▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد
🖌یادداشت پانزدهم
🔹این عقلی که به عنوان عقل عملی می گوییم چگونه عمل می کند؟
جناب بوعلی می گوید این عقل عملی گاهی می آید از حکمت عملی استفاده می کند،
❓حکمت عملی چه بود؟
جزءِ عقل نظری [بود]،
قواعد کلی. گاهی از او استفاده می کند.
آن، معمولاً همه اش قواعد حق است.
❓قواعد حق یعنی چه؟
یعنی دیگر انسانی و دونِ انسانی ندارد [و] همه باید انجام بدهند.
✅آنچه به نجابت، کرامت، شرافت مرتبط می شود، این ها مالِ حکمت عملی است.
می گوید
▫️شرافت ام به من اجازه نمی دهد،
▫️کرامت ام به من اجازه نمی دهد.
⬅️حکمت عملی یعنی آن قواعد کلّیِ در باب عمل که خلافِ نجابت است،
☑️کسی به تو خیری برساند ولی تو بخواهی پاسخ بد بدهی.
این قاعدۀ کلی را داریم به هر کسی [می گوییم].
❓چرا داریم این قواعد کلی را می دهیم؟
قواعد کلی مال حکمت عملی است.
❌مال عقل عملی نیست؛
مال عقل نظری.
ذات انسان به لحاظ روح خداوندی، کریم است، شریف است، نجیب است.
❗️این خیلی مهّم است!
⬅️هر چه با کرامت می سازد، خیر است؛ ⬅️هرچه با کرامت و نجابت و شرافت نمی سازد، شرّ است.
یعنی در ذاتِ انسان خوابیده است و آن جنود عقل و جهل، آن هفتاد و پنج سپاه، زیر سر همین بحث است.
آنجا که می گوید، تواضع جزء جنود عقل است،
رأفت جزء جنود عقل است، به این خاطر است⬅️ یعنی نجابت، شرافت، کرامت؛ این هایی که مالِ انسان است.
#استاد_یزدان_پناه
#شرح_نمط_هشتم_اشارات
🗂 جلسه دهم
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal