✍️جمهوری اسلامی در دوران پسا ظهور...
🎙آیتالله حائری شیرازی:
🔻«اگر کسی اسب خودش را همراه خودش به معرکه جنگ ببرد، اجر و مزد و سهمش از غنیمت بیشتر از کسی است که پیاده میآید. همانطوری که غنیمتش بیشتر است اجرش هم بیشتر است. خدمات و اجر اسب که بدون اراده و اجبارا به میدان آمده است هم به حساب صاحب اسب گذاشته میشود.
🔻اما انسان اینطور نیست اگر یک انسان را مجبور کنند به کار خیر، اجر کار او به حساب کسانی که او را مجبور کردهاند نمیآید. اگر پیغمبری کلّ قوم خودش را با قدرت مجبور کرد به خوب شدن، و همه با اجبار خوب شدند، از خدمات آنها به هیچ وجه اجر نمیبرد.
🔻 کاری که از روی اجبار صورت بگیرد به حساب این انسان که مجبور بوده است، گذاشته نمیشود. به حساب این انسانی هم که او را مجبور کرده، گذاشته نمیشود. بلکه عقوبت بر هم زدن ناموس خلقت را هم باید جواب بدهد. چون سیره خلقت، دستگاه خلقت، این بود که این موجود خودش انتخابگر باشد و شما آن را برهم زدید.
🔻 اگر داروئی دادیم که از این انسان سلب اختیار شد. چیزی در غذای اینها کردیم تا از اینها سلب قدرت نمودیم. ما آمدیم در علم چیزی کشف کردیم که اگر انسان مصرف کند میل به کار خیر میکند. همانطوری که آدمهای مست وقتی مست شدند بخشش و سخا و کرم پیدا میکنند، مَشتیگری پیدا میکنند؛ همین که در حال سلامت حاضر نیست یک درهم بدهد در حال مستی یک میلیون را میدهد. اگر کسی، کسی را مست کند و یک میلیون از او برای خدا بگیرد، این یک میلیون نه به حساب آن مست گذاشته میشود نه به حساب آن کسی که این را مست کرده. چرا؟ چون این پول با عقل و اراده جا به جا نشده؛ پس اجری هم ندارد.
🔻در حدیث قدسی در مورد عقل گفته شده «بِكَ أُثِيبُ وَ بِكَ أُعَاقِب» به واسطه عقل ثواب داده میشود، با عقل مکافات و مجازات انجام میشود. وقتی عقل حذف شد، دیگر این کار نه به نام فرد مباشر، نه به نام آن کسی که از این مباشر سلب عقل و اراده کرد، ثابت نیست. بلکه آن کسی که از ایشان سلب عقل کرده ولو با داروئی او را مست کرده باید جواب از کار انداختن عقل را هم بدهد. حال اگر کسی یک قومی را از عقل انداخت، یک قومی را از آزادی انداخت، باید پاسخگوی جمیع این مسائل باشد.
🔻بعضیها فکر میکنند امام زمان علیهالسلام وقتی میآید با قوهی قهریه و غلبه و اینها، کاری میکند که اهل عالم مجبوراً خوب شوند و از مردم سلب اختیار میکنند. اما این برنامهی ایشان نیست. ایشان مانع را از سر راه انسانها برمیدارد وگرنه در آن زمان هم «لا اکراه فی الدّین» به قوه خود باقی است. «أَنُلْزِمُكُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها كارِهُون» به قوه خود باقی است. آن زمان هم هر کسی قلباً نخواست بپذیرد، نمیپذیرد.
.................
📝 پی نوشت:
کسانی که با راه انداختن شورای حکمیت یا هر شکل دیگر بخواهند اراده مردم را در جمهوری اسلامی از آنها بگیرند ولو خروجی حکمیت آنها فردی واقعا شایسته باشد خسارت آن بسیار عمیق و بنیادی است چرا که اساس جمهوریت را برهم زدهاند، این اسلامیت تا وقتی با جمهوریت است ارزش دارد وگرنه اسلام دیکتاتوری یا بدون اراده و اختیار و حضور امت ارزشی ندارد، کسانی که جمهوریت را به خطر میاندازند ثواب که نمیبرند باید عقوبت سلب اراده کردن مردم را هم پس بدهند.
کارکرد لیستها تا جایی است که متعدد باشند و به مردم در انتخاب کمک کند نه آنکه با لابیگری تک لیستهایی بیرون آید به انضمام یک لولوی اگر این لیست ما رای نیاورد خیلی بدها رای میآورند و در نتیجه چارهای نیست جز اینکه اختیار و عقل مردم در انتخاب از آنها سلب شود!
.................
📌به شرح حال بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f