#انتقال_به_عالم_دیگر /17
#نحوه_فشار_قبر
برخی برآنند كه، بدن مادّي آدمی در قبر به سخن می آيد يا مورد فشار قبر قرار می گيرد يا عذاب می بيند.
اما برخی از صاحب نظران برداشت ديگری دارند كه به عنوان نمونه گفتار علامه
#فيض_كاشانی كه در مقام توضيح سؤال و فشار قبر برآمده، ارائه می شود.
ایشان می گويد:
برخي دانشمندان حقيقت فشار قبر را تبيين كرده اند؛ به اين گونه كه جسد ميت گرچه در هوا يا در آب باشد هرگاه در تنگنای شديد قرار گيرد يا به وسيله آتش همه اعضای بدن او قطعه قطعه شود يا ميان دو سنگ بزرگ واقع شود، در همه اين حالات آنچه او را آزار می دهد آتش و سنگي نيست كه بر بدن او واقع می شود، بلكه صورت عذاب و آتشی است كه بر روح او وارد می آيد.
روح بر اثر علاقه ای كه با بدن دارد انسان می پندارد بر بدن او عذاب وارد شده است. حتي اگر فرض شود كه صورت عذاب و درد از ناحيه ديگري جز آتش، سنگ و بدن عنصری بتواند بر روح انسان وارد آيد باز تأثير عذاب همچنان به حال خود باقی خواهد بود؛ خواه بدن بعينه باقی باشد، يا نباشد.
بنابراين، فشار و عذاب قبر از اين قبيل است؛ چنانكه ثواب و راحتی قبر نيز از اين نوع است. بنابراين، وسعت يا تنگی قبر تابع انشراح صدر و روح انسان يا انقباض صدر و ضيق روح وی از ناحيه ايمان و عدم ايمان است.
🔹 لازم است عنايت شود كه جريان عذاب قبر و كيفيّت آن از مسائل نظری و پيچيده ای است كه آرای متعددی در آن طرح و بررسی شده و صاحبنظران محقّق هر كدام احتمالی را بازگو كرده اند.
مهم اين نيست كه انسان بداند با كدام بدن مورد سؤال قرار می گيرد، و ثمره عملی و علمي هم ندارد، بلكه مهمّ آن است كه انسان به فكر نجات افتد. جستار درباره بدن مزبور، از نوع تشنگی كاذب است كه ثمره ای نخواهد داشت. عمده آن است كه انسان خود را از تيرهای هلاكت بار شيطان نگاه دارد و از ميدان های تهاجم وي محفوظ دارد. معنای دعاهای پيشوايان دين نيز همه در مقام دفع بلاست، نه در مقام رفع؛ آنان می گريند و می نالند تا عيبها و نقصها را دفع كنند، نه اين كه به آنها مبتلا شدند و می نالند تا آنها را رفع كنند.
📘 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 215
@sokhanerfan