطلميوس يك اصل علمى بود. مدتى در دنيا زنده بود، بعد حقايق ديگرى و اصول ديگرى در هيئت و آسمان‏شناسى پيدا شد، هيئت بطلميوس را از بين برد. همچنين نظريه انباذقُلُس در طبايع اربع و عناصر اربع مرد. 🔻حقايق دين و اصول كلى كه دين ذكر كرده است هرگز مردنى نيست. آن چيزى كه مى ‏گوييم مى ‏ميرد- اگر در زبان خود دين وارد شده است كه قرآن يا سنت مى ‏ميرد- معنايش اين است كه : - دین - در ميان مردم مى ‏ميرد، فكر مردم درباره دين فكر مرده ‏اى است. مقصود ما اين است، و الّا دينْ خودش در ذات خودش نه مى ‏ميرد و نه مردنى است. اسلام يك حساب دارد و مسلمين حساب ديگرى دارند. اسلام زنده است و مسلمانانِ فعلى مرده. 🔻يكى از مسائلى كه امروز علماى اجتماع دنيا رويش حساب مى ‏كنند، زنده بودن اسلام است در عمل؛ يعنى الآن در تمام قاره ‏هاى دنيا (آسيا، آفريقا، آمريكا، اروپا، حتى استراليا) اسلام در حال پيشروى است. ادامه دارد ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (احياى فكر دينى(ده گفتار) *)، ج‏25، ص: 494- 493- https://eitaa.com/shakhes1340