▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت سیزدهم 🔹در مورد [لذت] عقل عملی: عقل عملی به قواعد کلّی در باب عمل نظر ندارد؛ ☑️ مثلاً پاسخ احسان را باید به احسان داد. در بیان بوعلی این قواعد کلی مال همان عقل نظری است،. ❓عقل عملی چیست؟ در صحنه است. این صحنه و وضعیّت را می بیند و با عقل خودش دارد تصمیم می گیرد ⬅️ می گوید: الان، من باید اینجا چه کار کنم؟ بیان بوعلی از عقل عملی این است، نه حکمت عملی. ❓حکمت عملی و حکمت نظری، که قواعد کلی است، جزءِ چیست؟ عقل نظری؛ بوعلی حرفش این است [که عقل عملی] سر صحنه کار می کند، ➕باری به هر جهت نیست ❌انسان اینجوری نیست، خوب و بد تشخیص می دهد؛ و بحث خوب و بد را مطرح می کند [که] در انسان جدّی است. ☑️یک حیوانی که نزد یک نفر تعلیم یافته، انواع کارها از این پلنگ و شیر در این سیرک ها نشان می دهند، ❓چجوری اینها را تعلیم داده اند؟ آن شخصی که به آن ها تعلیم داده، جوری تعلیم داده که مثلاً غذا را پیشِ او می برد، می خورد، به او اصلاً حمله نمی کند. ❌بوعلی می گوید حمله نمی کند، از این جهت نیست که بد است، ❗️[با خودش بگوید] این همه به من کمک می کند [پس] من به او حمله نکنم. حیوان تشخیص نمی دهد که این کار بد است من دارم انجام می دهم! اصلاً این [گونه] تشخیص نیست، ⬅️بلکه به شکل طبیعت و جِبِلَّت و غریزه، چیزی در او گذاشته اند، این مربّی از این غریزه استفاده می کند و تعلیم می دهد. ✅امّا انسان هر کاری می کند خوب و بد مطرح است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal