▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت دوازدهم
🔹حضرت استاد حسن زاده می فرمود:
وقتی من پیش علّامه طباطبایی رفتم، التجاء کردم که دست ما را بگیرید، اوّل اصرار می کردم، ایشان نمی پذیرفتند،
⬅️ بعداً که پذیرفت، یک دستوری به ایشان داد،
مثلاً لا اله الا الله.
❓بعد گفت امّا کدام خدا؟
✅ یعنی اوّل پرسید حالا که تو می خواهی بگویی "لا اله الا الله" امّا کدام خدا؟
ایشان می گفت چون من از آقای شعرانی شنیده بودم "نه خدای جدا"، گفتم [نه خدای جدا].
گفتند، آهان! همین خدا؛ حالا بگو "لا اله الا الله".
✅ یعنی آدم باید بداند دارد چه کار می کند.
◀️ لذا حرف بشنویم⬅️ چشم و گوش را باز کنیم ⬅️ و سِلمِ محض باشیم.
این ها خیلی عالی است.
پس
◀️چه ایمانِ صرف باشد،
◀️چه کار عقلیِ استدلالیِ فلسفی باشد،
◀️چه کار شهودی باشد،
✅همه ساحت های ایمانی است، یعنی اعتقاد پاک می آید،
اعتقاد پاک که آمد، آن بخش لذّت بخشِ نظری[حاصل می شود]
که، این امر نظری نسبت به عملی خیلی فائق است؛
❌ولی بدون عمل نمی شود.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت سیزدهم
🔹در مورد [لذت] عقل عملی:
عقل عملی به قواعد کلّی در باب عمل نظر ندارد؛
☑️ مثلاً پاسخ احسان را باید به احسان داد.
در بیان بوعلی این قواعد کلی مال همان عقل نظری است،.
❓عقل عملی چیست؟
در صحنه است.
این صحنه و وضعیّت را می بیند و با عقل خودش دارد تصمیم می گیرد ⬅️ می گوید: الان، من باید اینجا چه کار کنم؟
بیان بوعلی از عقل عملی این است، نه حکمت عملی.
❓حکمت عملی و حکمت نظری، که قواعد کلی است، جزءِ چیست؟
عقل نظری؛
بوعلی حرفش این است [که عقل عملی] سر صحنه کار می کند،
➕باری به هر جهت نیست
❌انسان اینجوری نیست، خوب و بد تشخیص می دهد؛ و بحث خوب و بد را مطرح می کند [که] در انسان جدّی است.
☑️یک حیوانی که نزد یک نفر تعلیم یافته، انواع کارها از این پلنگ و شیر در این سیرک ها نشان می دهند،
❓چجوری اینها را تعلیم داده اند؟
آن شخصی که به آن ها تعلیم داده، جوری تعلیم داده که مثلاً غذا را پیشِ او می برد، می خورد، به او اصلاً حمله نمی کند.
❌بوعلی می گوید حمله نمی کند، از این جهت نیست که بد است،
❗️[با خودش بگوید] این همه به من کمک می کند [پس] من به او حمله نکنم.
حیوان تشخیص نمی دهد که این کار بد است من دارم انجام می دهم!
اصلاً این [گونه] تشخیص نیست،
⬅️بلکه به شکل طبیعت و جِبِلَّت و غریزه، چیزی در او گذاشته اند،
این مربّی از این غریزه استفاده می کند و تعلیم می دهد.
✅امّا انسان هر کاری می کند خوب و بد مطرح است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت چهاردهم
🔹انسان هر کاری می کند «خوب و بد» مطرح است؛
حتّی آنجایی که تابع نفس امّاره می شود، او دارد تصمیم می گیرد [و] می گوید این کار خوب است، انجام می دهد.
خوب و بد [را] تشخیص می دهد.
❓پس عقل عملی کارش چیست؟
تشخیص خوب و بد.
❓در حیوان چیست؟
فقط قوّۀ محرّکه هست⬅️ و قوّۀ محرّکه باعث شهوت و غضب بود؛
❌اصلاً کاری به اینکه بررسی بکند ندارد.
این بررسی برای انسان است.
انسان که می آید این کارها را می کند، آن را که تشخیص داد، می گوید:
خوب، جمیل، زیبا؛
و آن را هم که کار بد است می گوید:
بد، زشت، قبیح.
❓خیرِ عقل عملی چیست؟
آن کار زیباست؛
آن کار خیر است؛
آن کار خوب است؛
❓یعنی چی؟
یعنی عمل صالح؛
❌نه کار بد، نه کار قبیح؛
خیرش در این است که کار خوب را انجام دهد؛
عقل از کار بد رنج می برد.
عقل عملی می گوید:
▫️من خوب و بد تشخیص می دهم،
▫️باید و نباید دارم،
⬅️تکلیف برایش معنا پیدا می کند
⬅️عذاب و عِقاب معنا دارد،
ما لفظ زیبا را
▫️گاهی در فضای زیباشناختی به کار می بریم،
▫️گاهی در فضای اخلاقی و ارزشی به کار می بریم.
✅الان بحث ما زیبایِ ارزشی-اخلاقی است. یعنی خوب و بدِ عمل، نه خوب و بد یک منظره یا یک نقّاشی.
اگر آنجا صحبت می کنیم، باید بگوییم خوب و زیبای زیباشناختی است،
❓اینجا چیست؟
ارزش شناختی.
زیباییِ به لحاظِ عمل، به لحاظِ فعل.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
جایگاه امیرالمومنین.mp3
7.57M
🔰 جایگاه امیرالمومنین علیه السلام
✨ آیات و روایات بسیاری در مورد امیرالمومنین علیه السلام بیان شده است. به عنوان مثال سوره مائده، سوره امیرالمومنین علیه السلام است.
🌴پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم: «أنا مدینة العلم و علیٌّ بابها». باب علم حقیقی به رسول الله، امیرالمومنین علیه السلام است.
🔸 مقام نهایی سلوکی جز با امیرالمومنین علیه السلام داده نمیشود.
🔹موعظه پیامبر صل الله علیه و آله و سلم به ابن عباس: «علیک بمودّة علیٍّ»
🔸انبیا اگر محبت علی را نداشتند، کارهایشان پذیرفته نمیشد.
🔹 معرفت به حضرت امیر علیه السلام، حال محو را در انسان ایجاد میکند. حال محو، انسان را غلام و بنده او میکند. غلام هر قومی از اوست و مثل سلمان، منا اهل بیت میشود.
┄┅┅═❅❅❅═┅┅┄
🏷 بیانات حضرت استاد در جمع خواهران مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
#میلاد_امام_علی علیه السلام
#ماه_رجب
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بازنشر | ابنالوقت
🌷به مناسبت ماه رجب
▫️آیتالله یزدانپناه:
یک بازاری را دیدهاید که چگونه تا یک سود نابی میآید، آن را میقاپد؟ یعنی ابنالوقت در معامله است.
ما هم باید در حالات روحی و معنوی ابنالوقت باشیم.
#ابن_الوقت
#استاد_یزدان_پناه
#ماه_رجب
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
باسمه تعالی
▫️آغاز ثبتنام طرح آستان جانان
ویژه دانشجویان (برادران و خواهران)
▫️تحت اشراف استاد معظم آیتالله سید یدالله یزدانپناه
▫️ثبتنام گام اول(نسیم صبا)
از دوره تمهیدی مدرسه معرفتی-معنوی
🏷 به صورت حضوری در تهران
⏱مهلت ثبت نام:
تا ۱۴۰۳/۱۱/۰۵
📖 دفترچه راهنما :
جهت مشاهده کلیک کنید
👈 ثبت نام :
جهت ثبتنام کلیک کنید
🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر
برادران به آیدی زیر در پیام رسان بله و ایتا پیام دهید:
@aligh03
خواهران به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام دهید:
@Hekmat_Okhtorreza
🕌 مدرسه معرفتی - معنوی استاد یزدان پناه
@madresemarefatisolooki
🔰 فلسفه حجاب
▪️قسمت سوم: شرح آیه ۳۱ سوره نور
✨ آیه ۳۱
« وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ.... لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ...»
✨ ترجمه آیه
و به زنان با ايمان بگو: «ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پيداست... تا آنچه از زينتشان نهفته مىدارند معلوم گردد...»
🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴
#فلسفه_حجاب
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰شرح آیه
🌿 تفسیر «لایبدین... لیعلم ما یخفین»
🔴 دستور به حجاب
ابتدای آیه میفرماید « لایبدین: آشکار نکنید»، انتهای آیه میفرماید « لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ: پنهان کنید» 👈
👌بحث ابداء و اختفاء است؛
👌 آشکار نکردن و پنهان کردن است؛
👌یعنی باید پنهان بماند؛
👌یعنی این محدوده را نامحرم نبیند؛
⬅️ این تعبیر یعنی یک نوع پوشش.
همین که میگوید آشکار نکنند؛
↩️یعنی این زینت باید مستور بماند؛
↩️یعنی نامحرم نبیند؛
⬅️ این یعنی یک نوع پوشش.
✔️ این مرزی است که قرار داده شده.
🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴
#فلسفه_حجاب
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت پانزدهم
🔹این عقلی که به عنوان عقل عملی می گوییم چگونه عمل می کند؟
جناب بوعلی می گوید این عقل عملی گاهی می آید از حکمت عملی استفاده می کند،
❓حکمت عملی چه بود؟
جزءِ عقل نظری [بود]،
قواعد کلی. گاهی از او استفاده می کند.
آن، معمولاً همه اش قواعد حق است.
❓قواعد حق یعنی چه؟
یعنی دیگر انسانی و دونِ انسانی ندارد [و] همه باید انجام بدهند.
✅آنچه به نجابت، کرامت، شرافت مرتبط می شود، این ها مالِ حکمت عملی است.
می گوید
▫️شرافت ام به من اجازه نمی دهد،
▫️کرامت ام به من اجازه نمی دهد.
⬅️حکمت عملی یعنی آن قواعد کلّیِ در باب عمل که خلافِ نجابت است،
☑️کسی به تو خیری برساند ولی تو بخواهی پاسخ بد بدهی.
این قاعدۀ کلی را داریم به هر کسی [می گوییم].
❓چرا داریم این قواعد کلی را می دهیم؟
قواعد کلی مال حکمت عملی است.
❌مال عقل عملی نیست؛
مال عقل نظری.
ذات انسان به لحاظ روح خداوندی، کریم است، شریف است، نجیب است.
❗️این خیلی مهّم است!
⬅️هر چه با کرامت می سازد، خیر است؛ ⬅️هرچه با کرامت و نجابت و شرافت نمی سازد، شرّ است.
یعنی در ذاتِ انسان خوابیده است و آن جنود عقل و جهل، آن هفتاد و پنج سپاه، زیر سر همین بحث است.
آنجا که می گوید، تواضع جزء جنود عقل است،
رأفت جزء جنود عقل است، به این خاطر است⬅️ یعنی نجابت، شرافت، کرامت؛ این هایی که مالِ انسان است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت شانزدهم
🔹عقل عملی همیشه از حکمت عملی استفاده نمی کند.
گاهی از یک عُرف، از یک فضای عرفی، از یک فرهنگ ویژه استفاده می کند.
✅در آن فضا تنفس می کند، طبق همان، خوب و بد هم دارد.
یعنی عقل عملی
⬅️گاهی به حسب عقل نظری اش کار میکند
⬅️و گاهی به حسب فضای عرفی هم کار میکند.
⬅️گاهی حتّی به لحاظ قوای دیگر عمل میکند
☑️مثلاً بعضی مواقع عقل عملی میگوید که خوب است با تشویق کار کنیم.
یعنی همین قدر که نفس تشویق که میشود⬅️ تشویق، باعث میشود من این کار را بکنم.
✅میگویم خوب است، چون تشویق میکنند، چون مرا مدح می کنند خوب است.
❓این "خوب است" هایی که میگوید به حسب چیست؟
به حسب قوۀ واهمه اش هست.
عقل عملی، سر صحنه که هست [و] کار می رسد.
▫️گاهی از عقل نظری استفاده میکند مثل شرافت و نجابت و کرامت
▫️و گاهی از اینجا استفاده میکند. انواع کارها را انجام میدهد.
⬅️لذا از امور عقلی عقل نظری، گاهی امرِ کرامت است و گاهی مثل همین مدح و تشکر و اینها هم هست⬅️ یعنی همۀ این ها را جزء کار قرار میدهد.
از خیراتِ عقلی مربوط به عقل عملی⬅️ رسیدن به شکر و سپاس و ستایش و ثنای فراوان و کرامت و بزرگواری است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت هفدهم
🔹ما گاهی می گوییم:
«الان، همه اینجوری هستند، اگر نکنم مرا مذمّت می کنند.»
❓این منطقش چیست؟ حیوان که هیچ موقع نمی گوید همه دارند برای من کف می زنند، این کار را بکنم! این کار را چه کسی می کند؟
✅ عقلِ عملی در سر صحنه نه آن عقلِ نظری و حکمت.
خب، همه بگویند بد است، مگر همه بگویند بد است بد می شود؟!
☑️همه بگویند الان که همه دیگر بی حجاب شده اند، تو چرا اینجوری حجاب داری؟!
❓بعد عقل عملی چه می گوید؟
می گوید، پس باید من مثل دیگران باشم. حجاب کامل لازم نیست، چون همه اینجوری هستند.
✅ فرهنگ از این جهت خیلی چیره و غالب است؛
⬅️تا یک چیزی فرهنگ می شود، یک جریانی شد، اصلاً بعضی ها [می گویند] من نمی توانم [مدل دیگری] زندگی کنم؛ خیلی سخت است؛ یک جور دیگر به من نگاه می کنند!
بوعلی میگوید، عقل عملی سر صحنه
◀️گاهی به خاطر این تشکر
◀️گاهی به خاطر یک ستایش
◀️گاهی به خاطر اینکه می گوید همه اینجوری هستند، من اگر اینجوری نباشم، ایراد می گیرند، حرف می زنند
[اینگونه می گوید.]
☑️بوعلی گاهی مثال می زند:
گاهی پوشش آدم مثل دیگران می شود، به خاطر اینکه می بیند، جامعه می گوید، تو چرا اینجوری هستی!
⬅️در اینها عقل عملی دارد نتیجه می گیرد.
❓از چه کسی مدد گرفت؟
از واهمه.
▫️برخی از این ها که خیر است⬅️ به لحاظ فرهنگ، عرف و جامعه است،
▫️برخی از اینها که خیر است⬅️ به خاطر این است که خیر مطلق است؛ یعنی اصلاً مالِ انسان است؛ انسان باید این گونه زندگی کند.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal